Fantastiskt hus!
 
Jag har knallat förbi utanför en gång och tycker att det är ett fint och spännande hus. Men jag undrar hur de slapp tillgänglighetsanpassa entren när vi tvingades till det några 100 meter bort vilken resulterat i omfattande sprängningar
 
Vilka sex väggar syftar man på? De sex tvärväggarna, och så räknar man inte med långsidorna? För huset i sig är ju synnerligen fyrkantigt.
 
Paola Righetti
Underbart! Det är min väninna som bor där!
 
G
Hur fick ni lov att bygga så nära vattnet? Är det inte en gräns på 100m?
 
Paola Righetti
gäst skrev:
Hur fick ni lov att bygga så nära vattnet? Är det inte en gräns på 100m?
Jag tror inte det är närmare än 100m
 
Härligt hus! Bildtexterna verkar inte stämma helt överens med bilderna, det skrivs om det glättade betonggolvet på 2 bilder men jag kan inte se att någon av dem visar själva golvet. Första bilden visar exteriörbild och den andra på badrummet visar väl klinkers (kvadraterna). Hade faktiskt varit kul att se hur golvet blev.
 
Hur är ljudupplevelsen i huset?

Har själv ett kök med upp till 4 meter i takhöjd samt granitkeramik till golv samt putsade väggar, dessutom över 7 kvm granitbänkskivor. Tycker vi fått ett ganska hårt ljud och kanske tvingas sätta upp gardiner eller något annat som kan dämpa ljudet och ta bort den "vassa" klangen.
 
b8q skrev:
Vilka sex väggar syftar man på? De sex tvärväggarna, och så räknar man inte med långsidorna? För huset i sig är ju synnerligen fyrkantigt.
Du har besvarat din egen fråga :)
 
G
Kul att se ett hus som man gjort konstruktionen till!
 
hevi skrev:
Jodå, visst är det närmare än 100m:
[länk]
Hur får du det till att vara närmre än 100 meter? Jag får det till ca 200 m. Grannhuset däremot är närmre än 100 m.
 
Det måste vara ett av världens mest schizofrena yrken att vara arkitekt.

Först matas man med miljöargument, energisnålhet, klimat... osv, vilket man troligen sväljer med hull och hår, och sedan sätter man sig och ritar hus där hela väggar till 100% består av dåligt isolerade tvåglasfönster.

Hur går tankarna ihop?

För övrigt har jag aldrig förstått idén med fönster ner till golvet.
Vad missar man med gammal vanlig bröstningshöjd, ca 0,8 - 0,9 m?
Man tittar ju inte med tårna :p
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det måste vara ett av världens mest schizofrena yrken att vara arkitekt.

Först matas man med miljöargument, energisnålhet, klimat... osv, vilket man troligen sväljer med hull och hår, och sedan sätter man sig och ritar hus där hela väggar till 100% består av dåligt isolerade tvåglasfönster.

Hur går tankarna ihop?

För övrigt har jag aldrig förstått idén med fönster ner till golvet.
Vad missar man med gammal vanlig bröstningshöjd, ca 0,8 - 0,9 m?
Man tittar ju inte med tårna :p
Jag tänkte på det när jag läste artikeln om att lågenergihus inte klarar kraven; tro fan det, när alla arkitekter ritar "modernt" med fönster precis överallt oavsett byggnadens syfte.. Lågenergihus brukar ju se ut precis som det här!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.