Det har väll inte gått många obemärkt förbi att el o energi börjar bli dyrt i landet. Vi kan låta det politiska snacket om varför det är så vara och mer eller mindre bara konstatera att det lär troligtvis fortsätta såhär.

Hur som helst. Jag har idag en luft/vatten-pump installerad som ersatte vedpannan jag hade innan. Men jag har funderat mycket på om det skulle gå att spara pengar genom att installera en luft/luft-pump som tilläggsvärme i huset (källaren) för att samtidigt då sänka värmen på vattentanken. Det där med bakterier i tanken löses med den periodiska upphettningen så det äe inga problem.

Min tanke är att eftersom vattenpumpen hettar upp vattnet till så mycket högre värme än vad luften blir i en luftpump, så känns det som att dess effektivitet minskar snabbare än vad en pump som bara hettar upp luft. Vår värmepump driver upp tempen till dryga 50 grader idag. I en luftpump så räcker det kanske med 25 grader. Jag tycker att värmen ifrån luftluftpumpen då troligtvis borde vara "billigare" då diffen mellan utomhustemp & avgiven värme inomhus är mindre.

Är det någon annan här som funderat på detta? Är det ett steg som är värt att ta eller är förtjänsten såpass liten att det inte är värt det?

Tacksam för alla ideer och tankar!

Med tanke på att vintern inte börjat än så verkar ju det konstigt att vp'n gör 50 gradigt vatten redan nu. Går den på fastkondensering så tycker jag man kan börja där å se om man kan få den att gå på flytande kondensering då driftkostnaden blir lägre. Man ska ju ha i åtanke att ha flera värmepumpar kostar ju både i inköp å ev service

V Vector skrev:
Med tanke på att vintern inte börjat än så verkar ju det konstigt att vp'n gör 50 gradigt vatten redan nu. Går den på fastkondensering så tycker jag man kan börja där å se om man kan få den att gå på flytande kondensering då driftkostnaden blir lägre. Man ska ju ha i åtanke att ha flera värmepumpar kostar ju både i inköp å ev service
Vattnet ligger nog på 55 och helt enligt vad den är konfiguerad till. Periodvis så slår den på och kör upp tempen för att döda bakterier. Mem det var inte pumpens temperatur nu som var frågan.

Grejen är den att när kylan slår till så blir det svprare och svårare att få bra effektivitet. Speciellt om ut-tempen är hög. Det e därför som jag undrar.om det är någon som vet om man får bättre effektivitet på en pump vars ut-temp är lägre (lufttempen) kontra vattnets trmperqtur på dryga 50 grader i normal drift.

Ingen annan som funderat i dessa banor?

B Björn.F. skrev:
Vattnet ligger nog på 55 och helt enligt vad den är konfiguerad till. Periodvis så slår den på och kör upp tempen för att döda bakterier. Mem det var inte pumpens temperatur nu som var frågan.

Grejen är den att när kylan slår till så blir det svprare och svårare att få bra effektivitet. Speciellt om ut-tempen är hög. Det e därför som jag undrar.om det är någon som vet om man får bättre effektivitet på en pump vars ut-temp är lägre (lufttempen) kontra vattnets trmperqtur på dryga 50 grader i normal drift.

Ingen annan som funderat i dessa banor?
Det 50-gradiga vattnet handlar väl om Varmvatten? Eller har du en stor Ack du kör värmen ifrån?

Du lär ju knappast ha 50 grader i framledning på radiatorkretsen just nu?

I vissa förhållanden är Luft-luft ruggigt effektiva (men luft/vatten är effektivast på just samma driftfall) men för att du ska kunna få ut nåt måste du få pumparna att samarbete effektivt och jag tror det är för meckigt att få ett sånt styr att faktiskt lirar bra...

Skönt att kunna köra kyla på sommaren och att det går fort att trycka på värmen om du exempelvis varit borta en period med sänkt temp i huset. Men jag tror ju inte du tjänar några pengar men lite komfort kan du tjäna...

P PurreP skrev:
Det 50-gradiga vattnet handlar väl om Varmvatten? Eller har du en stor Ack du kör värmen ifrån?

Du lär ju knappast ha 50 grader i framledning på radiatorkretsen just nu?

I vissa förhållanden är Luft-luft ruggigt effektiva (men luft/vatten är effektivast på just samma driftfall) men för att du ska kunna få ut nåt måste du få pumparna att samarbete effektivt och jag tror det är för meckigt att få ett sånt styr att faktiskt lirar bra...

Skönt att kunna köra kyla på sommaren och att det går fort att trycka på värmen om du exempelvis varit borta en period med sänkt temp i huset. Men jag tror ju inte du tjänar några pengar men lite komfort kan du tjäna...
Det stämmer. Det är acktankens temperatur. Jag håller med dig där om sommaren. Det ser jag som en liten bonus ifall jag skulle köpa på mig en luftluft. ;)

Jag tar med mig dina tankar. Det kanske blir meckigt att kontrollera det. Jag skall låta tanken gå npgra varv till innanför skallbenet..

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Ett sätt att minska ut-temperaturen är att du inte värmer hela tanken mer än för att döda av bakterier med jämna mellanrum. Poängen är alltså att använda vattnets skiktande egenskaper och låta all värme från VP avges i tanken.

Var sitter din styrning på när systemet är varmt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.