Stearin har jag ju tänkt att prova, tack för påminnelse! Mina luckor sviktar inte men fastnar ibland. (herre som gillade snickarglädje och att måla som bodde här innan mig)

• Träskåpsdörr med målad yta och glaspaneler, snickarglädje i hörnet, potentiellt lagad och med målade ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto av en vit skåplucka med avskavt hörn och glas på en hylla i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Jessica_sd
  • Laddar…
Fast bäst är att riva ut skiten och skaffa ett fungerande kök i stället. Kvaliteten må ha sjunkit men utvecklingen har tagit fram grejor som är mycket bättre i stället.

NyKarin NyKarin skrev:
Stearin har jag ju tänkt att prova, tack för påminnelse! Mina luckor sviktar inte men fastnar ibland. (herre som gillade snickarglädje och att måla som bodde här innan mig)
Vad roligt och se någon som varit kreativ med luckorna 😁
Uppskattar detaljbilderna! Så värdefull att se exempel.

C
Så roligt att ni tar vara på dessa fina kök. Och visst var de hellånga handtagen inte bara estetik, utan som arneri68 redan nämnt viktiga för "konstruktionen". För större luckor av masonit närmast en förutsättning.

Vill ni ändå ha lite mer stadga och kvalitetskänsla i själva luckorna, så kan ni i stället välja björk- eller kombiplywood med passande tjocklek. 45, 5,0 och 5,5 mm brukar finnas i sortimentet. De blir fina att täckmåla, men också bara kantförsegla, ytbehandla med hårdvaxollja, och sen låta åldras vackert :)

Det finns helt otroliga plywoodkök från just den tiden, som blandar täckmålat och träytor:
Kök med plywoodskåp, långa handtag, och färgglada överskåp. Träfinish mixat med målade ytor, sedd genom dörrkarm med bevarad 50-talsstil.
Skapa konto

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
J Jessica_sd skrev:
Vad roligt och se någon som varit kreativ med luckorna 😁
Uppskattar detaljbilderna! Så värdefull att se exempel.
Jag flyttade in här i våras, torp från 1850. Det är kul att hitta fler och fler detaljer!

C
C Chrzan skrev:
(...) så kan ni i stället välja björk- eller kombiplywood med passande tjocklek. 4,5, 5,0 och 5,5 mm brukar finnas i sortimentet. (...)
Missade såklart decimalkommat 🙃
C Chrzan skrev:
(...) kantförsegla, ytbehandla med hårdvaxollja (...)
...eller båtfernissa :)

Tack för förtydligandet. Kan vara be att veta för det verkar efter snabb koll inte vara helt enkelt att hitta den lite tjockare masoniten/hard board.
Vilket vackert kök! Tar med det i tankarna/planeringen :)
C Chrzan skrev:
Så roligt att ni tar vara på dessa fina kök. Och visst var de hellånga handtagen inte bara estetik, utan som arneri68 redan nämnt viktiga för "konstruktionen". För större luckor av masonit närmast en förutsättning.

Vill ni ändå ha lite mer stadga och kvalitetskänsla i själva luckorna, så kan ni i stället välja björk- eller kombiplywood med passande tjocklek. 45, 5,0 och 5,5 mm brukar finnas i sortimentet. De blir fina att täckmåla, men också bara kantförsegla, ytbehandla med hårdvaxollja, och sen låta åldras vackert :)

Det finns helt otroliga plywoodkök från just den tiden, som blandar täckmålat och träytor:
[bild]

NyKarin NyKarin skrev:
Jag flyttade in här i våras, torp från 1850. Det är kul att hitta fler och fler detaljer!
Ja visst är det en spännande upptäcktsresa att flytta in i ett äldre hus. Så lärorikt! :)

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Och aldrig brist på saker att göra 😀

• Gilla
Jessica_sd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.