3 015 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Luftförbrukning?
Hur mycket luft förbrukar man under en eldning?? Vad är det för mängder man pratar om??
Försöker dimensionera en fläktpanna, vad behöver jag för fläkt?
Den som sitter på är en 155m3/h och den räcker inte utan det brinner bättre om jag även öppnar primärluckan något. Men då har jag satt mitt kokskydd ur funktion, inte så kul...
Det är fö en panna med tryckande fläkt.
Försöker dimensionera en fläktpanna, vad behöver jag för fläkt?
Den som sitter på är en 155m3/h och den räcker inte utan det brinner bättre om jag även öppnar primärluckan något. Men då har jag satt mitt kokskydd ur funktion, inte så kul...
Det är fö en panna med tryckande fläkt.
Vid oljeeldning förbrukar man ca 14-16 m^3 per liter olja, (jag har inte de exacta siffrorna i huvudet och de varierar med luftöverskottet).
Vad det blir vid pellets och ved vet jag inte, men om vi gissar att luftmängden är lika med avseende på energiinnehållet så dela med två för pellet och tre för ved per kilo, och så öka för större luftfaktor.
Obs. att detta är väldigt grovt.
Om du menar det du skriver att du dimensionerar en panna så får du räkna på det stökiometriskt. Sedan måste ju fläkten ha tillräcklig tryckuppsättning. Du behöver dessutom ordentliga mätinstrument för att utvärdera resultatet, typ 100 papp.
Vad det blir vid pellets och ved vet jag inte, men om vi gissar att luftmängden är lika med avseende på energiinnehållet så dela med två för pellet och tre för ved per kilo, och så öka för större luftfaktor.
Obs. att detta är väldigt grovt.
Om du menar det du skriver att du dimensionerar en panna så får du räkna på det stökiometriskt. Sedan måste ju fläkten ha tillräcklig tryckuppsättning. Du behöver dessutom ordentliga mätinstrument för att utvärdera resultatet, typ 100 papp.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaren!
Jag har en Albin Polar 50, ska väl lämna 50kwh en bra dag.
När vi flyttade in så trodde jag att det dåliga resultatet berodde på att den var full i tjära efter felaktig eldning, rengjorde å det blev lite bättre. Har byggt turbolatorer till den, blev väl lite effektivare. mätte draget och såg att det endast var 5-10Pa (,5-1mm). Bra tänkte jag, då har jag ju äntligen hittat felet men nej. På med en skortensfläkt och allt borde väl vara toppen men min tryckfläkt orkar inte leverera luft till det högre förväntade effekt uttaget, fö samma fabrikat som Matss nämnde men min är modellen mindre??? Min är ca 100m3 klenare samt att den inte klarar motstånd så bra.
Så det är för en utbytes som jag undrar hur man skall tänka, vill inte sätta dit en för klen variant. Matss variant kanske är helrätt??
Börjar bli rätt så less på att hålla på och jolla med pannan nu... Kan det inte bara fungera! :
Jag har en Albin Polar 50, ska väl lämna 50kwh en bra dag.
När vi flyttade in så trodde jag att det dåliga resultatet berodde på att den var full i tjära efter felaktig eldning, rengjorde å det blev lite bättre. Har byggt turbolatorer till den, blev väl lite effektivare. mätte draget och såg att det endast var 5-10Pa (,5-1mm). Bra tänkte jag, då har jag ju äntligen hittat felet men nej. På med en skortensfläkt och allt borde väl vara toppen men min tryckfläkt orkar inte leverera luft till det högre förväntade effekt uttaget, fö samma fabrikat som Matss nämnde men min är modellen mindre??? Min är ca 100m3 klenare samt att den inte klarar motstånd så bra.
Så det är för en utbytes som jag undrar hur man skall tänka, vill inte sätta dit en för klen variant. Matss variant kanske är helrätt??
Börjar bli rätt så less på att hålla på och jolla med pannan nu... Kan det inte bara fungera! :
Det är inte tätt någonstans i kanalen från fläkt till förbränningsrum? EBM-fläkten jag nämde räcker nog inte till 50 kW men frågan är om du vill ha så hög effekt. Det betyder att flödet av rök genom pannan blir motsvarande högre och konvektionsdelen hinner inte kyla röken => sämre verkningsgrad. Flödessiffran på en fläkt säger egentligen ingenting om man inte vet vid vilket tryck den anges, "min" fläkt ger ju ett relativt högt tryck. Dvs orkar ge ett högt flöde även vid mottryck.
Om du är osäker på om din fläkt räcker till, hur osäker tror du jag är på min fläkt då? 
Jag har vid ett tillfälle fått pannan att lämna ca 45kwh i snitt på en eldning & det fortsätter jag gärna med! Rökgastempen låg på hanterbara 200-230 grader men det kan jag nog få ned ytterligare om jag jobbar lite med min turbolatorer. sänker i dagsläget ca 70-100 grader. Svårt att veta hur varmt det varit med/utan dom i när man proveldar.
När den faktiskt brann riktigt bra så hittade jag en bra balans mellan tryckfläkten och öppen sekundärlucka, så det finns ju där. Men man vill ju ha det jämt [smiley=evil.gif]
Jag har vid ett tillfälle fått pannan att lämna ca 45kwh i snitt på en eldning & det fortsätter jag gärna med! Rökgastempen låg på hanterbara 200-230 grader men det kan jag nog få ned ytterligare om jag jobbar lite med min turbolatorer. sänker i dagsläget ca 70-100 grader. Svårt att veta hur varmt det varit med/utan dom i när man proveldar.
När den faktiskt brann riktigt bra så hittade jag en bra balans mellan tryckfläkten och öppen sekundärlucka, så det finns ju där. Men man vill ju ha det jämt [smiley=evil.gif]
Jag misstänker samma sak .... Det måste finnas en begränsning mellan tryckfläkt och eldstad som är mer störande än bara dålig luftkapacitet. Det brinner ju bra med skorstensfläkt + öppen lucka, eller?Matss skrev:
Om tryckfläkten gjorde någon nytta så skulle röken komma ut genom den öppna luckan och fylla pannrummet , gissar jag
Har du provat att köra enbart med skorstensfläkt och öppen lucka utan att starta tryckfläkten? Starta sen tryckfläkten och .... blev det någon skillnad ???
...för resten vilka luckor pratar du om? En gång heter den primär och en annan sekundär .... ??? på vilket ställe tillför du den extra luften när du öppnar xx-luckan?
ja, det var ju luftförbrukningen det var fråga om
1kg torr ved kräver 4,7l luft + lika mycket i överskott ( ca 10m3 totalt) för att förbrinna fullständigt.
gaia
Nu har jag fått till det! Äntligen! Köpt en större tryckfläkt, kapat upp kanalerna för inluften samt full fart på takfläkten. Nu brinner det bra, fyller 1500 liter på 1 1/2 timme. trots att det går ut rätt mycket på elementen samt på ett ved ilägg.
;D
När vi flyttade in var jag glad när jag äntligen fick 80 grader runt om så det har blivit en viss skillnad.
Nu är det kul att elda, vill ha fler tankar
När vi flyttade in var jag glad när jag äntligen fick 80 grader runt om så det har blivit en viss skillnad.
Nu är det kul att elda, vill ha fler tankar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden