Hej har ett fenomen som uppstår ibland när pelletsbrännaren är i slutfasen så bubblar det rejält, antar i röret upp till expansionskärlet(öppet).
Om jag öppnar shunten snabbt kan det också bubbla till ibland.
Nu undrar jag hur det kan uppstå luft i systemet då jag endast fyller på 1 gång per år. Är detta normalt förekommande eller??? Jag ser inga tendenser på läckage eller att det försvinner vatten för mig, Är det kanske helt enkelt vatten som expanderar snabbt?
Hoppas på någon förklaring.. :-[

Det kan vara en koppling som är vattentät, men inte lufttät. Om vattnet är kallt där så kan det ta upp syre från luften genom den otätheten. Det är en möjlig förklaring i alla fall.

Det kan ta väldigt lång tid att lufta av ett värmesystem med stora mängder vatten, dvs om man har acktank eller stor volym vatten i pannan. Och då kan det hända att man får lufta av då och då under ganska lång tid efter att man har fyllt systemet.

hej jag har typ samma problem jag har ny instalation av 500 l actank och i bland så kommer det luft i pumpen, när jag knackar på expkärlet så är det tomt och jag får fylla på, har jort det ca 4 gonger efter instalationen? har golvvärme samt 2 radiatorer, eldar bara med ved. automatisk avlufning på phusen. någon som vet om det kan vara vanligt?

hallå är det ingen som har nytt system som kan säga lite om det kan ta long tid att få ur all luft, och ca hur monga fylningar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.