För vår del måste vi få upp pumpen i arbetstryck med stängd hydrofor innan vi öppnar på glänt. Så om pumpen tappat ut allt driv vatten till hydroforen så får vi öppna stora locket och se till att drivvattnet blir luftfritt igen.

Som dom säger så måste trycket upp, se till att det är som en dimma från luftskruven, kan bli lite vatten som kommer på golvet, det duschar bra när trycket kommer upp, sakta öppna pytelite till kärlet och fyll upp det

J jonaserik skrev:
Som dom säger så måste trycket upp, se till att det är som en dimma från luftskruven, kan bli lite vatten som kommer på golvet, det duschar bra när trycket kommer upp, sakta öppna pytelite till kärlet och fyll upp det
Okay, tack för era svar, ska försöka imorgon och återkommer hur det blev.

Hej,
har ett problem med en gammal Grundfos CPE 3-60 ejektorpump.
jag tömde ut vattnet på hydrofor i oktober så att inget skulle frysa.
Igår kom vi tillbaka för några veckor och jag ville sätta pumpen i drift igen.
Pumpen startar, men inget vatten kommer ut. Den grå pluggen har fastnat och går inte att öppna, så jag borrade ett hål i den. Sedan fyllde jag den med ca 80 liter vatten. Den röda ventilen till hydroforen är stängd, liksom den lilla skruven för avluftning. Tyvärr kommer det fortfarande inte ut något vatten. Vattnet står väldigt högt i borrhålet, det känns lite som att vi har fyllt på grundvattnet...
Vad gör jag för fel? Är det någon annan som har någon idé?
Gammal Grundfos CPE 3-60 ejektorpump med rostiga delar, röd ventil och omgivande objekt som färgburk och plastpåse i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven för avluftning(?)
Närbild av en gammal Grundfos ejektorpump som visar en fastrostad grå plugg markerad med blå cirkel, omgiven av rör och rostiga ytor.
Skapa konto

Plugg för att fylla på vatten(?)
Rostig Grundfos CPE 3-60 ejektorpump med röd ventil och borrade hål, omgiven av verktyg och påsar, installerad på cementblock i ett förråd.
Skapa konto
Närbild av rörledningskoppling och del av Grundfos ejektorpump i ett gammalt installationsutrymme med rost och damm.
Skapa konto

Hela installationen är lite äventyrlig, pumpen är inte fastbultad i marken. Men allt har fungerat än så länge, men vi köpte huset först i juli.

Tack så mycket för er hjälp!

Mvh,
Daniel

När du fyller på vatten, rinner det iväg, eller stannar det i pumpen?

Har du testat att öppna luftventilen? (Den du markerat med blått) det ska göras när pumpen går och stängas när vattnet kommer ut som en dimma.

Tack för svaret!

Vattnet stannar i pumpen och rinner ut i vad jag tror är sugslangen.

Ja, jag öppnade luftventilen. när jag fyllde på allt vatten kom det ut vatten i en sekund, sedan inget vatten, luft eller dimma.

Om du stänger luftventilen när pumpen är igång, låter den gå 30 sek och sedan öppnar igen. Har du då fått upp något tryck?

Har ni gjort något med elen? Det är viktigt att fasföljden är rätt, annars snurrar pumpen åt fel håll.

För att bekräfta detta kan du titta på axeln mellan motor och pumphus. Det är svårt att se när pumpen går, men om man tittar noga när den stannar kan man se vilket håll den snurrar. Det brukar vara markerat ovanpå motorn vilket håll den ska snurra.

Nej, inget tryck.

Jag kan se att motorn snurrar i rätt håll.

Har du kollat så du inte har några läckor på sugslangarna då?

Jag kunde inte längre se något vatten i borrhålet. Kan det vara så att vattnet rinner ut ur sugslangen igen och att det är därför den inte fylls på?

K Kalf skrev:
Har du kollat så du inte har några läckor på sugslangarna då?
Jag har samma känsla, men hur kan jag kolla det?

D Daniel87 skrev:
Jag har samma känsla, men hur kan jag kolla det?
Om du fyller på vatten i pumpen. (Eller högsta punkten ska jag egentligen säga. Min egna pump står i källaren och toppen på borrhålet är högre än pumpen, så där jag jag fyllt på vatten vid felsökning.)

Om du fyller på vatten ska det inte rinna bort. Vattnet ska stanna kvar i slangarna då det sitter en backventil i ejektorn längst ner i borrhålet. Är denna dålig kan det rinna långsamt bort, men syns det med blotta ögat är det antagligen något läckage.

Jag spolade min brunn för 1.5 år sedan. Då passade jag på att byta packningar i ejektorn när slangarna ändå var uppe.

Börja med att kontrollera alla kopplingar på vägen så det inte är blött. Ser du inget där kolla alla synliga slangar på samma sätt. Kontrollera om de är blöta.

Slangarna är svåra att kontrollera utan att lyfta upp dem ur hålet och det är inte så kul så här års. Fördelen med årstiden är att du antagligen inte har så mycket kondens på slangarna så fukt på slangar eller kopplingar indikerar läckage.

Ta bort pluggen som luftaren sitter på och fyll där, nu kan du ha en bubbla i topp på pumphuset och då tappar pumpen vattnet direkt.

Tack för era svar!

Jag kan bara kolla några centimeter eftersom slangarna sedan försvinner ner i borrhålet. Men jag kan inte riktigt tänka mig att slangarna plötsligt är trasiga, allt fungerade ju fortfarande i oktober.

Jag fyllde båda slangarna och luftventilen med vatten, men jag hade aldrig känslan av att det började bli fullt... Det är mycket svårt att fylla på vatten i luftventilen eftersom hålet bara är 1 mm...

Är det möjligt att pumpen är trasig eftersom den har varit igång i några minuter utan vatten?
Hur länge måste pumpen gå innan det byggs upp ett tryck?

Jag kunde lösa problemet genom att skruva loss den övre av de två slangarna och ”pumpa” med hela slangen. Efter ca 1 minut kom det vatten ut från pumpen och slangen. Jag återanslöt sedan slangarna, startade pumpen och den fungerade omedelbart. Tack igen för er hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.