Hej, Har en källare där luftfuktigheten är ca 55-60 idag, dock har det regnat i 3 dagar nu till o från.
Är denna luftfuktighet helt ok under sommarn, ( Källaren är inred ca 18 -19 grader varmt just nu)

Har köpt en avfuktare o ställt den på 60%.

Behöver lite råd om detta ser bra ut ?
Tacksam för svar...

Vad är normalt i källare under sommar tid ?
Ja ligger på ca 60 % i källaren vid 18 graders värme.
Köpte en avfuktare men den verkar inte kunna komma lägre än till 55% luftfuktighet.
Så ja ställde avfuktaren på 60%
är detta normalt..
tacksam för svar....

Ligger på ca 60-65 % i luftfuktighet i min källare ( Inredd) Regn ute nu i 4 dagar :(
Har köpt 1 avfuktare men undrar vad som är normalt att ha i källaren %
Är det normalt att ligga på 60-65 % under sommaren med regn i luften ca 18 grader inne ? ?
Huset är byggt 76 o är omdränerat med platon o isolering på utsidan.
Tacksam för svar

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Patrik Gasslander
  • Laddar…
Vi ligger också där omkring,om inte lite högre. Vi hade besiktning för några veckor sedan och han tyckte att det var väldigt torr källare som vi hade och han kunde absolut inte tro att den inte var dränerad på 55 år.

• Gilla
Hejolle
  • Laddar…
Inte alls onormalt den här årstiden, om vi inte köp med avfuktaren så ligger vi på dryga 60%, på sommaren och knappt 30% på vintern.

Och vad är problemet att ha en luftfuktighet på drygt 60%? Man brukar vanligen ange att mögel tillväxer först när RF går >70%. Att avfukta under 70% är därför slöseri med energi. Om du skall avfukat så ställ den på 70%. Det räcker.

Om man nu har problem med lukt i en källare som relateras till mögel bör man först kolla att det inte finns annan orsak som dålig dränering eller vattenläcka. Att hjälpa upp en dålig dränering med avfuktare är en dålig affär i längden.

Ett enklare sätt att sänka luftfuktigheten i en källare är att höja temperaturen.

Luftfuktigheten i källaren beror väldigt mycket på temperaturskillnaden mot utetemperaturen. Så länge det är svalare i källaren än ute blir den relativa fuktigheten i källaren högre än utomhus (jag antar alltså att det finns en viss ventilation, vilket gör att uteluft kommer in och kyls av i källaren). Största risken för hög fuktighet i källaren brukar därför inträffa när det är (eller nyligen har varit) väldigt varmt utomhus. Tumregeln är väl att risken för mögeltillväxt ökar kraftigt om den relativa luftfuktigheten stiger över 70%, så med en avfuktare kan det vara lämpligt att dra ner den relativa fuktigheten till ungefär 50%.

• Gilla
hiaokk
  • Laddar…
rollo skrev:
Och vad är problemet att ha en luftfuktighet på drygt 60%? Man brukar vanligen ange att mögel tillväxer först när RF går >70%. Att avfukta under 70% är därför slöseri med energi. Om du skall avfukat så ställ den på 70%. Det räcker.

Våran har vi i tvättstugan, då är 70% för mycket, om man vill att tvätten ska torka någolunda snabbt :)
Men som du skriver så finns det ingen anledning att avfukta om det inte överstiger 70%.

• Gilla
Andreas Tibbling
  • Laddar…
Mr Saab skrev:
Är det normalt att ligga på 60-65 % under sommaren med regn i luften ca 18 grader inne ? ?
Ja, i några dagar kanske vecka/or. Baserat på vad jag har haft senaste åren. Brukar bli en period runt 60 och väldigt kort 65. Jag har nu nästan 60% i källaren, likaså även på övervåningen.

• Gilla
Prokke
  • Laddar…
Allt under 70% är helt ok.

Sök på forumet om relativ luftfuktighet så ska du hitta mycket skrivet.

Dags att dra i en gammal tråd :)

Hur lång tid tog det för er att få mer fuktigheten med avfuktaren? Pratas det dagar eller veckor? Har själv ca 63% fuktighet i källaren och hade gärna sett att den blev lite lägre ändå.

Man får skilja på vilken nivå på luftfuktigheten som är riskabel att ha i krypgrunden och vilken som är lämplig att ha tex. i ett sovrum.
För att kvalster och andra kryp inte ska trivas så ska man gärna ligga på max 50% RF.
Vi känner ingen skillnad på luften på övervåningen och källaren.
Vi värmer källaren med en luftvärmepump till minst 22* hela året, även på sommaren, avfuktare har vi inte behövt.

A
TuXy skrev:
Dags att dra i en gammal tråd :)

Hur lång tid tog det för er att få mer fuktigheten med avfuktaren? Pratas det dagar eller veckor? Har själv ca 63% fuktighet i källaren och hade gärna sett att den blev lite lägre ändå.
Det beror ju väldigt mycket på hur stort rum vi pratar om och hur ventilationen ser ut osv. Är det ett konstant inflöde av utomhusluft på 90% RF så kan man ju försöka avfukta i all oändlighet. I ett rum på 10-20 kvm och halvlåg ventilation och en bra avfuktare så är min erfarenhet att det tar ett en timme eller två att gå från typ 75 till 55.
63 % i en källare tycker jag inte låter alarmerande. Vill du verkligen få ner genomsnittsluftfuktigheten i största allmänhet är det väl egentligen andra åtgärder som ska till, en luftfuktare skulle behöva gå av/på/av/på hela tiden, så fort den stängs av börjar det ju krypa uppåt igen om inte orsaken till fukten är borta.

• Gilla
hiaokk
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Det beror ju väldigt mycket på hur stort rum vi pratar om och hur ventilationen ser ut osv. Är det ett konstant inflöde av utomhusluft på 90% RF så kan man ju försöka avfukta i all oändlighet. I ett rum på 10-20 kvm och halvlåg ventilation och en bra avfuktare så är min erfarenhet att det tar ett en timme eller två att gå från typ 75 till 55.
63 % i en källare tycker jag inte låter alarmerande. Vill du verkligen få ner genomsnittsluftfuktigheten i största allmänhet är det väl egentligen andra åtgärder som ska till, en luftfuktare skulle behöva gå av/på/av/på hela tiden, så fort den stängs av börjar det ju krypa uppåt igen om inte orsaken till fukten är borta.
Sant!
Jag köpte helt enkelt en bättre avfuktare och fick ner det till önskad nivå samt slog på värmen så nu är det ca 18 grader i hela källaren. Det bästa vore antagligen att gräva upp och isolera + dränera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.