Ja, den är helt ny och som jag beskrivit innan så försvinner lite luft mest hela tiden. Har kollat med såpavatten men hittar ingen luftläcka.
Skall jag skruva in vredet i toppen? Den där nere spelar väl ingen roll för vattnet sjunker aldrig så lågt.
Skall jag skruva in vredet i toppen? Den där nere spelar väl ingen roll för vattnet sjunker aldrig så lågt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du skrev att du har en micronizer, har du mycket järn i vattnet? Järn och syre regerar ju med varandra (därav micronizern vid järnfilter) och syret förbrukas när järnet oxideras (kan det inte mer kemiskt ingående än så
) vilket kan göra att man kan behöva justera mängden inblandad luft både baserat på hur bra järnfilter fungerar, men även på om luftkudden tenderar att bli mindre.
Har själv mycket järn i vattnet och innan luftinjektorn installerade av förra ägaren fick dem med jämna mellanrum problem med att luftkudden blev för liten.
Har själv mycket järn i vattnet och innan luftinjektorn installerade av förra ägaren fick dem med jämna mellanrum problem med att luftkudden blev för liten.
Tack.
Har prövat stänga båda men tyvärr samma resultat.
Ja både Järn och Mangan men inga stora mängder men jag misstänker att Micronizern är felställd. Ser jag på anvisningarna från tillverkaren så skall en "normal" installation vara inställt på 30% men min är ställd på 60%.
Har påpekat detta till installatören men han är inte den snabbaste att svara tyvärr
Har prövat stänga båda men tyvärr samma resultat.
Ja både Järn och Mangan men inga stora mängder men jag misstänker att Micronizern är felställd. Ser jag på anvisningarna från tillverkaren så skall en "normal" installation vara inställt på 30% men min är ställd på 60%.
Har påpekat detta till installatören men han är inte den snabbaste att svara tyvärr
Ok, men då är den kanske rätt inställd. Den slutar suga luft ungefär när trycket är 3,2.
Start 2,3 stopp 3,9.
Nåväl...han återkommer väl snart med förslag på åtgärd. Något är det ju som inte stämmer eftersom luftfickan blir mindre och mindre.
Start 2,3 stopp 3,9.
Nåväl...han återkommer väl snart med förslag på åtgärd. Något är det ju som inte stämmer eftersom luftfickan blir mindre och mindre.
Ja, så är det men du sparar manometern och minskar risken att det läcker vid synglaset.
Du öppnar endast när du behöver avläsa nivå eller tryck.
Och det gör du ytterst sällan misstänker jag, eller står du och hänger vid hydroforen hela tiden?
Du öppnar endast när du behöver avläsa nivå eller tryck.
Och det gör du ytterst sällan misstänker jag, eller står du och hänger vid hydroforen hela tiden?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du måste mäta antalet sekunder, har du en riktigt vek pump så kanske den kämpar 30min med sista 0,5 (nåja, en överdrift för att få fram en poäng).joni skrev:
hehe...nädå, riktigt så illa är det inte (ännuroland53 skrev:
Dock verkar det som luften stannar kvar nu, hade nog inte stängt den övre ordentligt första gången. Hoppas det håller i sig.
Nej det är jag inte, ca 40s är totalen men det "hänger" sig inte någonstans på vägen så jag antar att det är ganska jämt flöde men som sagt installatören hör väl av sig i morgon så får dom kolla så allt är rätt.Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om du menar att du inte stängt den översta ventilen på synglaset men att nu när du stängt ordentligt så stannar luftbubblan kvar?joni skrev:
Ja, då innebär det troligen att du har en läcka i packningen på synglaset eller glandret på ventilen ???