Har ett garage med vind. Dock finns det ingen utvändig eller invändig lucka eller dörr för att ta sig upp dit.

Hur löser jag det enklast och bäst? Vill komma åt vinden då jag ska dra nätverkskablage.

Jag har lucka i garagets innertak, så slipper man förstöra fasaden med en ful lucka. Dock måste man backa ut bilen när man ska upp där

P polarsson skrev:
Jag har lucka i garagets innertak, så slipper man förstöra fasaden med en ful lucka. Dock måste man backa ut bilen när man ska upp där
Vad krävs för att kunna sätta in en sån? Är det bara att kapa ut på valfritt ställe (halv-skämt). Hur går jag tillväga rent praktiskt?

Beror lite på hur dit garage ser ut... jag har isolering, plast och gips. Så det var bsra att göra valfritt hål mellan takstolar och bygfa en enkel träram och lucka.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
K
Bolist har smidiga luckor. Köpte en som igentligen är till för kattvind men funkade fint uppfyller alla täthetskrav. Jag kollade upp var takstolarna var och sågade upp hålet lagom stort ( hade redan ett mindre hål sen innan , men är samma procedur som att såga upp ett nytt) mellan dem som var 200mm alltså lite större än luckan och satte en ram av 95x45 . Ovanpå ( på vindgolvet) satte jag 70x45 liggande på bredsida runt hålet så jag kunde skruva 95 orna i . Sedan borrade jag hål för skruvar i luckan och satte kilarna i luften runt luckan till jag fick den rak och drog fast det. Jag skruvade fast 4 st brädor i innertaket hörnor sedan hade jag luckan på vinden och la den i hålet så den vilade på dem och blev samma nivå som taket. Hoppas jag var till någon hjälp. Bolist har massa olika storlekar på luckor jag valde en lite mindre

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
K
Sen tog jag åldersbeständig tejp och tejpade runt luckans ram så ångskyddet blev tätt

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Bolist har smidiga luckor. Köpte en som igentligen är till för kattvind men funkade fint uppfyller alla täthetskrav. Jag kollade upp var takstolarna var och sågade upp hålet lagom stort ( hade redan ett mindre hål sen innan , men är samma procedur som att såga upp ett nytt) mellan dem som var 200mm alltså lite större än luckan och satte en ram av 95x45 . Ovanpå ( på vindgolvet) satte jag 70x45 liggande på bredsida runt hålet så jag kunde skruva 95 orna i . Sedan borrade jag hål för skruvar i luckan och satte kilarna i luften runt luckan till jag fick den rak och drog fast det. Jag skruvade fast 4 st brädor i innertaket hörnor sedan hade jag luckan på vinden och la den i hålet så den vilade på dem och blev samma nivå som taket. Hoppas jag var till någon hjälp. Bolist har massa olika storlekar på luckor jag valde en lite mindre
Tror jag förstår hur du gjorde.

Oavsett så har jag fått svar på det viktigaste == invändig lucka. :)

Jag gjorde en lucka av spånplatta och två gångjärn

K
J jim_b skrev:
Tror jag förstår hur du gjorde.

Oavsett så har jag fått svar på det viktigaste == invändig lucka. :)
vad bra! Kände att jag rörde kanske till att lite :p . Är det något mer du funderar på som jag förklarade rörigt bara hojta till :)

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
vad bra! Kände att jag rörde kanske till att lite :p . Är det något mer du funderar på som jag förklarade rörigt bara hojta till :)
Tack!

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K
P polarsson skrev:
Jag gjorde en lucka av spånplatta och två gångjärn
det funkar om man inte har uppvärmt garage. I mitt fall med uppvärmt garage och kallvind funkar det inte

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
det funkar om man inte har uppvärmt garage. I mitt fall med uppvärmt garage och kallvind funkar det inte
Exakt

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K
J jim_b skrev:
Tack!
föresten har du uppvärmt garage ?

K Krille_90_ skrev:
föresten har du uppvärmt garage ?
Ja. :)

K
J jim_b skrev:
Ja. :)
Okej då stämmer det jag sa med åldersbeständig tejp runt luckan till ångskyddet :)

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.