4 635 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Luft / vatten uppvärmning - hur hantera över årstiderna?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Jag har samma problem självförvållat. Jag har en acktank som värms av Värmepump. Från den tas vatten till element. I tanken sitter också en slinga för att förvärma kallvatten innan det går in i vvb. På vintern när det är kallt, och därför mycket varmt i ack-tanken blir tappvattnet mycket varmt. Detta eftersom kallvattnet som skall späda vattnet från vvb är förvärmt av acktanken. Tappvattnet blir med andra ord aldrig kallare än tempen i acktanken.
Fel kopplat mao.Magnus_Andersson skrev:Jag har samma problem självförvållat. Jag har en acktank som värms av Värmepump. Från den tas vatten till element. I tanken sitter också en slinga för att förvärma kallvatten innan det går in i vvb. På vintern när det är kallt, och därför mycket varmt i ack-tanken blir tappvattnet mycket varmt. Detta eftersom kallvattnet som skall späda vattnet från vvb är förvärmt av acktanken. Tappvattnet blir med andra ord aldrig kallare än tempen i acktanken.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Lordi, mycket riktigt sitter det ett vred till där bakom dessa vred som det faktiskt står temp på och med plus och minus tecken, bifogar en bild. Den står som jag kände nu i maxläge, om jag vrider ner den, kommer tanken då att sluta värma vattnet såpas mycket eller blandar den bara ut vattnet med mer kallvatten och så får tanken ändå jobba med att värma upp skållhett?lordi skrev:
Lite andra funderingar, är ju rätt nybliven ägare till huset, enligt manualen står det att man inte ska leda fram mycket varmt vatten om man har vattenburen golvvärme som jag då har på nedervåningen, övervåningen har vattenburna element. Ställde ner den från 69 grader till 45 grader och de bör väl inte vara några problem eftersom ni sa att tappvatten och vatten till element är två separata system så man inte får listeria?
Redigerat:
Den blandar in kallt vatten. Står den på max så brukar det betyda 65 grader. Framledningen till värmesystemet varierar beroende på hur kallt det är ute. Den ställer du på en värmekurva, som ska finnas i din manual. Har du golvvärme så bör det inte gå ut mer än max 45 grader vid -15 ute. Sätt inte panntemperaturen kallare än ca 55 grader för då räcker inte varmvattnet till.
Om jag ska dra en liknelse med en vanlig varmvattenberedare, så har man en tanktemp på kanske 70 grader. Blandningsventilen blandar in kallt vatten till inställt värde, säg 55 grader. På så sätt få man ut en större mängd varmvatten. Skulle man ha beredarens termostat på 55 grader, så tar varmvattnet slut fortare.
Om jag ska dra en liknelse med en vanlig varmvattenberedare, så har man en tanktemp på kanske 70 grader. Blandningsventilen blandar in kallt vatten till inställt värde, säg 55 grader. På så sätt få man ut en större mängd varmvatten. Skulle man ha beredarens termostat på 55 grader, så tar varmvattnet slut fortare.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
min tanke är att vrida ner tappvattnets temp lite så de inte är risk för att man bränner sig (kan tänka mig att det är ett sätt att skydda småbarn också).
Men om jag låter tanktempen stå kvar på 65 grader och sedan ställer in en huskurva som gör att framledningen inte kan bli mer än säg 40 grader så kanske det räcker för husuppvärmningen och golvet är säkrat mot skada? Jag har ju golvvärme på nedervåningen och vattenradiatorer på övervåningen.
Men om jag låter tanktempen stå kvar på 65 grader och sedan ställer in en huskurva som gör att framledningen inte kan bli mer än säg 40 grader så kanske det räcker för husuppvärmningen och golvet är säkrat mot skada? Jag har ju golvvärme på nedervåningen och vattenradiatorer på övervåningen.
Precis. Ställ ner blandningsventilen så du får 55 gradigt vatten i kranarna. Har du både golvvärme och radiatorer så bör det sitta en extra shunt till golvvärmen då den ska ha lägre temperatur än radiatorerna. Men om man har överdimensionerat radiatorerna kraftigt, kan man klara sig på enbart golvvärmetemperatur.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Huset är ju byggt på 90-talet och då hade man vanlig frånluftsvärmepump, därefter har man 2007 bytt ut detta och satt in luft/vattenpump så elementen är ju kvar sedan dess. Jag upplevde dock aldrig att elementen blev speciellt varma alls, om ens något i vintras men trots det hade vi ju typ 23 grader på övervåningen men rätt svalt på nedervåningen (nedervåningen har väggar i betong och övervåningen har träfasad med 35cm isolering).
Vad göra?
Vad göra?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Nu har jag ändrat lite och gjort en huskurva, olika tempar vid olika tid på dygnet under veckan osv så man får se nu till vintern hur klimatet blir. Jag insåg att de nuvarande inställningarna var lite ofördelaktiga rent ekonomiskt så de här blir nog bättre.
Däremot så finns det dock en meny där de står att jag inte kan komma in för där måste man ha en speciell kod som bara serviceverkstäder har. De är ingen som sitter på en sådan kod?
Däremot så finns det dock en meny där de står att jag inte kan komma in för där måste man ha en speciell kod som bara serviceverkstäder har. De är ingen som sitter på en sådan kod?
Jag reagerade av att du bränner dig på vattnet från pumpen. Det måste betyda att elpatronen går för att värma vattnet. Mitt varmvatten är sällan över 50 grader när bara pumpen går. Legionella bränns av varannan vecka och då jobbar elpatronen upp vattnet till 75 grader i tre timmar.
Kolla så att inte elpatronen går i onödan!
Kolla så att inte elpatronen går i onödan!