67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Så här står det i ”Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning”
Jag försökte ringa Huddinge kommun (där jag bor) för att se om man kunde få lite insikt i hur det funkar här men tyvärr verkar semestertider fortfarande råda!
Grundtanken i LSS är att varje kommun skall svara för insatser, t.ex. i form
av bostad med särskild service för vuxna. Kommunen kan dock, med bibe-
hållet ansvar, sluta avtal med någon annan om att tillhandahålla dessa
insatser – t.ex. en enskild, en stiftelse eller ett företag. Det kan också vara
fråga om att en annan kommun eller ett landsting önskar driva viss verksamhet utan att överta huvudmannaskapet för denna. Avtal med någon
annan om att tillhandahålla insatser innebär bara avtal om själva utförandet
av insatsen. Det är fortfarande kommunen som har behörighet och skyldig-
het att fatta beslut om insatsen och som har ansvaret för att den enskilde
erhåller insatsen.
De kvalitetskrav m.m. som gäller enligt lagar och för-
arbeten är givetvis desamma oavsett vem som tillhandahåller insatsen.
Jag försökte ringa Huddinge kommun (där jag bor) för att se om man kunde få lite insikt i hur det funkar här men tyvärr verkar semestertider fortfarande råda!
Medlem
· Östergötland
· 22 inlägg
En jämförelse gjordes tidigare i tråden mellan LSS-boende och äldreboende. Dessa två boenden tycker jag är mycket likvärdiga.
Jag har en bekant som bott på ett LSS-boende och jag har vid flera tillfällen besökt en Autism/Asperger-förening där flera bor på LSS-boenden. Dessa personer bor där för att de inte själva kan bedömma när de behöver byta kläder eller dammsuga m.m. Det blir helt enkelt för stökigt om de ska bo själva. Jag är säker på att de som jag träffat på LSS-boendena skulle störa minst av alla på en normal villagata. Skulle jag träffa dem på stan hade jag i de flesta fall inte kunnat avgöra om de bor på ett LSS-boende eller ej, lika lite som jag kan avgöra om en gamling bor på äldrehem eller hemma.
Tänk också på att autism och asperger är en diagnos som man får av en läkare. Det finns många, kanske som redan bor på er gata, vilka har exakt samma symtom men inte diagnoserats eftersom de inte kontaktat en läkare.
Det jag vill säga är att det absolut inte är några jättekonstiga människor som bor på ett LSS-boende, och framförallt inte farliga. Tycker man det är OK med ett äldreboende som granne borde man tycka det är helt OK med ett LSS-boende, de behöver ungefär samma hjälp i sitt boende.
På samma sätt som ett äldreboende är ett LSS-boende något som är frivilligt och som personerna som bor där har ansökt om att få, det är inget som man blir placerad på utan sin vilja. Se det som ett vanligt hyreshus med lite extra service.
Jag har en bekant som bott på ett LSS-boende och jag har vid flera tillfällen besökt en Autism/Asperger-förening där flera bor på LSS-boenden. Dessa personer bor där för att de inte själva kan bedömma när de behöver byta kläder eller dammsuga m.m. Det blir helt enkelt för stökigt om de ska bo själva. Jag är säker på att de som jag träffat på LSS-boendena skulle störa minst av alla på en normal villagata. Skulle jag träffa dem på stan hade jag i de flesta fall inte kunnat avgöra om de bor på ett LSS-boende eller ej, lika lite som jag kan avgöra om en gamling bor på äldrehem eller hemma.
Tänk också på att autism och asperger är en diagnos som man får av en läkare. Det finns många, kanske som redan bor på er gata, vilka har exakt samma symtom men inte diagnoserats eftersom de inte kontaktat en läkare.
Det jag vill säga är att det absolut inte är några jättekonstiga människor som bor på ett LSS-boende, och framförallt inte farliga. Tycker man det är OK med ett äldreboende som granne borde man tycka det är helt OK med ett LSS-boende, de behöver ungefär samma hjälp i sitt boende.
På samma sätt som ett äldreboende är ett LSS-boende något som är frivilligt och som personerna som bor där har ansökt om att få, det är inget som man blir placerad på utan sin vilja. Se det som ett vanligt hyreshus med lite extra service.
För det första är det rätt meningslöst att göra en omröstning i den här tråden, eftersom de flesta redan kvalat in i empati-tävlingen och självklart inte påverkas det minsta av närhet till institutioner eller någonting liknande. Och skulle de ändå göra det så kommer de inte att erkänna det. Men deltagarna i den här tråden är i total minoritet när det kommer till den totala mängden husköpare. Så frågan är: hur skulle folk i allmänhet tänka?cust3000 skrev:
För det andra så är det ingen som påstått att hus på samma gata som ett LSS-boende blir fullständigt osäljbara. Naturligtvis blir även de husen bjudna på. Men frågan är om buden blir lika höga?
Eller säg så här: det finns två identiska hus, helt lika i allt utom att det ena ligger på en gata med enbart villor, det andra ligger bredvid någonting avvikande, som ett LSS-boende. Vilket säljs snabbast, vilket säljs dyrast?
Lika meningslösa frågor som en omröstning, i så fall.
Jag hade inte beaktat LSS-boendet om du ser till min röst ovan.
http://www.aspergerforum.se/ni-med-lss-boende-t19008.html
LSS boende som diskuteras av dom som nyttjar det.
LSS boende som diskuteras av dom som nyttjar det.
Du frågar hypotetiskt vilket hus som hade sålts snabbast och dyrast.
Troligen det som säljs efteråt.
Eftersom dina hypotetiska budgivare skulle buda upp till samma hypotetiska bud och lite till.
Köparna hade lagt in parametrar som avstånd till släktingar, vänner och jobb.
Närhet till deras fritidsaktiviteter. Vilka grannar och annat.
Så en hypotetisk fråga är inte möjlig att ge ett svar på. Bara en välgrundad gissning.
Och vänligen, sluta använda ordet "empatisk" som en negation.
Troligen det som säljs efteråt.
Eftersom dina hypotetiska budgivare skulle buda upp till samma hypotetiska bud och lite till.
Köparna hade lagt in parametrar som avstånd till släktingar, vänner och jobb.
Närhet till deras fritidsaktiviteter. Vilka grannar och annat.
Så en hypotetisk fråga är inte möjlig att ge ett svar på. Bara en välgrundad gissning.
Och vänligen, sluta använda ordet "empatisk" som en negation.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Öh, det är det väl ingen som gjort? Då måste jag ju läsa om hela tråden i så fall i ett helt annat ljus?Darth Peter skrev:
Det är inte "förklenande omdöme/negativt tillmäle" eller liknande du menar? Att omdömen får olika värdeladdning i olika sammahang och grupper får man nog vänja sig vid. Tag "kristen" som exempel. Är det positivt eller negativt laddat? (Sedan så kommer jag ihåg en kille för många år sedan som gick i taket vid nämnandet av "solidaritet", och det hör väl iofs till extermerna, men i de kretsar han umgicks så var det helt logiskt. Jag umgicks *inte* i samma kretsar vill jag tillägga...)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det måste vara uppenbart för alla att ett LSS-boende i området inte är någon tillgång för den stora massan. Självklart (!) är det något som upplevs som något negativt för en presumtiv köpare. Och där finns hela skalan, allt från de som inte egentligen bryr sig, några som verkligen ser det som en belastning och en och annan som, förmodligen av negativa erfarenheter, betraktar det som fullständigt omöjligt att köpa en sådan fastighet.
Allt sammantaget får man räkna med att ett LSS-boende belastar fastighetsvärdet.
Det jag vänder mig mot är att det skulle ha någon reell betydelse. För det första så är andelen köpare som faktiskt tar med det här i beräkningarna så få att det knappt har betydelse. För det andra så kommer boendet, när det väl är byggt, att falla i glömska. Dels hos grannarna, eftersom ett boende inte gör speciellt mycket väsen av sig, och ännu mer hos köpare eftersom det inte är utmärkt på några kartor eller i mäklarbeskrivningar. De enda köpare som kommer känna till boendet är (eventuellt!) de med bekanta i området som berättar om boendet som något negativt. Vilket även det förefaller osannolikt enligt ovan.
Men visst, de som är livrädda för att få LSS-boenden som grannar och ringer och förhör kommunen om var dessa är lokaliserade kommer utebli från budgivningarna och i värsta fall kommer det leda till ett lägre försäljningspris. Det hjälper ju inte att det finns 100 köpare som inte bryr sig om han som faktiskt bryr sig hade bjudit högst.
Det roliga är ju att de här klagande grannarna med största sannolikhet har gjort sig själva en riktig björntjänst. För det första så har man utmålat grannskapet som ett område för småaktiga och inskränkta människor. Och vad ännu viktigare är, är att man har brännmärkt området på det oförlåtliga internet. Genom att påkalla medias uppmärksamhet kommer nu för all framtid de som googlar området i fråga få upp ögonen för det här boendet. Det är för mig alldeles uppenbart att de själva har gjort mer skada än ett LSS-boende någonsin hade kunnat göra.
Och det tycker jag är rätt åt dem.
Allt sammantaget får man räkna med att ett LSS-boende belastar fastighetsvärdet.
Det jag vänder mig mot är att det skulle ha någon reell betydelse. För det första så är andelen köpare som faktiskt tar med det här i beräkningarna så få att det knappt har betydelse. För det andra så kommer boendet, när det väl är byggt, att falla i glömska. Dels hos grannarna, eftersom ett boende inte gör speciellt mycket väsen av sig, och ännu mer hos köpare eftersom det inte är utmärkt på några kartor eller i mäklarbeskrivningar. De enda köpare som kommer känna till boendet är (eventuellt!) de med bekanta i området som berättar om boendet som något negativt. Vilket även det förefaller osannolikt enligt ovan.
Men visst, de som är livrädda för att få LSS-boenden som grannar och ringer och förhör kommunen om var dessa är lokaliserade kommer utebli från budgivningarna och i värsta fall kommer det leda till ett lägre försäljningspris. Det hjälper ju inte att det finns 100 köpare som inte bryr sig om han som faktiskt bryr sig hade bjudit högst.
Det roliga är ju att de här klagande grannarna med största sannolikhet har gjort sig själva en riktig björntjänst. För det första så har man utmålat grannskapet som ett område för småaktiga och inskränkta människor. Och vad ännu viktigare är, är att man har brännmärkt området på det oförlåtliga internet. Genom att påkalla medias uppmärksamhet kommer nu för all framtid de som googlar området i fråga få upp ögonen för det här boendet. Det är för mig alldeles uppenbart att de själva har gjort mer skada än ett LSS-boende någonsin hade kunnat göra.
Och det tycker jag är rätt åt dem.
Nu tror inte jag heller vare sig att LSS-boendet kommer att vara till besvär för någon eller att det kommer att påverka huspriserna så mycket så att det är mätbart. Men det kan finnas andra typer av institutioner som verkligen har en inverkan.
Det jag irriterar mig på, och oroas över, är det tabu som finns mot att ens diskutera detta.
Det jag irriterar mig på, och oroas över, är det tabu som finns mot att ens diskutera detta.
Kanske är så. Men jag tror den stora frågan är det som jag tar upp. Därför motar man i grind. För du har inga rättigheter om du släpper in en sådan fastighet i ditt område. Men det är precis som Andersmc skriver svårt att diskutera.Nyfniken skrev:
Hur menar du nu?andersmc skrev:
Det är bara folk med fördomar mot "whatever" som känner att de får munkavle, av den enkla anledningen att vi andra försöker upplysa de fördomsfulla om varför de har fel. Men diskutera får man och ska, det är enda sättet att lära sig något. Eftersom fördommar alltid beror på rädsla för det okända.