Någon som mer tycker min fukt är hög? Gissar att jag har mekanisk frånluft och just nu 2 minus ute. Känns väldigt högt. Temperatur- och luftfuktighetsavläsningar för olika våningar; övervåning 21°C och 66% fukt, nedervåning 21.5°C och 53% fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det känns lite högt...framförallt övervåningen. Nu beror det ju lite på hur vädret varit den senaste tiden, men vi har ett snitt på kanske 40% inne. I gillestugan (källaren) där jag befinner mig just nu är det under 20% (mätaren slutar mäta under 20% och indikerar bara "LL"). Detta några mil utanför Stockholm med utetemp. på -2° just nu.

@ Robin:
Är du säker på att du har mekanisk frånluft, och inte bara självdrag?
I vart fall kan man misstänka att ventilationen inte fungerar på ovanvån, och förmodligen inte särskilt bra nere heller.

Vi har den senaste månaden legat runt 35% RH inne, 0-gradigt och fuktigt ute.

Det blir en automatisk effekt av att man värmer inneluften på vintern, att RH sjunker, och ju kallare det är ute desto lägre RH inne.

Om man däremot inte har en hyfsad ventilation så anrikas luftfuktigheten, eftersom alla 2- och 4-beningar avsöndrar en hel del fukt, samt dusch, tvätt/tork, disk & matlagning.

Låg innetemp hade det kunnat vara också (riktigt låg), men det har ni ju inte.

Å andra sidan är den ideala luftfuktigheten för hälsan 40 - 60 %. Så egentligen är det bara på ovanvån ni behöver se över vent, om ni nu inte upplever andra problem med fukten eller den lilla ventilationen (högst sannolikt klen ventilation iaf).

Halloj. Mätningen jag har är felaktig. Den är från samma stund installatören montera in den o starta för första gången så den hade inte acklimatiserat. Ligger nu på runda slängar 30 på båda plan:)

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hej

Vi har 3 olika fuktmätare, vi ligger på 18-20%! Hänger tvätt inne, mm, vi har FLVP med lågt flöde vintertid, luften är fuktigare ute, men innehåller väl inte så många gram fukt? Ska man öka vent? Eller köpa en luftfuktare?

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi har 3 olika fuktmätare, vi ligger på 18-20%! Hänger tvätt inne, mm, vi har FLVP med lågt flöde vintertid, luften är fuktigare ute, men innehåller väl inte så många gram fukt? Ska man öka vent? Eller köpa en luftfuktare?
Ju mer du ökar vent desto torrare blir det inne.
Alltså är det luftfuktare ni behöver om det är besvärligt med torkan.

"Annika avråder från luftfuktare.."
Jaja, hon skulle bott en vecka i övernattningslägenheten jag hade för 20 år sen.
Luften så torr att varje andetag kändes som att dra in en skopa sand från Sahara i luftvägarna.

• Gilla
ic3 och 1 till
  • Laddar…
Hej lite nyfiken på om dessa värden e bra i källare har jag 2 friskluft ventiler och i badrum 1 pax calima helautomatisk och samma i tvättstuga pax fläkt så källaren består av 1 badrum tvättstuga 1 sovrum och 1 gillestuga har luft vatten uppvärmning med vatten radiatorer i hela huset

Mvh Danne

• Inomhus- och utomhusklimatmätare som visar temperatur och luftfuktighet för källare, ute och övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt normala värden för uteklimatet vi har den här vintern.

Jag hade inte en chans att hänga med i planlösningen och utrustningen i ditt hus eftersom du valt att inte använda några skiljetecken överhuvudtaget i texten...men som sagt, värdena ser helt OK ut. Följ det under ett helt år så kommer du märka att det är stor skillnad. På sommaren kommer det säkert ligga över 60% och en kall vinter lär det hamna en bra bit under 20%.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tack för info och hjälp.

• Gilla
J.Bene och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Att hänga ett kärl med vatten på elementet för att få upp luftfuktigheten fungerar bara på gamla system med hög temperatur på vattnet.

En modern energieffektiv installation har stora effektiva element och därför blir elementen sällan över 30-35 grader. Det är för lite för att det ska bli någon avdunstning att tala om.

• Gilla
saidra61
  • Laddar…
En sak som man kanske inte ska ta för en sanning är att man också tror att luftfuktigheten gör så att sjukdomar sprids lättare/sämre. Finns lite forskning som visar på att torr luft = högre smittspridning. Och detta verkar också vara fallet med COVID. Men ett stort obs alltså. Forskningen är ny på området. Här hittade jag en bra sammanfattning: https://luftfuktare.se/luftfuktare-mot-covid/

Avråda luftfuktare. Jisses.

Bor i nybyggt hus med FLVP, låg cirkulation. Har elradiatorer i sovrummet(vill inte sätta något med vatten kring eller på dem). 4 stora växter med lecakulor och lagom fukt i jorden.

Har vi tur är det 20% luftfuktighet i sovrummet, man vaknar varje morgon och tror man är sjuk. Halsen känns som man ätit en matsked kanel. Efter luftfuktare (med ”kall ånga”, 1500kr på rean) uppmätt 45% och man mår som en kung på morgonen. Tappar helt förtroendet för artikeln och RISE efter denna högst märkliga punkt som mer låter som personlig åsikt än ’fakta’.

Jonas Persson
Denna lilla tingest gör livet drägligt hos oss. 15L per dygn gör den av med och då går fuktigheten upp till 45% enligt ett kalibrerat instrument... Den slår inte sönder vattnet med ultraljud, utan låter en fläkt blåsa luft genom ett roterande filter som blöts ner. Fördelen är att den därmed bara avger så mycket vatten som luften kan ta emot och det bildas inget vitt damm i rummet. Den har även ett hygrostat som stänger av vid önskad luftfuktighet.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...t/luftfuktare/hace-pcmh45-luftfuktare-vs18801
ProductImage28838478.jpg

Nörden i mig blir också glad, eller kanske rädd, då den ser ut som en förklädd Dalek.
doctor-who-supreme-dalek-new-paradigm-1-21-figure-9cm.jpg

ic3 ic3 skrev:
Avråda luftfuktare. Jisses.

Bor i nybyggt hus med FLVP, låg cirkulation. Har elradiatorer i sovrummet(vill inte sätta något med vatten kring eller på dem). 4 stora växter med lecakulor och lagom fukt i jorden.
Vad har du för luftfuktare
Har vi tur är det 20% luftfuktighet i sovrummet, man vaknar varje morgon och tror man är sjuk. Halsen känns som man ätit en matsked kanel. Efter luftfuktare (med ”kall ånga”, 1500kr på rean) uppmätt 45% och man mår som en kung på morgonen. Tappar helt förtroendet för artikeln och RISE efter denna högst märkliga punkt som mer låter som personlig åsikt än ’fakta’.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.