Dags för att lära sig lite mer om 20 åringen i tvättstugan. Pumpen LP larmar efter en halvtimas drift.
All hjälp och input/tips uppskattas enormt mycket!
Öppnar jag upp skruven till cirkulationspumpen så:
- Snurrar den tills larmet går, den stannar i samband med det, vet inte om det är hönan eller ägget.
- Den låter rasligt, när jag öppnar den och den är mycket er rost färgad när man tittar in...
Smutsfiltret på brinnen har jag inte lyckats titta på än då.
- Tidigare ägare har inte satt dit avstängningsventiler på respektive sida om KB filtret.
Min första tanke är att
1. lufta kb, men det finns ingen 77 ventil innan köldmediet som i manualen... se bild
sida 20 i https://www.nibe.eu/assets/documents/11189/411050-2.pdf
2. töma köldbärsystmet enligt:
stäng kbkrannarna (två stycken utan för pumpen till hållet.
Slangen mellan förångarens övre del och KB-pumpen lossas vid förångaren. Den lossade slangändan kan nu böjas ned och tömmas i ett mindre kärl. Lossa sedan anslutningen till ”KB-in” en aning för att släppa in luft så att värmepumpens köldbärarsida helt töms. När kretsen är tömd kan erforderlig service utföras.
(instruktion sid 28 i pdf ovan)
Sedan enligt nibes instruktionsbok, göra rent cirkulationspumpen ( sid 28 enligt pdf ovan), och sedan rensa kb-filter
All hjälp uppskattas enormt!
Christer
All hjälp och input/tips uppskattas enormt mycket!
Öppnar jag upp skruven till cirkulationspumpen så:
- Snurrar den tills larmet går, den stannar i samband med det, vet inte om det är hönan eller ägget.
- Den låter rasligt, när jag öppnar den och den är mycket er rost färgad när man tittar in...
Smutsfiltret på brinnen har jag inte lyckats titta på än då.
- Tidigare ägare har inte satt dit avstängningsventiler på respektive sida om KB filtret.
Min första tanke är att
1. lufta kb, men det finns ingen 77 ventil innan köldmediet som i manualen... se bild
sida 20 i https://www.nibe.eu/assets/documents/11189/411050-2.pdf
2. töma köldbärsystmet enligt:
stäng kbkrannarna (två stycken utan för pumpen till hållet.
Slangen mellan förångarens övre del och KB-pumpen lossas vid förångaren. Den lossade slangändan kan nu böjas ned och tömmas i ett mindre kärl. Lossa sedan anslutningen till ”KB-in” en aning för att släppa in luft så att värmepumpens köldbärarsida helt töms. När kretsen är tömd kan erforderlig service utföras.
(instruktion sid 28 i pdf ovan)
Sedan enligt nibes instruktionsbok, göra rent cirkulationspumpen ( sid 28 enligt pdf ovan), och sedan rensa kb-filter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
All hjälp uppskattas enormt!
Christer
Tack jo plastkärl, det är fyllt, och har inte sätt någon skillnad.J jonaserik skrev:
Pumpen snurrar som sagt till lb larmet låser ut. Vet inte om larmet kommer för att pumpen stannar eller som en konsekvens av larmet?
Nu larmar den hela tiden... men när jag går in i service menyn i och sätter kb pumpen till 1 så startar den inte. En fråga går det att tvångsstarta pumpen när den larmar? dvs är detta tillräckligt för att säga att det är cirkulationspumpen som strular?C Christer Olofsson skrev:
Kan du koppla pumpen direkt med sladd och stickpropp för att prova den. VP vet inte om den går eller inte,utan bara känner av i programmet att nu startar jag pumpen Kompressorn startar och så kommer larmet på KB, låt pumpen gå ett tag och se vilken temp det är på in/ut , dom ska vara ca lika efter ca 10 15 min och när pumpen stannar beror nog på att allt kopplas bort vid larm.
Tack för hjälpen =) Får kolla upp hur jag kan testa att köra den med stickkontakt.J jonaserik skrev:Kan du koppla pumpen direkt med sladd och stickpropp för att prova den. VP vet inte om den går eller inte,utan bara känner av i programmet att nu startar jag pumpen Kompressorn startar och så kommer larmet på KB, låt pumpen gå ett tag och se vilken temp det är på in/ut , dom ska vara ca lika efter ca 10 15 min och när pumpen stannar beror nog på att allt kopplas bort vid larm.
Går inte längre att starta pumpen utan larmet...
Konstaterade precis att det inte finns någon kulventil under tryckkärlet =(
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara