2 523 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Luft/luft & vatten ekonomiskt hållbart utan vattenburen värme?
Vi har ett hus med elradiatorer och en luft/luft värmepump som huvudsaklig uppvärmning. ca 20000 kwh/år. Utöver det får vi vårt tappvarmvatten från en varmvattenberedare som också den går på el. Värmepumpen är inte av nyaste modell och jag tror att den kommer att kasta in handduken snart.
I samband med ett byte av värmepumpen funderade jag på om det går att räkna hem den merkostnad det innebär att skaffa en värmepump som inte bara kör luft/luft utan även luft/vatten och då kan värma tappvattnet. Går det att räkna hem eller måste det finnas vattenburet värmesystem för att göra det ekonomiskt.
I samband med ett byte av värmepumpen funderade jag på om det går att räkna hem den merkostnad det innebär att skaffa en värmepump som inte bara kör luft/luft utan även luft/vatten och då kan värma tappvattnet. Går det att räkna hem eller måste det finnas vattenburet värmesystem för att göra det ekonomiskt.
Luftvatten eller bergvärme lönar sig alla dagar med tanke på dagens elpriser om du inte bor i norra Sverige och eldar som en tok med ved, det förutsätter vattenburet system.Z zamen skrev:Vi har ett hus med elradiatorer och en luft/luft värmepump som huvudsaklig uppvärmning. ca 20000 kwh/år. Utöver det får vi vårt tappvarmvatten från en varmvattenberedare som också den går på el. Värmepumpen är inte av nyaste modell och jag tror att den kommer att kasta in handduken snart.
Nej, det lönar sig naturligtvis inte att installera en LVVP enbart för varmvattnet.Z zamen skrev:Vi har ett hus med elradiatorer och en luft/luft värmepump som huvudsaklig uppvärmning. ca 20000 kwh/år. Utöver det får vi vårt tappvarmvatten från en varmvattenberedare som också den går på el. Värmepumpen är inte av nyaste modell och jag tror att den kommer att kasta in handduken snart.
100-140 tkr i investeringskostnad och produkten fixar endast varmvattenbehovet om värmerör saknas i huset (vattenburet uppvärmningssystem)
Det är faktiskt en mycket dum fråga men ännu dummare är faktiskt svaren i denna tråd.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det beror väl på hur hög varmvattenförbrukningen är.
Men mest ekonomiskt blir att skaffa en till LLVP, stänga av radiatorerna helt (testa åtminstone), alla dörrar öppna och dra ner varmvattenkonsumtionen om möjligt.
Men mest ekonomiskt blir att skaffa en till LLVP, stänga av radiatorerna helt (testa åtminstone), alla dörrar öppna och dra ner varmvattenkonsumtionen om möjligt.
Alla frågor är välkomna här gubben, alla kan inte vara så duktiga som dig, puss.B Boende45 skrev:Nej, det lönar sig naturligtvis inte att installera en LVVP enbart för varmvattnet.
100-140 tkr i investeringskostnad och produkten fixar endast varmvattenbehovet om värmerör saknas i huset (vattenburet uppvärmningssystem)
Det är faktiskt en mycket dum fråga men ännu dummare är faktiskt svaren i denna tråd.
Klicka här för att svara