Ja, den är helt ny och som jag beskrivit innan så försvinner lite luft mest hela tiden. Har kollat med såpavatten men hittar ingen luftläcka.
Skall jag skruva in vredet i toppen? Den där nere spelar väl ingen roll för vattnet sjunker aldrig så lågt.
 
Stäng båda
 
M
Du skrev att du har en micronizer, har du mycket järn i vattnet? Järn och syre regerar ju med varandra (därav micronizern vid järnfilter) och syret förbrukas när järnet oxideras (kan det inte mer kemiskt ingående än så :)) vilket kan göra att man kan behöva justera mängden inblandad luft både baserat på hur bra järnfilter fungerar, men även på om luftkudden tenderar att bli mindre.

Har själv mycket järn i vattnet och innan luftinjektorn installerade av förra ägaren fick dem med jämna mellanrum problem med att luftkudden blev för liten.
 
Tack.
Har prövat stänga båda men tyvärr samma resultat.
Ja både Järn och Mangan men inga stora mängder men jag misstänker att Micronizern är felställd. Ser jag på anvisningarna från tillverkaren så skall en "normal" installation vara inställt på 30% men min är ställd på 60%.
Har påpekat detta till installatören men han är inte den snabbaste att svara tyvärr ;)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Micronizern måste justeras in baserat på vilken kapacitet kontra motstånd. Den bör suga luft ca 50% av pumpens drift mellan start och stopp.
 
Ok, men då är den kanske rätt inställd. Den slutar suga luft ungefär när trycket är 3,2.
Start 2,3 stopp 3,9.
Nåväl...han återkommer väl snart med förslag på åtgärd. Något är det ju som inte stämmer eftersom luftfickan blir mindre och mindre.
 
roland53 skrev:
Stäng båda
När båda är stängda så står ju Manometern stilla...öppnar jag nertill så funkar den som den skall.
 
Ja, så är det men du sparar manometern och minskar risken att det läcker vid synglaset.

Du öppnar endast när du behöver avläsa nivå eller tryck.

Och det gör du ytterst sällan misstänker jag, eller står du och hänger vid hydroforen hela tiden? ;)
 
M
joni skrev:
Ok, men då är den kanske rätt inställd. Den slutar suga luft ungefär när trycket är 3,2.
Start 2,3 stopp 3,9.
Nåväl...han återkommer väl snart med förslag på åtgärd. Något är det ju som inte stämmer eftersom luftfickan blir mindre och mindre.
Du måste mäta antalet sekunder, har du en riktigt vek pump så kanske den kämpar 30min med sista 0,5 (nåja, en överdrift för att få fram en poäng).
 
roland53 skrev:
Ja, så är det men du sparar manometern och minskar risken att det läcker vid synglaset.

Du öppnar endast när du behöver avläsa nivå eller tryck.

Och det gör du ytterst sällan misstänker jag, eller står du och hänger vid hydroforen hela tiden? ;)
hehe...nädå, riktigt så illa är det inte (ännu;)
Dock verkar det som luften stannar kvar nu, hade nog inte stängt den övre ordentligt första gången. Hoppas det håller i sig.
 
Marcussjogren skrev:
Du måste mäta antalet sekunder, har du en riktigt vek pump så kanske den kämpar 30min med sista 0,5 (nåja, en överdrift för att få fram en poäng).
Pumpen tror jag håller tillräckligt hög kapacitet. Det tar ca. 40s från start till stop.
 
M
joni skrev:
Pumpen tror jag håller tillräckligt hög kapacitet. Det tar ca. 40s från start till stop.
Ok - så du är säker på att varje 0,1 bar tar lika lång tid hela vägen?
 
Marcussjogren skrev:
Ok - så du är säker på att varje 0,1 bar tar lika lång tid hela vägen?
Nej det är jag inte, ca 40s är totalen men det "hänger" sig inte någonstans på vägen så jag antar att det är ganska jämt flöde men som sagt installatören hör väl av sig i morgon så får dom kolla så allt är rätt.
 
M
joni skrev:
Nej det är jag inte, ca 40s är totalen men det "hänger" sig inte någonstans på vägen så jag antar att det är ganska jämt flöde men som sagt installatören hör väl av sig i morgon så får dom kolla så allt är rätt.
Då är det säkert ganska konstant :)
 
joni skrev:
hehe...nädå, riktigt så illa är det inte (ännu;)
Dock verkar det som luften stannar kvar nu, hade nog inte stängt den övre ordentligt första gången. Hoppas det håller i sig.
Om du menar att du inte stängt den översta ventilen på synglaset men att nu när du stängt ordentligt så stannar luftbubblan kvar?

Ja, då innebär det troligen att du har en läcka i packningen på synglaset eller glandret på ventilen ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.