Hej på er.

Jag har en bergvärmepump (10-årig nibe fighter 1235) som sköter uppvärmningen av huset, samt varmvatten till dusch och disk. Den är väl egentligen avsedd för de två personer som bodde i huset när vi köpte det, men nu är vi två vuxna och två dusch-glada barn i huset och då är den helt enkelt för klen för att leverera varmvatten till oss alla för att duscha. Varmvattnet tar helt enkelt slut när hela familjen vill duscha.

Dessutom står värmepumpen i garaget, och (här gissar jag) har lång framledning till fördelarrören i huset, och då ännu längre framledning innan varmvattnet kommer till kökskranen eller duschen. Om man slår på fullt varmvatten i kranen i köket tar det ca 1 minut innan vattet är varmare än 37 grader. Samma sak i duschen.

En tanke är att byta bergvärmepumpen till en ny och större modell, men det kommer troligen inte att hjälpa med tiden, bara mängden varmvatten.

Så då tänkte jag att jag skaffar en elektrisk varmvattenberederare som jag sätter i samma rum där fördelarrören i huset sitter (tvättstugan), och kopplar in den mellan inkommande och utgående varmvatten, så att allt varmvatten först passerar beredaren. Min tanke är då att beredaren får sitt varmvatten redan förvärmt från bergvärmepumpen, dvs det blir inte snordyrt att värma upp det, och sen kan den hålla temperaturen uppe för en billig peng, och när vi sen ska använda varmvatten så kommer vi att få det i kranarna mycket snabbare.

Ser ni experter något dåligt med denna plan, eller har ni kanske ännu bättre idéer?

Tack på förhand!

Låter som en bra idé tycker jag också. Då kan ni få mycket varmvatten och snabbare än tidigare.

• Gilla
Andy1000
  • Laddar…
Tack för svaret, det blir nog en sådan lösning, när tid väl finns 😆

A Andy1000 skrev:
Tack för svaret, det blir nog en sådan lösning, när tid väl finns 😆
Det blir då att ändra lite på VVB. in från VP på kallvattenröret och blandararmaturen vrides lite och KV in till VVB på blandaröret pluggas.

J jonaserik skrev:
Det blir då att ändra lite på VVB. in från VP på kallvattenröret och blandararmaturen vrides lite och KV in till VVB på blandaröret pluggas.
Ja det låter ju rimligt... sen tänkte jag även sätta in en bypass så att jag helt kan koppla förbi den om det visar sig att idén var dålig 😆 Och en effektläsare på VVB så att jag kan se hur mycket den drar per månad.

Koppl förbi Tja kan gå det med om den skulle paja. blir då 3 ventielr. Annars inget att bråka med, mycket V blir det. Förvärma med VP, som är billigaste energin och stötta på med VVB . VP ger ca 55 - 60 C och VVB ställs strax under i temp. VVB ska gå bara stötta vid större uttag av VV och vara en buffert i mängd sett.

J jonaserik skrev:
Koppl förbi Tja kan gå det med om den skulle paja. blir då 3 ventielr. Annars inget att bråka med, mycket V blir det. Förvärma med VP, som är billigaste energin och stötta på med VVB . VP ger ca 55 - 60 C och VVB ställs strax under i temp. VVB ska gå bara stötta vid större uttag av VV och vara en buffert i mängd sett.
Det enda jag "oroar" mig för är att när man tappar ut "lite" varmvatten ur VVB, så kommer den att få varmvatten från VP, men som nämnts ovan är det ju inte varmt förrän efter 1 minut, så i princip kommer den att få "kallvatten" in vid mindre mängder.

Det är först vid större mängder, typ dusch och bad som den faktiskt kommer att få varmt vatten in. Och det är här jag är orolig för en större kostnad för el-uppvärmning av vattnet. Men det får tiden visa.

Den del som du befarar ska vara kallt kan du glömma. Det är vatten i röret mellan VP och VVB, och det går direkt in i VVB utan att komma till kranarna. Sen det med ekonomin så blir det ingen skillnad att tala om. Klart sätter du upp tempen på VVB till ca 75 - 80 C så kommer VVB att värma mer. Men resultatet blir bara mer VV En extra VVB efter om du har plats är ca 200 L.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.