16 931 läst ·
45 svar
17k läst
45 svar
Lufta ejektorpump
Det borde inte gå. Man har en ejektorpump när det är för djupt för att suga upp vattnet. Då går det inte att starta pumpen utan att fylla med vatten. Det är ju möjligt att det är mycket vatten i brunnen när ni startar. Men det går definitivt inte om det är långt ner till vattnet.
Ja men vi fyller ju slangen, fast med hjälp av ringpumpen istället för vid högsta punkten. Vi öppnar intaget till pumpen och fyller på vatten där tills de kommer vatten i sugslangen. Först kommer vatten och luft men rätt snart bara vatten.D Daniel 109 skrev:
Det skrev du inte. Det funkar naturligtvis.
Nu fungerar det!R rävlyan skrev:Jepp , du ska ha vatten i alla rör , och det ska fyllas vid brunnshålet eftersom det är högsta punkten , det med pumphuset , fyller du till fullt vid borrhålet , ( stäng inte för vid borrhålet ) och sedan öppnar lite på luftskruven så åker den luft som finns där ut , blir kanske att fylla mera vid borrhålet efter det , vid fullt stäng till vid borrhålet . stäng mot tanken , starta pumpen låt gå lite och öppna lite grann mot tanken , som topmount säger , pumpen ska gå med mottryck
Såhär gjorde jag:
1. Stängde ventilen mot hydroforen
2. fyllde båda rören som går ner i borrhålet.
3. Öppnade avluftningsventilen på pumpen tills det inte kom någon luft mer.
4. Fyllde upp nivån i slangarna i borrhålet
5. Lät det stå ett par minter för att se att nivån inte sjönk.
6. Stängde pluggarna på högsta punkten i borrhålet.
7. Startade pumpen och öppnade avluftningsventilen tills dess att det sprutade ut som en dimma ur denna.
8. Stängde avluftningsventilen
9. Öppnade försiktigt ventilen mot hydroforen lite lagom mycket så det ven i rören och jag såg att trycket i hydroforen steg.
10. När trycket stigit så mycket att pumpen stängt av sig öppnade jag ventilen mot hydroforen helt.
Nu kunde jag öppna ventieln mot resten av huset och allt fungerar igen.
Tack så mycket för all hjälp!
Hej!
Har fått ett likande problem med min ejektorpump och hydrofor.
Den gamla CPE-60 slutade fungera idag. Jag hade bytt den för några år sedan, då utan problem, fick igång den direkt. Bytte den idag mot en CPE-80 (jag hade kollat med en som borde veta och han sa att det är samme ejektor så det borde inte vara några problem). Pumpen fungerar men den behöver mycket lång tid att fylla på hydroforen (som är på 150 liter tror jag), den slutade aldrig tills jag stängde av strömbrytaren. Jag behövde justera en slang från ejektorn iom att hålet på 80 pumpen ligger lite högre, det blev en plastkoppling men den verkar tät, kommer iaf inte nåt vatten ur nånstans.
Har läst några gamla trådar här om avluftning och försökte att fixa det men blev samma resultat, det tar väldigt lång tid att fylla på (20-30min). Så borde det inte vara.
Det kommer en fin jämn stråle ur avluftningsventilen och även den stora plastpluggen längs ner vid pumpen kommer det bara vatten ur, tills hela golvet svämmade över.
Jag får lägga till att jag passade på och tömde hela hydroforen medan jag höll på att byta pumpen. Det hade jag inte gjort förra gången.
Några idéer var problemet kan ligga?
Känns ju som att det är luft nånstans men var och hur får jag ur den?
Har fått ett likande problem med min ejektorpump och hydrofor.
Den gamla CPE-60 slutade fungera idag. Jag hade bytt den för några år sedan, då utan problem, fick igång den direkt. Bytte den idag mot en CPE-80 (jag hade kollat med en som borde veta och han sa att det är samme ejektor så det borde inte vara några problem). Pumpen fungerar men den behöver mycket lång tid att fylla på hydroforen (som är på 150 liter tror jag), den slutade aldrig tills jag stängde av strömbrytaren. Jag behövde justera en slang från ejektorn iom att hålet på 80 pumpen ligger lite högre, det blev en plastkoppling men den verkar tät, kommer iaf inte nåt vatten ur nånstans.
Har läst några gamla trådar här om avluftning och försökte att fixa det men blev samma resultat, det tar väldigt lång tid att fylla på (20-30min). Så borde det inte vara.
Det kommer en fin jämn stråle ur avluftningsventilen och även den stora plastpluggen längs ner vid pumpen kommer det bara vatten ur, tills hela golvet svämmade över.
Jag får lägga till att jag passade på och tömde hela hydroforen medan jag höll på att byta pumpen. Det hade jag inte gjort förra gången.
Några idéer var problemet kan ligga?
Känns ju som att det är luft nånstans men var och hur får jag ur den?
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer