Hej!

Jag ska installera två golvvärmeslingor med en gemensam Push 12:a. Det är två badrum som jag bygger om, ett i källaren och ett på entréplan, de ligger aldeles ovan på varandra. Matningen till Pushen ska komma från det gamla elementet som satt i det övre badrummet. Men jag kan bara placera Pushen under källartrappen av olika anledningar, rätt högt visserligen, men den hamnar UNDER den övre slingan!

Jag är medveten om att avluftningen av den ÖVRE slingan då blir ett problem. Kan det lösas genom att jag drar upp ena anslutningen mellan slingan och Puschen något HÖGRE än golvnivån, i en liten slinga på källartrappsväggen, och där sätter en avluftningskran? Ska den i så fall sitta på fram eller retur, eller spelar det ingen roll?

Kan man förresten montera Push 12:an på något annat sätt än horisontellt? Två rör går ju ner och fyra upp i min tänkta installation (övre slingan och värmeledningarna från f.d elementet går uppåt). Tänkte om det underlättar installationen om Pushen hänger med pumpen uppåt, eller funkar inte det?

Jo jag tror att en avluftning på högsta punkt kan lösa saken. Jag tror inte tillopp eller retur spelar någon roll bara du sätter avluftningen på högsta punkten. Nackdelen med denna lösning är väl att man inte får en hel slinga utan skarvar men om skraven/avluftningen sitter inspektionsbart så ser jag inga problem. Fråga 2, om montering uppochner osv, passar jag på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.