Ok så bara kompressorn å så kompletterar llvp resten.pacman42 skrev:
Precis så kör jag idag. Kompressorn gör varmvatten till huset på ca tre timmar, resten av dygnet får den göra värme till de rum som inte nås av LLVP. Men jag har på vintern kompletterat med oljeelement i sovrummet och i de två badrummen har jag golvvärme och handdukstorkar som hjälper till att hålla uppe temperaturen.W wicpe skrev:
Edit: Jag förstår inte hur något hus utan extremt mycket isolering skulle kunna värmas av enbart en FLVP på kompressor.
Priset. Har tittat på dem som nästa uppgradering/utbytte men de är svårt att räkna hem speciellt då de kräver extra isolering. (Har redan Energiklass B med FLVP+LLVP) Vi har inget vattenburet på våning 2 så åter igen extra kostnad :/ men de Sambon gilla mest är kylan!GregerRil skrev:
Förstår inte riktigt varför man sätter in LLVP om man redan har vattenburen värme. Finns FLVP med kompressorer upp till 6KW effekt, borde isf räcka för att värma hela radhuset. Eller ännu bättre om du har plats för en utedel varför inte en luft-vatten, du får värmen där den behövs och slipper ha en surrande och ful LLVP.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Kan finnas en del anledningar att ej vilja installera en högeffektiv FLVP .
Priset + avluftskanalen kan behövas isoleras om med cellgummi (självhäftande)
Har själv en IVT490 (2 kw kompressor) har kompletterat med en LLVP 👍
Sparar nog inga stora uppvärmningskostnader men bra att ha när det är varmt på sommaren .
LLVP sprider även värmen från min braskamin till större område på nedre plan .
Priset + avluftskanalen kan behövas isoleras om med cellgummi (självhäftande)
Har själv en IVT490 (2 kw kompressor) har kompletterat med en LLVP 👍
Sparar nog inga stora uppvärmningskostnader men bra att ha när det är varmt på sommaren .
LLVP sprider även värmen från min braskamin till större område på nedre plan .
Klicka här för att svara