Hej, vi har en frånluftsvärmepump idag som värmer upp bl a vattnet i våra element. Våra grannar har börjat att köpa luftluftvärmepump och sätta på väggen som ett komplement, främst för ac:n/kylan tänker jag. Det jag dock tänker på främst är värmen.
Blir det inte dyrare att hålla igång två värmesystem samtidigt? "Folk" säger att det blir billigare? Hur kan det bli billigare? Kan någon förklara det för mig. Hur kan det bli mer energisnålt? Om så är fallet vad för inställningen ska jag jag ha på min befintliga frånluftvärmepump då om jag ska installera en luftluftvärmepump? Jag tror vi har en ivt490 (sitter på jobbet). Fabriksinställning är 4.0. Jag tror jag har den inställt nu på 2.8 Ska man fortsätta ha samma värmeinställning på eller ska man sänka den?
Blir det inte dyrare att hålla igång två värmesystem samtidigt? "Folk" säger att det blir billigare? Hur kan det bli billigare? Kan någon förklara det för mig. Hur kan det bli mer energisnålt? Om så är fallet vad för inställningen ska jag jag ha på min befintliga frånluftvärmepump då om jag ska installera en luftluftvärmepump? Jag tror vi har en ivt490 (sitter på jobbet). Fabriksinställning är 4.0. Jag tror jag har den inställt nu på 2.8 Ska man fortsätta ha samma värmeinställning på eller ska man sänka den?
Hej! Din frånluftsvärmepump har bara en kompressor som ger ca 2 kW värme. Det är ganska lite och räcker bara på sommarhalvåret (utan elpatronen) och då finns det möjlighet att spara el genom att också låta en luftluftvärmepump värma en del av huset. Huset kan dra typ 8 kW värme vid -18 °C. Man sätter ner termostaterna på radiatorerna till ca 12-15 grader i alla rum som istället nås av värmen från luftluftvärmepumpen.
Tack. Nu har inte jag så jag kan ställa in temp på själva radiatorerna det är steg 1-5 utan då får jag testa mig fram på inställningen på frånluftsvärmepumpen vilken värme ut jag ska ha. Vad jag lärt mig så ska man inte sänka på radiatorerna utan det är på själva frånluftsvärmepumpen man ändrar.J Josth skrev:Hej! Din frånluftsvärmepump har bara en kompressor som ger ca 2 kW värme. Det är ganska lite och räcker bara på sommarhalvåret (utan elpatronen) och då finns det möjlighet att spara el genom att också låta en luftluftvärmepump värma en del av huset. Huset kan dra typ 8 kW värme vid -18 °C. Man sätter ner termostaterna på radiatorerna till ca 12-15 grader i alla rum som istället nås av värmen från luftluftvärmepumpen.
Du ska inte ändra inställningarna i IVT 490 om de ger lagom värme idag. IVT 490 har shunt-ventil och klarar att man använder radiatortermostaterna som man vill. (Till skillnad mot värmepumpar med växelventil där det alltid måste finnas en tillräckligt flöde).
HejJ Josth skrev:
Jag brukar ändra på värmekurvan eller vad det nu heter på vintern för att få ut mer värme ut i elementen om temperaturen är för låg inne och sänka den framåt våren när det varmare ute. Tror typ jag aldrig haft den på 4.0 som är fabriksinställning utan som mest typ 3.5 Den är förinställd tror jag att stänga av värmen vid utomhustemp vid 17gr. Ok men då får jag testa mig fram så det håller 12-15 gr vintertid typ.
Jag kör en luft/luft-värmepump tillsammans med min IVT 690 och golvvärme.
Eftersom vi endast har el-element på övervåningen blev det en direkt besparing, men jag har även gjort justeringar i vår IVT.
Slutade använda rumstemperaturgivarna och justerat värmekurvan manuellt. Dessutom har jag sänkt elpatronens effekt från 9 kW till 3 kW (den kan behöva höjas till 4–5 kW under vintern) för att låta kompressorerna arbeta så mycket som möjligt.
Vi installerade luft/luft-värmepumpen främst för uppvärmning, men kylan är minst lika värdefull – dessutom slipper vi kalldrag.
P.S.
Frånluften fungerar utmärkt för att återvinna värme, och med LLVP får den mer varm luft att arbeta med.
Eftersom vi endast har el-element på övervåningen blev det en direkt besparing, men jag har även gjort justeringar i vår IVT.
Slutade använda rumstemperaturgivarna och justerat värmekurvan manuellt. Dessutom har jag sänkt elpatronens effekt från 9 kW till 3 kW (den kan behöva höjas till 4–5 kW under vintern) för att låta kompressorerna arbeta så mycket som möjligt.
Vi installerade luft/luft-värmepumpen främst för uppvärmning, men kylan är minst lika värdefull – dessutom slipper vi kalldrag.
P.S.
Frånluften fungerar utmärkt för att återvinna värme, och med LLVP får den mer varm luft att arbeta med.
Om man hittar rätt värmekurva så tycker jag den fungerar bra hela året om. När vårsolen börjar lysa och värma huset genom fönstren så kan man ställa radiatortermostaterna i de rummen så de precis stryper värmen om de inte redan är nedstrypta för luftluftvärmepumpen. Enda gången man kan behöva öppna termostaterna är om det blir extremt kallt på vintern och luftluftvärmepumpen inte längre orkar hålla värmen på rätt temperatur.W wicpe skrev:Hej
Jag brukar ändra på värmekurvan eller vad det nu heter på vintern för att få ut mer värme ut i elementen om temperaturen är för låg inne och sänka den framåt våren när det varmare ute. Tror typ jag aldrig haft den på 4.0 som är fabriksinställning utan som mest typ 3.5 Den är förinställd tror jag att stänga av värmen vid utomhustemp vid 17gr. Ok men då får jag testa mig fram så det håller 12-15 gr vintertid typ.
Llvp och flvp i kombination kan bli väldigt energisnålt. En flvp har generellt ett begränsat flöde luft, och en ganska klen kompressor.
Det begränsade flödet luft i ventilationen gör att man får en väldigt låg utloppstemp om man tar ut mycket effekt. Det sänker cop. Och begränsad energi innebär att elpatronen i många flvp system får jobba en hel del när det är lite kallare ute.
Radiatorer kräver ofta ganska höga temperaturer, vilket även det begränsar cop.
En llvp i en öppen planlösning kan jobba med stora luftvolymer, på både förångare och kondensor, vilket ger låga temperaturer och bra cop, framförallt i södra halvan av landet och i synnerhet stora delar av se4 har riktigt bra förutsättningar för llvp.
Sannolikt får man bäst ekonomi om man begränsar flvp (fräst låter den producera varmvatten), och låter llvp jobba så mycket som möjligt. Men här kommer ju planlösningen in. Har man inte en öppen planlösning får man ju inte ut värmen från llvpp överallt, så det innebär ju att man får titta på inställningar på termostater och framledningskurvan för flvp lite från fall till fall för att få bra ekonomi och bra komfort inomhus.
Det begränsade flödet luft i ventilationen gör att man får en väldigt låg utloppstemp om man tar ut mycket effekt. Det sänker cop. Och begränsad energi innebär att elpatronen i många flvp system får jobba en hel del när det är lite kallare ute.
En llvp i en öppen planlösning kan jobba med stora luftvolymer, på både förångare och kondensor, vilket ger låga temperaturer och bra cop, framförallt i södra halvan av landet och i synnerhet stora delar av se4 har riktigt bra förutsättningar för llvp.
Sannolikt får man bäst ekonomi om man begränsar flvp (fräst låter den producera varmvatten), och låter llvp jobba så mycket som möjligt. Men här kommer ju planlösningen in. Har man inte en öppen planlösning får man ju inte ut värmen från llvpp överallt, så det innebär ju att man får titta på inställningar på termostater och framledningskurvan för flvp lite från fall till fall för att få bra ekonomi och bra komfort inomhus.
Jag kör LLVP och FLVP och har fått ned kostnaderna för uppvärmning av mitt hus med ca 50%. Dessutom så är i princip alltid mitt varmvatten producerat med kompressor istället för med elpatron. Jag ser bara fördelar med kombinationen. Jag räknade hem min LLVP på mindre än ett år.
B BSOD skrev:Llvp och flvp i kombination kan bli väldigt energisnålt. En flvp har generellt ett begränsat flöde luft, och en ganska klen kompressor.
Vi bor i radhus 108,5 kvm med övervåning, hörnhus. Sett grannen satt sin på väggen vid trappan upp.pacman42 skrev:
Rek llvp? Märke som håller förhoppningsvis. Som sagt, över och undervåningen. Tänkt sätta då i trapphuset på väggen. Utgår ifrån att utedelen inte ska stå direkt mot mark. I vårt fall grus.W wicpe skrev:
Vi bor i radhus 108,5 kvm med övervåning, hörnhus. Sett grannen satt sin på väggen vid trappan upp. Rek llvp?J Josth skrev:Hej! Din frånluftsvärmepump har bara en kompressor som ger ca 2 kW värme. Det är ganska lite och räcker bara på sommarhalvåret (utan elpatronen) och då finns det möjlighet att spara el genom att också låta en luftluftvärmepump värma en del av huset. Huset kan dra typ 8 kW värme vid -18 °C. Man sätter ner termostaterna på radiatorerna till ca 12-15 grader i alla rum som istället nås av värmen från luftluftvärmepumpen.
Ta hem någon/några återfrsäljare som får se hur det ser ut och kan ge förslag på modell. Välj helst någon av Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen ni blir nöjda i längden.
Vi kör en Mitsubishi Hero och är nöjda. Satta vår i trappan (har stor öppning) så sprider värmen bra. Vi satte vår utedel på marken med stativ då vill inte ha vibrationer i väggen. Behövdes bara lägga några stenplattor.W wicpe skrev:
Men som @Josth nämner finns det många bra alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder