Jag har en Daikin LLVP som installerades i Juni 2019 och då fanns inte WiFi inbyggt i dem, så jag har bara den medföljande IR-fjärren att manövrera den med.
För snart 2 år sedan satte jag upp en Panasonic ute i sommarstugan och nu kom den med WiFi som kopplades upp till stugans bredband och jag kan komma åt den varhelst jag är. 😀
Nu skulle jag vilja efterutrusta Daikin-pumpen med en liknande utrustning och jag har fått förslag på 3:e-parts apparater som simulerar IR-fjärren mot LLVP och har uppkoppling mot Internet.
Sensibon förselogs av en LLVP-serviceman som jag hade här igår för att rengöra innanmätet på Daikin-pumpen.
Sensibo Sky (finns hos flera affärer, tex NetOnNet):
Tado Smart AC Control (Kjell &Co):
Finns säkert flera...
Min undring gäller hur dessa fungerar för styrning via telefonen så att man kan slå på/av, ändra mode (värm/kyl), ändra mål-temperaturen etc. Installationsproblem etc?
Är det någon här som har gjort detta redan mot en Daikin och kan dela erfarenhet?
Notera att jag INTE har någon "home automation" varken i stugan eller hemma. Jag vill bara kunna ändra driftläge och temperatur på luftvärmepumpen via telefonen utan att vara på plats.
OBS om Sensibo:
Jag läste de installations-anvisningar som finns för Sensibo Sky och där var det tydligen viktigt att man kör med 2.4GHz Wifi, 5 GHz funkar inte...
Men jag har routrar på båda ställena som kör simultant 2.4 och 5 GHz och jag hittar inget sätt att nergradera till enbart 2.4 heller. Särskilt hemma är det ju helt fel....
Råd och erfarenheter mottages tacksamt!
För snart 2 år sedan satte jag upp en Panasonic ute i sommarstugan och nu kom den med WiFi som kopplades upp till stugans bredband och jag kan komma åt den varhelst jag är. 😀
Nu skulle jag vilja efterutrusta Daikin-pumpen med en liknande utrustning och jag har fått förslag på 3:e-parts apparater som simulerar IR-fjärren mot LLVP och har uppkoppling mot Internet.
Sensibon förselogs av en LLVP-serviceman som jag hade här igår för att rengöra innanmätet på Daikin-pumpen.
Sensibo Sky (finns hos flera affärer, tex NetOnNet):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tado Smart AC Control (Kjell &Co):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns säkert flera...
Min undring gäller hur dessa fungerar för styrning via telefonen så att man kan slå på/av, ändra mode (värm/kyl), ändra mål-temperaturen etc. Installationsproblem etc?
Är det någon här som har gjort detta redan mot en Daikin och kan dela erfarenhet?
Notera att jag INTE har någon "home automation" varken i stugan eller hemma. Jag vill bara kunna ändra driftläge och temperatur på luftvärmepumpen via telefonen utan att vara på plats.
OBS om Sensibo:
Jag läste de installations-anvisningar som finns för Sensibo Sky och där var det tydligen viktigt att man kör med 2.4GHz Wifi, 5 GHz funkar inte...
Men jag har routrar på båda ställena som kör simultant 2.4 och 5 GHz och jag hittar inget sätt att nergradera till enbart 2.4 heller. Särskilt hemma är det ju helt fel....
Råd och erfarenheter mottages tacksamt!
Jag hade en Sensibo Sky för att styra min gamla ivt llvp i stugan, precis med samma enkla krav som du har. Den funkade i ca 3 år innan den la av.
Ersatte den med en Tapo H110 som ger mig exakt samma funktioner jag önskar till en bråkdel av priset
De kan vara kinkiga att få in i ett kombinerat 2.4/5Ghz wifi men då jag har separerat frekvensbanden så är det inga problem hos mig.
Ersatte den med en Tapo H110 som ger mig exakt samma funktioner jag önskar till en bråkdel av priset
De kan vara kinkiga att få in i ett kombinerat 2.4/5Ghz wifi men då jag har separerat frekvensbanden så är det inga problem hos mig.
Sensibo ansluter automatiskt till 2,4 bandet om det finns. Inget du behöver tänka på. Jag kör tre stycken Sensibo hemma, och det fungerar bra. Ibland är det svårt att hitta en inställning för rätt fjärrkontroll i Sensibo för LLVP som fungerar med just din modell. Man får testa sig fram helt enkelt.
Utöver det har jag inte haft något som helst problem med Sensibo. När den väl är konfigurerad sitter den där och fungerar helt enkelt.
Bra att komma ihåg är att alla funktioner inte är gratis. Vissa grejer kan kräva ett abonnemang. Men alla grundläggande funktioner finns och ingår i köpepriset. Jag har inget abonnemnag och det fungerar bra för min del.
Utöver det har jag inte haft något som helst problem med Sensibo. När den väl är konfigurerad sitter den där och fungerar helt enkelt.
Bra att komma ihåg är att alla funktioner inte är gratis. Vissa grejer kan kräva ett abonnemang. Men alla grundläggande funktioner finns och ingår i köpepriset. Jag har inget abonnemnag och det fungerar bra för min del.
Är det så att Tapo också pratar med LLVP via fjärrens IR-protokoll?D dartan skrev:Jag hade en Sensibo Sky för att styra min gamla ivt llvp i stugan, precis med samma enkla krav som du har. Den funkade i ca 3 år innan den la av.
Det är ju enda sättet att styra min Daikin, som inte har WiFi själv.
Det jag hittade om Tapo säger att den kör Bluetooth och det gör inte min Daikin LLVP...
Yes, den använder ir-protokoll. Finns många märken förinlagda, tex min ivt funkar bäst med märket Bosch.B Bo Berglund skrev:
Funderar också på att testa Tapo H110 eller Nedis motsvarighet. Båda är billiga. Nedis verkar använda Smartlife Tuya.D dartan skrev:
Mina krav är enkla, kunna höja till valfri temp och sänka till 10 grader manuellt eller via "semesterlöge". Det borde väl inte vara problem?
Vilken app använder Tapo och är det gratis eller kostnad för någon typ av abb?
@Bo Berglund Är du nöjd?
Jag använder Smartlife till min Tapo då jag har andra produkter från olika märken som ligger i Smartlife, tex Deltaco, Anslut och Cleveriosysmali skrev:
Funderar också på att testa Tapo H110 eller Nedis motsvarighet. Båda är billiga. Nedis verkar använda Smartlife Tuya.
Mina krav är enkla, kunna höja till valfri temp och sänka till 10 grader manuellt eller via "semesterlöge". Det borde väl inte vara problem?
Vilken app använder Tapo och är det gratis eller kostnad för någon typ av abb?
@Bo Berglund Är du nöjd?
Jag bestämde mig för att inte gå vidare eftersom den stora användningen är i det hus jag inte normalt bor i, dvs sommarstugan. Och där ute har jag ju en Panasonic LLVP med WiFi, så jag kan koppla om den hemifrån. Hade det blivit fel där så innebär det en 190 km t.o.r. resa för att ordna upp.sysmali skrev:
Nu under vintern är de särskilt aktuellt och då bor vi ju hemma hela tiden.
Här är en plott av hur sommarstugan har kört de senaste 10 dagarna:
Gul och svart linje är i stugan där LLVP finns medan grön är attefallaren med ett vanligt el-element.
Notera den nästan konstanta temperaturen i vardagsrummet fast utetemperaturen varierar kraftigt.
Huset är byggt 1964 och har rätt tunna väggar med dålig isolering...
Sovrummet är i andra änden av huset och värms via LLVP fläkten som ordnar konstant cirkulation i underhållsvärme-läget.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag måste pudla här och korrigera mig själv, det är inte alls en Tapo jag har, det är en Nedis wifirc10cbk jag har ( https://amzn.eu/d/0gWrx00Y )sysmali skrev:
Sorry för missinformationen!
Inga problem! Jag var dock lite snabb på beställningsknappen och hann köpa Tapo'n istället för Nedis innan jag såg ditt svar.D dartan skrev:
Återstår att se om Tapon fungerar med min llvp i fritidshuset, en äldre IVT och kanske kan jag lyckas mixtra in den i Smartlife-appen ändå.
Funkar det bra.sysmali skrev:
Funderar själv på tapo då jag kör kameror därifrån.
Kan man sätta igång luftvärmepumpen från mobilen och ändra grader?
Lite namnförvirring här, det Kjell & Co säljer heter Tado, Tapo måste vara något annat märke?
Hur som helst använder jag en Tado för att styra en Panasonic LVP med ca 10 år på nacken som saknar Wifi i fritidshuset. Tado-enheten är väldigt stabil och har i princip aldrig krånglat. Och då har jag haft den i minst 8 år.
Tado-enheten funkar i princip som LVP:ns fjärrkontroll, dvs den styr mha IR-signaler. Den måste därför sitta på väggen någonstans där den "ser" LVP:n. För att styra TADO-enheten används en app som också heter Tado, den är gratis att ladda ner. I den går det att styra det mesta i Lvp:n. Det går även att schemalägga temperaturer och allt annat i appen. Det enda som inte går att ställa in från appen är läget för underhållsvärme som Panasonic-pumparna har. Så om vi åker från fritidshuset på vintern måste jag använda den vanliga fjärrkontrollen för att slå på underhållsläget (8-12 grader, fullt blås på fläktarna). Ska vi sedan dit igen ställer jag in temperatur mm via Tado-appen så att huset är uppvärmt när vi kommer dit.
Har wifi i fritidshuset, både 2,4 och 5 GHz, Tadon vill ha 2,4 men det har inte varit något problem.
Det är otroligt enkelt att konfiguera Tado-enheten första gången. Man sätter på den, pekar på den med Lvp:ns fjärrkontroll och trycker på någon knapp på den. Tado-enheten känner av fjärrkontrollens IR-signal och vet direkt vilken Lvp den ska styra.
Har nyligen byggt ut fritidshuset och låtit installera en till Panasonic Lvp. Den har Wifi, men det var knepigt att få igång. Så det slutade med att jag skaffade en till Tado för att styra den nya Lvp:n. Båda pumparna kan alltså styras i en och samma app som är mycket enkel att använda.
Hur som helst använder jag en Tado för att styra en Panasonic LVP med ca 10 år på nacken som saknar Wifi i fritidshuset. Tado-enheten är väldigt stabil och har i princip aldrig krånglat. Och då har jag haft den i minst 8 år.
Tado-enheten funkar i princip som LVP:ns fjärrkontroll, dvs den styr mha IR-signaler. Den måste därför sitta på väggen någonstans där den "ser" LVP:n. För att styra TADO-enheten används en app som också heter Tado, den är gratis att ladda ner. I den går det att styra det mesta i Lvp:n. Det går även att schemalägga temperaturer och allt annat i appen. Det enda som inte går att ställa in från appen är läget för underhållsvärme som Panasonic-pumparna har. Så om vi åker från fritidshuset på vintern måste jag använda den vanliga fjärrkontrollen för att slå på underhållsläget (8-12 grader, fullt blås på fläktarna). Ska vi sedan dit igen ställer jag in temperatur mm via Tado-appen så att huset är uppvärmt när vi kommer dit.
Har wifi i fritidshuset, både 2,4 och 5 GHz, Tadon vill ha 2,4 men det har inte varit något problem.
Det är otroligt enkelt att konfiguera Tado-enheten första gången. Man sätter på den, pekar på den med Lvp:ns fjärrkontroll och trycker på någon knapp på den. Tado-enheten känner av fjärrkontrollens IR-signal och vet direkt vilken Lvp den ska styra.
Har nyligen byggt ut fritidshuset och låtit installera en till Panasonic Lvp. Den har Wifi, men det var knepigt att få igång. Så det slutade med att jag skaffade en till Tado för att styra den nya Lvp:n. Båda pumparna kan alltså styras i en och samma app som är mycket enkel att använda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden