Lagt tätskiktsfolie för första gången igår. Valde kiiltos kerasafe. Det gick bra överlag, men på ett par ställen fick jag inte ut luften, så det knastrar lite när man går för folien har ju uppenbarligen inte fastnat i limgeggan. På enstaka ställe är det en större synlig bubbla, strax utanför där brunssmanchetten ligger. Det är ett tvöttstugegolv så kommer inte vara så hårt belastat annat än vid golvbrunnen. Jag lutar åt att låta det vara så här, men är det dumt? Är det bättre att skära upp området och lappa med en bit folie? För då får jag ju samtidigt fler skarvningar.
Ser inte något bekymmer med att skära upp området och lappa med en överdimensionerad bit. Det är inte så att resten av utrymmet är skarvfritt, vid väggar har du ju skarvremsor och hörnbitar. Det blir ju samma sak som din lappning.V varpan1 skrev:Lagt tätskiktsfolie för första gången igår. Valde kiiltos kerasafe. Det gick bra överlag, men på ett par ställen fick jag inte ut luften, så det knastrar lite när man går för folien har ju uppenbarligen inte fastnat i limgeggan. På enstaka ställe är det en större synlig bubbla, strax utanför där brunssmanchetten ligger. Det är ett tvöttstugegolv så kommer inte vara så hårt belastat annat än vid golvbrunnen. Jag lutar åt att låta det vara så här, men är det dumt? Är det bättre att skära upp området och lappa med en bit folie? För då får jag ju samtidigt fler skarvningar.
Ser idag faktiskt bättre ut än det gjorde igår, bara ett 15cm område längst bort från belastning av vatten som jag kan skarva enkelt. Men det kvarstår en del runt brunnen. Själva brunnsmanschetten ligger ju jättebra, och den är nog fäst med sitt vulklister mot underliggande primer väldigt väl, men är ju ett lager folie ovanpå msnschetten och mellan dessa lager är en del luft. Man blir ju osugen på att skarva så nära brunnen, plus det är en vägg och det är egentligen för stort fall (därav svårigheten att få bort all luft).
På bilden är det luft om man tittar i en rak linje från KERASAFE-texten, där det är blått kladd nära väggen är luften. Samt i ett par "åsar" pekande in mot brunnen. Åsarna syns diskret på bilden
På bilden är det luft om man tittar i en rak linje från KERASAFE-texten, där det är blått kladd nära väggen är luften. Samt i ett par "åsar" pekande in mot brunnen. Åsarna syns diskret på bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju lite jobbigt ja, frågan är vad som påverkar fallet mest, om luftbubblan hindrar vattnet från att nå brunnen. Eller om en skarv skapar en höjning som hindrar detta.V varpan1 skrev:Ser idag faktiskt bättre ut än det gjorde igår, bara ett 15cm område längst bort från belastning av vatten som jag kan skarva enkelt. Men det kvarstår en del runt brunnen. Själva brunnsmanschetten ligger ju jättebra, och den är nog fäst med sitt vulklister mot underliggande primer väldigt väl, men är ju ett lager folie ovanpå msnschetten och mellan dessa lager är en del luft. Man blir ju osugen på att skarva så nära brunnen, plus det är en vägg och det är egentligen för stort fall (därav svårigheten att få bort all luft).
På bilden är det luft om man tittar i en rak linje från KERASAFE-texten, där det är blått kladd nära väggen är luften. Samt i ett par "åsar" pekande in mot brunnen. Åsarna syns diskret på bilden[bild]
Jag känner att jag inte riktigt vet vad det negativa med luftbubbla är, jag förstår att det inte är korrekt. Handlar det i princip enbart om fallet känner jag att det är skitsamma, det är inget duschutrymme utan endast vatten från avlopp som leds direkt ner i brunnen och annars blir det bara blött vid stopp i avloppet, om det skulle hända, eller vid läckage från tvättmaskin eller våttorkning av golvet. Och faller vid brunnen är redan stort också.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftbubblor under ny våtrumsmatta?
Badrum -
Långa vertikala luftbubblor formas under spacklingslager när spacklet torkar. Varför?
Färg, Måla & Tapetsera -
Luftbubblor(?) under glasfibertejp
Färg, Måla & Tapetsera -
Luftbubblor under spackel efter bredspackling
Färg, Måla & Tapetsera -
Fundering kring tätskiktsfolie samt membran/folielim?
Badrum