69 812 läst ·
174 svar
70k läst
174 svar
Lösvirkeshus - Egen regi
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Alltid kul med bilder!
Ni har inte funderat på lite fallskydd?
Ni har inte funderat på lite fallskydd?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Det finns fallskydd, var det något speciellt du tänkte på?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Ser inte ut att vara något nät på ställningarna. Ramlar man på taket så kommer inte ställningen att stoppa. Som byggherre ansvarar du för att ställningarna är godkända.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Byggställningarna är byggda av certifierade ställningsbyggare detta är en sak som vi lejt in.
Edit: snabbgooglade och verkar inte vara ett krav, detta är mest för nedfallande skräp och dylikt.
Edit: snabbgooglade och verkar inte vara ett krav, detta är mest för nedfallande skräp och dylikt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Här finns lite läsning:
https://www.av.se/produktion-indust...l---arbete-som-utfors-pa-hojd-over-2-meter/#3
https://www.av.se/produktion-indust...l---arbete-som-utfors-pa-hojd-over-2-meter/#3
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Men det är en certifierad firma som byggt ställningen så jag förutsätter att dom gjort rätt, annars blir det stämning med referens till lämnat säkerhets dokument som lämnades när ställningen var uppförd 
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
De bygger det du beställer. Kolla så du beställde fallskydd. Ställningen är säkert ok byggd.Jensnorrland skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Combisafe eller kravallstaket och fotbräda brukar vara enklaste sättet att uppfylla kraven.Jensnorrland skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Ja vi försöker hålla ordning på bygget, enklare för proffsen att göra sitt om vi håller någorlunda städatItWasntMe skrev:
Det är beställt att vara enligt gällande regler, alla ställningar på byggen runtom här ser likadana ut då det räcker med 3 längsgående stag där första är 0,25m från gång yta.Robert-san01 skrev:
TackManberg skrev:
Slänger in lite mer bilder i nästa inlägg.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Papp på tak
Råspont på bakre sida garage påbörjat
Vindskyddabrädor på palts
Snyggt prydligt och städat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råspont på bakre sida garage påbörjat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskyddabrädor på palts
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt prydligt och städat
trots att jag jobbar som snickare och gör likadana jobb så är jag gryyyyyymmt imponerad. Säger som jag sa tidigare.
Så j-a rent och snyggt och prydligt.
Kan med handen på hjärtat säga att är det ni som städar och håller rent efter dagens slut så är ni rena änglar, ni ska veta att ni sparar sååå mycket pengar på att snickarna kan arbeta effektivt och göra topnotch kvalitet. (det vet ni säkert, men det ska ändå uppmärksammas att det är guld värt.) Vet inte hur många gånger man fått höra att kunden ska städa och likförbannat traskar man runt i bråte och halkar runt. Sen ser jag på det viset det bygger att det där e ena riktigt vassa killar.
i m p o n e r a d =)
Så j-a rent och snyggt och prydligt.
Kan med handen på hjärtat säga att är det ni som städar och håller rent efter dagens slut så är ni rena änglar, ni ska veta att ni sparar sååå mycket pengar på att snickarna kan arbeta effektivt och göra topnotch kvalitet. (det vet ni säkert, men det ska ändå uppmärksammas att det är guld värt.) Vet inte hur många gånger man fått höra att kunden ska städa och likförbannat traskar man runt i bråte och halkar runt. Sen ser jag på det viset det bygger att det där e ena riktigt vassa killar.
i m p o n e r a d =)
Redigerat:
Kollar man Ställnings AFS (2013:4) 30§ (sidan 18 i pdfen) så nämner den nät eller liknande skyddsanordning om lutningen överstiger 30°. Därmed inte sagt att vi (ställningsbyggare) ofta sätter nät om inte beställaren uttryckligen ber om det. Nu vet jag inte heller lutningen på taket, men det ser inte ut att vara över 30°. Men mitt ögonmått är inte vad det har varit.
Nu ska tråden få återgå till det fina bygget, och inte ställningar.
Nu ska tråden få återgå till det fina bygget, och inte ställningar.