67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Är alla verkligen fördomsfulla alena? Tycker ditt inlägg andas fördomsfullt. Okända är inte alltid okänt. Jag tror många faktiskt bygger sina antaganden på risk-reward eller egen erfarenhet.Anna_H skrev:Hur menar du nu?
Det är bara folk med fördomar mot "whatever" som känner att de får munkavle, av den enkla anledningen att vi andra försöker upplysa de fördomsfulla om varför de har fel. Men diskutera får man och ska, det är enda sättet att lära sig något. Eftersom fördommar alltid beror på rädsla för det okända.
Min lista över vad som jag tycker är ok eller inte är endast formad av erfarenheter. Och ja den var längre när jag var 20 än nu ...
Ja hur menar du nu Anna_H?Anna_H skrev:Hur menar du nu?
Det är bara folk med fördomar mot "whatever" som känner att de får munkavle, av den enkla anledningen att vi andra försöker upplysa de fördomsfulla om varför de har fel. Men diskutera får man och ska, det är enda sättet att lära sig något. Eftersom fördommar alltid beror på rädsla för det okända.
Är det att pöbeln har rätt? Är det ägaren av mediet för debatt som har rätt? Är det de högljudda som har rätt?
Är det möjligen som så att den påstådda rädslan du pekar på i själva verket är kunskap och förmåga att se samband/skeenden bortom din förmåga ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej: det är ju helt enkelt en definition:Jonstorp skrev:
Om du skaffar kunskap försvinner fördomarna per automatik, fördomar är ju saker du TROR för att du inte VET.
Ja har bott 50m från ett boende för handikappade på ena sidan och 50 åt andra hållet var det nog för psykiskt sjuka (osäker men fick det intrycket)?, det var faktiskt extremt lungt från båda hållen, även rätt kul när dom varje dag står och vinkar av en när man ska till jobbet, alltid glada och trevliga
jag hade hur som helst inte haft något emot ett boende för handikappade som granne. Flyktingförläggning, psykiskt instabila och missbrukare har jag förståelse för att man inte vill ha som granne men samtidigt så måste dom ju också få någons stans att bo, det är nog bara rätta sig i ledet och gilla läget 
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Alla människor har fördomar. Den som inte tror sig ha det är bara blind och egentligen ännu värre kålsupare. Fördomar rent generellt ligger i den mänskliga naturen och något vi måste skaffat oss för att överleva. Vi behöver inte se alla träd för att veta att ett träd är ett träd. Vi behöver inte fråga just den björnen om han är växt- eller köttätare - vi behandlar alla som om de vore farliga. Det vi inte känner till behandlar vi med försiktighet och skepsis för man kan inte ringa 112 om det går åt pipskogen.Anna_H skrev:
Fördomsfri neandertalare blir björnmat.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det här måste väl bara vara ironiskt skrivet eller tror du verkligen att världen består av "vi fördomsfria" och "de andra"?Anna_H skrev:
Själv har jag inget emot ett LSS boende som granne men jag skulle förmodligen inte bjuda på ett hus som har det lika lite som jag skulle bjuda på ett hus bredvid ett äldreboende. Det är en fråga om stadsbild inte fördomar mot de som bor där.
Men jag måste ändå säga att denna tråd är oerhört löjlig med avseende på tävlan i att vara mest PK, mest empatisk och mest fördomsfri. Det är sig själv man speglar på nätet.
Själv har jag massor av fördomar. Jag är mer empatisk mot människor som är nära mig än långt bort. Listan över mina tillkortakommanden kan göras lång. Jag garanterar att ALLA i denna tråd är likadana. Men då jag misstänker att diskussionen aldrig kommer bli annat än en tävlan i "upplevd" egen empati så skall jag genast sluta läsa den. Det är ironiskt för det där att vilja spegla sitt "önskade jag" på nätet ligger också i vår natur. Ursäkta mitt OT-inlägg.
Det handlar nog inte i första hand om empatilöshet utan om okunskap. Jag har nu läst artikeln om Södertäljefallet och klippen ur de skrivelser som kommit till kommunen (inlägg 1)
Kommunen tycks ha misslyckats med informationen till de boende i kvarteret. Hade de från början gått ut och informerat o svarat på frågor så hade ingen behövt vara rädd för att deras barn ska kidnappas och mördas!
Om det bor spöken under sängen är det enda rätta att tända ljuset och titta efter.
Kommunen tycks ha misslyckats med informationen till de boende i kvarteret. Hade de från början gått ut och informerat o svarat på frågor så hade ingen behövt vara rädd för att deras barn ska kidnappas och mördas!
Om det bor spöken under sängen är det enda rätta att tända ljuset och titta efter.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Men inte ens det behöver vara problem. Jag bodde för många år sedan i hyreslägenhet på ett gammalt institutionsområde i Göteborg. Det var under avveckling och byggdes om gradvis---när jag flyttade in så fanns det bara tre lägenheter och när jag flyttade så var det mer än hundra. Det som avvecklades var ett sjukhem för äldre alkoholister och de var både bättre och trevligare som grannar än de som flyttade in efter dem...sukke2k skrev:
Inte för att det var någon större skillnad, men alkoholisterna spelade *aldrig* hög musik för sent en vardagskväll när man själv behövde ta sig upp för att jobba dagen efter.
Trevliga var de också, jag minns särskilt en äldre herre som satt på samma parkbänk varje dag när jag gick till bussen. Han hälsade alltid käckt och jag brukade byta några ord i farten. Det gick en två veckor innan jag fattade att det han egentligen ville ha min uppmärksamhet för var att fråga om jag hade några tändstickor. Han fick ha sina cigaretter, men tändstickor var han inte längre betrodd med...
Nu var det ändå med viss lättnad vi flyttade för även om området, läget och grannarna var bra, så var *hyresvärden* inte av denna värld.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
För det första så är det fler saker som påverkar hur attraktivt ett hus är än om det finns ett LLS-boende i närheten eller inte. Hur stora är tomterna, hur nära är det till skolor, mattaffären, vårdcentralen m m. Ligger flygplatsen nära och har du kanske 500 meter till havet?mariatherese skrev:Själv har jag inget emot ett LSS boende som granne men jag skulle förmodligen inte bjuda på ett hus som har det lika lite som jag skulle bjuda på ett hus bredvid ett äldreboende. Det är en fråga om stadsbild inte fördomar mot de som bor där.
Men jag måste ändå säga att denna tråd är oerhört löjlig med avseende på tävlan i att vara mest PK, mest empatisk och mest fördomsfri. Det är sig själv man speglar på nätet.
Själv har jag massor av fördomar. Jag är mer empatisk mot människor som är nära mig än långt bort. Listan över mina tillkortakommanden kan göras lång. Jag garanterar att ALLA i denna tråd är likadana. Men då jag misstänker att diskussionen aldrig kommer bli annat än en tävlan i "upplevd" egen empati så skall jag genast sluta läsa den. Det är ironiskt för det där att vilja spegla sitt "önskade jag" på nätet ligger också i vår natur. Ursäkta mitt OT-inlägg.
Du säger alltså att alla som inte blir störda av ett LSS-boende bara låtsas för att det är "fint" att vara empatisk. Har du tänkt på att många kan ha just en sån här person - som du helst vill slippa se - i sin närhet. Någon man tycker om och som det känns naturligt att vara nära? Det finns riktiga känslor också, allt är inte bara på låtsas för att verka vara någon annan än den man är.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Var har jag sagt att det är en person "som jag helst vill slippa se"?Marlen Eskilsson skrev:För det första så är det fler saker som påverkar hur attraktivt ett hus är än om det finns ett LLS-boende i närheten eller inte. Hur stora är tomterna, hur nära är det till skolor, mattaffären, vårdcentralen m m. Ligger flygplatsen nära och har du kanske 500 meter till havet?
Du säger alltså att alla som inte blir störda av ett LSS-boende bara låtsas för att det är "fint" att vara empatisk. Har du tänkt på att många kan ha just en sån här person - som du helst vill slippa se - i sin närhet. Någon man tycker om och som det känns naturligt att vara nära? Det finns riktiga känslor också, allt är inte bara på låtsas för att verka vara någon annan än den man är.
Det är trådsvararna förstärker sin egen gloria genom att peka finger åt andra "sämre människor" som det blir uppenbart att man vill spegla sig själv som en bättre person.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag skulle inte bjuda på ett hus som låg bredvid en restaurang heller men förmodligen beror det på att jag har svåra fördomar mot och diskriminerar restauranggäster.
När då kommunen avstår från att informera förstärks oron. Då är det lätt att tro att den uteblivna informationen beror på att man hemlighåller nånting.Sommartorparn skrev:Det handlar nog inte i första hand om empatilöshet utan om okunskap. Jag har nu läst artikeln om Södertäljefallet och klippen ur de skrivelser som kommit till kommunen (inlägg 1)
Om det bor spöken under sängen är det enda rätta att tända ljuset och titta efter.![]()
När man diskuterar värdet på ett hus som spelar det inte enbart roll vad jag som köpare tycker om institutionen som granne. Jag själv kan vara fullständigt utan fördomar och farhågor, men jag måste ändå ta hänsyn till vad som händer när jag säljer mitt hus. Hur kommer de potentiella köparna att påverkas av grannen?
Så det löser inte problemet bara att säga att "jag har inga fördomar och jag tycker illa om folk som har fördomar". Det är vad som verkligen händer som räknas.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Herregud, du hade ju sluppit laga mat för all evig framtidmariatherese skrev:
Vi har en pizzarestaurang och två kinarestauranger 50 meter härifrån och närheten till sådana bekvämligheter tycker i alla fall jag höjer husets värde.
Angående LLS-boende så tror jag att det är ett plus i kanten för de anhöriga att det är nära när man ska hälsa på. För dem höjder det nog husets värde?