6 040 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Luft/luftvärmepump innan årsskiftet?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Svårt att driva en firma om man ska ta 3500:- inkl moms !
Installationsmaterial och bilkostnader är inte direkt gratis och sen tillkommer resten av dom fasta utgifterna
Installationsmaterial och bilkostnader är inte direkt gratis och sen tillkommer resten av dom fasta utgifterna
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Har du en varvtalsstyd (inverter) FLVP så kanske LLVP inte tillför så mycket om den är dimensionerad korrekt men har du FLVP av äldre snitt som använder mer elpatron och inte riktigt täcker behovet på kompressorn även när det inte är särskilt kallt så är LLVP en bra kombination. I synnerhet när FLVP jobbar med elpatron.K kurlakarl skrev:Frånluftsvärmepump ihop med luftluft är något som ofta rekommenderas i kombination från olika håll, därav kombinationen. Tror inte vi är jätteunika eller märkliga i att tänka i den kombinationen.
Vår gamla FLVP var original från husets byggår och alltså 23 år gammal. Det började bli dags att byta den och tror inte kompressorn hade mycket kvar att ge heller.
Här på södra västkusten är det extremt, eller aldrig, 20 till 30 minusgrader så cop på 2 eller 1 kommer vi nog slippa undan. Förra året hade vi ju inte ens meterologisk vinter.
Redigerat:
TinyDestroyer skrev:
Jag var nog otydlig, jag ber om ursäkt. Jag har fått ngt fel i skallen så jag säger övervåningen till vår boyta ibland. Vi har en våning + källare båda på 90kvm vardera.
En stor LLVP går in i källaren vid dörren å blåser igenom hallen. Två rum är svåra för luften att komma in i. Där har jag satt två 800w element. Sedan för att hjälpa luften att stiga till övervåningen har jag satt ett litet 400watts element (inget av dessa brukar vara igång då de är inställda på 19grader)
Luften stiger och så har jag satt en fläkt i trappen som hjälper till lite att dra ut luften. Till bo ytan (övervåningen som jag säger ibland... Är väl för att jag tillbringat lika mkt tid i källaren som på boyta ...)
På boyta monterade vi en golvenhet i vardagsrummet då fönstrena är för höga så fick inte rätt utrymme ovanför och det var annars bästa placeringen...
Tror båda har scop 4. Den i källaren är inställd på 24grader. Det är 24 i rummet den är aktiv i. Sedan ligger det mellan 20-22 i resten av källaren. Den på övervåningen har jag ställt in på 21, den går en del men inte hela dagarna. Den i källaren för hela tiden.
Vår totala förbrukning på hela huset med varmvatten, matlagning etc har de senaste dagarna legat runt 60-70kwh. Varav VVberedaren tog 10kw i snitt de senaste två dagarna. (Har egen mätare på den) tv;bänken drog 4-5kwh också.. sedan + övrig hushållsel. Så räknar att själva värmesystemet ligger därikring just nu.
Ignorera pumpen till vänster, har bara inte hunnit plocka bort den då den skall tömmas på gas först...
[bild] [bild]
Ahh golvmodell!
Nej det låter lite väl billigt håller jag med om, men tydligen går dem ju runt på det. Tycker i alla fall 10k är riktigt dyrt för installation men det verkar vara en firma som passar på att sko sig lite nu när folk är desperata. Han jag till slut verkar valt tar ungefär 4-5k och sen extra kostnad om el behöver dras fram.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kan även betyda att dom måste hinna med fler installationer per dag för att få det att gå runt och många gånger blir stressiga installationer kanske inte dom bästa eller kanske monterat på ”fel” plats för att det går enkelt och fort så man hinner med nästa jobb.K kurlakarl skrev:Nej det låter lite väl billigt håller jag med om, men tydligen går dem ju runt på det. Tycker i alla fall 10k är riktigt dyrt för installation men det verkar vara en firma som passar på att sko sig lite nu när folk är desperata. Han jag till slut verkar valt tar ungefär 4-5k och sen extra kostnad om el behöver dras fram.
Billigt kan därmed bli en sämre affär i längden !
Jag har ingen toppenerfarenhet av att anlita en av de dyrare installatörerna heller. Installatören skulle vara väldigt "senior" men kändes osäker och kunde inte svara på frågor. Stressade iväg från jobbet. Gick larm på pumpen direkt efter han lämnat och jag ringde upp men han förstod ingenting och skulle "återkomma" men hörde aldrig av sig. Dessutom väldigt undermålig rengöring av ventilationskanalerna som jag betalade extra 3000 spänn för eller nåt sånt (vilket ju tar typ max 30min att göra). Så inte alls en garanti att få ett bra jobb för att man betalar mycket. Men hans chef gör miljonvinster och kör porsche och tesla så det är ju kul att pengarna går till någons nöjen i alla fall, även om det blir mindre över till mina haha.C Comfort Thomas skrev:Kan även betyda att dom måste hinna med fler installationer per dag för att få det att gå runt och många gånger blir stressiga installationer kanske inte dom bästa eller kanske monterat på ”fel” plats för att det går enkelt och fort så man hinner med nästa jobb.
Billigt kan därmed bli en sämre affär i längden !
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja då är det surt om du betalade massor med pengar.K kurlakarl skrev:Jag har ingen toppenerfarenhet av att anlita en av de dyrare installatörerna heller. Installatören skulle vara väldigt "senior" men kändes osäker och kunde inte svara på frågor. Stressade iväg från jobbet. Gick larm på pumpen direkt efter han lämnat och jag ringde upp men han förstod ingenting och skulle "återkomma" men hörde aldrig av sig. Dessutom väldigt undermålig rengöring av ventilationskanalerna som jag betalade extra 3000 spänn för eller nåt sånt (vilket ju tar typ max 30min att göra). Så inte alls en garanti att få ett bra jobb för att man betalar mycket. Men hans chef gör miljonvinster och kör porsche och tesla så det är ju kul att pengarna går till någons nöjen i alla fall, även om det blir mindre över till mina haha.
Efter mycket strul sedan augusti så beställde jag en luftvärmepump från Polarpumpen efter att ha kommit överens med en lokal firma för installation. Fungerade bra även om det blev dyrt.
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
En kamin borde det rimligen inte bli så mycket problem med rent driftsmässigt så känns som ett säkert kort om man har billig ved.R Riverground skrev:
Vet inte vad som vart dyrt men hade inte den lokala firman egen försäljning av kaminer ?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Jag beställde en Panasonic som den lokala firman Värmekällan i Tranås hade på hyllan. Installerad och klar åtta dagar efter beställning. Mycket nöjd.
Lite för långt från Halland, men en bra lokal firma kan mycket väl både ha grejer hemma och hinna klämma in jobbet med kort varsel. Installationstiden på plats var bara två timmar för min del, men då var det iofs ett ersättningsjobb, så alla hål var redan borrade och ställning för utedelen fanns redan osv. Å andra sidan hanns den gamla pumpen rivas ut också.
Lite för långt från Halland, men en bra lokal firma kan mycket väl både ha grejer hemma och hinna klämma in jobbet med kort varsel. Installationstiden på plats var bara två timmar för min del, men då var det iofs ett ersättningsjobb, så alla hål var redan borrade och ställning för utedelen fanns redan osv. Å andra sidan hanns den gamla pumpen rivas ut också.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja det var en viss skillnadR Riverground skrev:
Tycker dock det är bättre att köpa både maskin och installation av en och samma firma så blir det inget trassel om det skulle bli något strul om något krånglar vem man ska vända sig till.
Ibland får man sämre garantier om man köper installation på egen hand.
Kaminer finns det är ju inte så det är tomt i butikerna!
Det är bara installera själv o få den besiktad
Har du inte tummen mitt i näven gör du det på nån dag
Rör finns ju billigt med klämband
O givetvis bygganmälan
Du har ju gratis ved
Det är bara installera själv o få den besiktad
Har du inte tummen mitt i näven gör du det på nån dag
Rör finns ju billigt med klämband
O givetvis bygganmälan
Du har ju gratis ved
Helt rätt. Vi har FLVP samt två LLVP.K kurlakarl skrev:Frånluftsvärmepump ihop med luftluft är något som ofta rekommenderas i kombination från olika håll, därav kombinationen. Tror inte vi är jätteunika eller märkliga i att tänka i den kombinationen.
Vår gamla FLVP var original från husets byggår och alltså 23 år gammal. Det började bli dags att byta den och tror inte kompressorn hade mycket kvar att ge heller.
Här på södra västkusten är det extremt, eller aldrig, 20 till 30 minusgrader så cop på 2 eller 1 kommer vi nog slippa undan. Förra året hade vi ju inte ens meterologisk vinter.
Luft/Luft är i första hand för att kyla på sommaren men de avlastar FLVP något enormt smidigt.
Nu när det blev 10-15 grader kallt så fick FLVP gå på lägre frekvenser istället för att samla på sig gradminuter och toppa med elpatron.
Hellre en LL med lite lägre COP i kylan än 1.0 med elpatron.
Sen är det väl en vettig backup att ha om primära skulle krångla och det är veckor eller månader med reservdelar.
Jo det var målsättningen, jag beställde i augusti för leverans i september men samma dag som installation hörde de av sig och hade inte fått tag på någon pump. Bokade en annan firma som hade "i lager" men som sedan bara sköt på installationen. Tillslut hittade jag den här kompromissen. Dyrare, sämre men möjligör en halvering av elförbrukningen kalla dagar som den här.C Comfort Thomas skrev: