4 439 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Luftavfuktare eller extra radiator i källare
Hej,
Har en oinredd källare i ett hus som inte är dränerat och har lite fukt (är ju snarare regel än undantag i en källare vad jag förstått).
Känner jag med fingret längs golvet där golv och vägg möts på 2 av ytterväggarna blir jag
lite fuktig, det är alltså inte pölar av vatten. Längre upp på väggen är det torrt. Färgen har även börjat släppa
på vissa ställen.
Jag eldar med pellets så det hjälper väl till att torka upp en aning men inte helt. Jag har inga planer på att inreda källaren etc.
Dränering är inte på tapeten heller.
Är en till radiator (än den enda jag har som har gått lite snålt får jag erkänna) bättre eller ska man sätta dit en woods-avfuktare för att torka upp lite
i källaren?
Har en oinredd källare i ett hus som inte är dränerat och har lite fukt (är ju snarare regel än undantag i en källare vad jag förstått).
Känner jag med fingret längs golvet där golv och vägg möts på 2 av ytterväggarna blir jag
lite fuktig, det är alltså inte pölar av vatten. Längre upp på väggen är det torrt. Färgen har även börjat släppa
på vissa ställen.
Jag eldar med pellets så det hjälper väl till att torka upp en aning men inte helt. Jag har inga planer på att inreda källaren etc.
Dränering är inte på tapeten heller.
Är en till radiator (än den enda jag har som har gått lite snålt får jag erkänna) bättre eller ska man sätta dit en woods-avfuktare för att torka upp lite
i källaren?
Hej kuse
Vi har en avfuktare i källaren som också inbegriper en tvättstuga. Min upplevelse är att en avfuktare torkar tvätten snabbt och även fukten i luften vid dessa tillfällen man hänger den. Tror inte att ett element gör varken till eller ifrån gällande fuktigheten i källaren. Det finns vad jag förstår energisnåla luftavfuktare men någon att föreslå har jag ej. Att använda någon sådan när du inte eldar är säkert en bra idé.
/B
Vi har en avfuktare i källaren som också inbegriper en tvättstuga. Min upplevelse är att en avfuktare torkar tvätten snabbt och även fukten i luften vid dessa tillfällen man hänger den. Tror inte att ett element gör varken till eller ifrån gällande fuktigheten i källaren. Det finns vad jag förstår energisnåla luftavfuktare men någon att föreslå har jag ej. Att använda någon sådan när du inte eldar är säkert en bra idé.
/B
Pelletseldning kräver mängder av luft så en avfuktare är inte till stor hjälp eftersom pelletspannan byter luft i ditt pannrum. Planerar du ställa avfuktaren i ett annat rum som är fuktig så får du hålla dörren stängt för att få bästa torkresultat.
Det finns 2 sätt att bli av med fukt:
1/värma och vädra - energikrävande eftersom du vädrar uppvärmt luft
2/ avfukta - då ska ventilationen i torkad rum vara minimal dvs du kan inte ställa avfuktaren i pannrummet.
Radiator är ok om det är obehagligt kallt i källaren.
gaia
Det finns 2 sätt att bli av med fukt:
1/värma och vädra - energikrävande eftersom du vädrar uppvärmt luft
2/ avfukta - då ska ventilationen i torkad rum vara minimal dvs du kan inte ställa avfuktaren i pannrummet.
Radiator är ok om det är obehagligt kallt i källaren.
gaia
Liknande trådar
-
Amortera extra eller fondspara?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Extra stolpar eller limträ?(Tak till traktorn)
Byggmaterial & Byggteknik -
89 papp för extra uttag, bestrida eller köpa
El -
Köpa extra lägenhet snart eller vänta?
Juridik