3 265 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Lucka/dörr till vinden
Sida 1 av 2
Bolist har smidiga luckor. Köpte en som igentligen är till för kattvind men funkade fint uppfyller alla täthetskrav. Jag kollade upp var takstolarna var och sågade upp hålet lagom stort ( hade redan ett mindre hål sen innan , men är samma procedur som att såga upp ett nytt) mellan dem som var 200mm alltså lite större än luckan och satte en ram av 95x45 . Ovanpå ( på vindgolvet) satte jag 70x45 liggande på bredsida runt hålet så jag kunde skruva 95 orna i . Sedan borrade jag hål för skruvar i luckan och satte kilarna i luften runt luckan till jag fick den rak och drog fast det. Jag skruvade fast 4 st brädor i innertaket hörnor sedan hade jag luckan på vinden och la den i hålet så den vilade på dem och blev samma nivå som taket. Hoppas jag var till någon hjälp. Bolist har massa olika storlekar på luckor jag valde en lite mindre
Tror jag förstår hur du gjorde.K Krille_90_ skrev:Bolist har smidiga luckor. Köpte en som igentligen är till för kattvind men funkade fint uppfyller alla täthetskrav. Jag kollade upp var takstolarna var och sågade upp hålet lagom stort ( hade redan ett mindre hål sen innan , men är samma procedur som att såga upp ett nytt) mellan dem som var 200mm alltså lite större än luckan och satte en ram av 95x45 . Ovanpå ( på vindgolvet) satte jag 70x45 liggande på bredsida runt hålet så jag kunde skruva 95 orna i . Sedan borrade jag hål för skruvar i luckan och satte kilarna i luften runt luckan till jag fick den rak och drog fast det. Jag skruvade fast 4 st brädor i innertaket hörnor sedan hade jag luckan på vinden och la den i hålet så den vilade på dem och blev samma nivå som taket. Hoppas jag var till någon hjälp. Bolist har massa olika storlekar på luckor jag valde en lite mindre
Oavsett så har jag fått svar på det viktigaste == invändig lucka.