Hejsan...

Håller på att bygga om ovanvåningen på min sekelskiftsvilla, och nu skall jag strax till att bygga upp luftspalten mellan takstolarna och följande problem: Ytterväggen går ända upp mot råsponten, och det är ingen lek att hugga bort då väggarna är 300-500 mm tjocka....

så till ett förlsag på alternativ lösning, eftersom jag bygger stödbensväggar som är 900 mm höga så kommer det att bli ett litet outnyttjat vindsytrymme (kattvind) som löper längs hela sidan på huset, kan jag då ta upp ventilationshål i gavlarna i detta utrymme?

Så min fråga är: kommer jag då att få tillräcklig ventilation!?

Jag tror att du behöver ventilera mer än vad som är möjligt via gavlarna. Om alternativet att borra/såga i vägg mellan takstolarna känns övermäktigt, så skulle jag föreslå montering av mögelstopper istället. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men läser man forumet, så verkar det vara en fullgod lösning på problemet.

Hejsan...

Det blir att borra upp för ventilhål längs långsidan av huset, samt i nocken... huset är ca 11 meter långt, tror den gemensama erfarenheten att det räcker med 3-4 stycken per sida!?

Har kommit fram till att jag får göra samma sak i min kåk.

Dock har jag tänkt att använda ventiler med backspjäll, så det inte blåser tvärs igenom kattvinden utan in nere och ut i nockarna.

Behövs det, för det borde ju rimligtvis blåsa mot alla ventiler på samma sida huset om du förstår mig, och motsvarande undertryck mot samtliga ventiler på andra sidan huset.... ?! (behöver ju förstås inte vara så beroende på husets placenring och hur omgivningen ser ut men....)

eller är jag teoretiskt naiv?

Precis, det blåser tvärs igenom huset.
Jag vill få till ett tvingat luftflöde, så att luften trycks upp igenom luftspalten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.