Ett hus är inköpt. Byggår 1979. Totalt 140kvm hälften avan jord hälften under. Värms upp med direktverkande el.
Är det någon mening elförbrukningsmässigt att sätta in en luftluftpump här. Funkar det med denna planlösningen och var är bästa placeringen då?

Tack på förhand

dd9201092811Pa81d.jpg

Nog tror jag det blir ett lyft, eller ja sänkning för förbrukningen. :)
Nånstans i storstugan, ev på sovrumsväggen till höger (med utblås riktat till vänster), eller på den övre väggen på ritningen.

Vilken menar du med den övre väggen?

Här t.ex.

• LLVP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis där. :)
Frågan är väl om de kan bli resonansljud från ev vibrationer om den sätts på sovrumsväggen till högerr, annars borde det vara bra för spridningen i resten av huset.

Innerdelen orsakar nog inte några vibrationer av rang, det kan däremot utedelen göra om den monteras på en vägg av trä. Utedelen bör därför monteras på ett fristående betongfundament, då slipper man alla eventuella störande vibrationer.

Hela väggen mot terrassen är ett stort glasparti, är det då en större fördel med sovrums väggen för man kanske "blåser ut" luften mer om det kommer på ett stort glassparti.
Trävägg är det så då gjuter jag

Spontant känns väggen mellan storstuga och sovrum lämpligast i luftspridningssyfte iaf. :)

Skulle definitivt helst satt den på sovrumsväggen (högra), helst ovanför dörren så det blåser rakt mot de övriga sovrummen. Och utedelen på terassen.

Är det inte bättre att ha ute delen vid den röda pilen?

Finns det luftluft pumpar med en ute del och två innedelar? DEt skulle ju va smidigt så kan man ha en nere i källaren med. Hur mycket extra går det på och är det en speciell utedel med då?

Jo det finns LLVP med en utedel och två innerdelar men det är inget att rekommendera.
Du får avsevärt mycket högre effektivitet med två separata pumpar.

Du kan ju ha utedelen var du vill så länge det går att lösa rördragningen smidigt :)
Det blir lite sådär inomhus en längre bit tycker jag, man vill ju ha fall på det för kondensvattnets skull om man kör på kyla. Fast du kan ju i och för sig ha den slangen ut på terassen ändå..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.