Alltid kul med bilder!

Ni har inte funderat på lite fallskydd?
 
Det finns fallskydd, var det något speciellt du tänkte på?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ser inte ut att vara något nät på ställningarna. Ramlar man på taket så kommer inte ställningen att stoppa. Som byggherre ansvarar du för att ställningarna är godkända.
 
Byggställningarna är byggda av certifierade ställningsbyggare detta är en sak som vi lejt in.

Edit: snabbgooglade och verkar inte vara ett krav, detta är mest för nedfallande skräp och dylikt.
 
Redigerat:
Robert-san01 skrev:
Här finns lite läsning:

[länk]
Efter en snabb titt står det inget om nät på ställningen, bara att man behöver tre längsgående pinnar som fallskydd, skyddsnät dom pratar om är sådant som finns under som T.ex cirkus artister brukar ha.
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Men det är en certifierad firma som byggt ställningen så jag förutsätter att dom gjort rätt, annars blir det stämning med referens till lämnat säkerhets dokument som lämnades när ställningen var uppförd ;)
 
detta var en fröjd för ögat att se på =) Ordning o reda, snyggt och prydligt på arbetsplatsen.
 
Jensnorrland skrev:
Men det är en certifierad firma som byggt ställningen så jag förutsätter att dom gjort rätt, annars blir det stämning med referens till lämnat säkerhets dokument som lämnades när ställningen var uppförd ;)
De bygger det du beställer. Kolla så du beställde fallskydd. Ställningen är säkert ok byggd.
 
Jensnorrland skrev:
Efter en snabb titt står det inget om nät på ställningen, bara att man behöver tre längsgående pinnar som fallskydd, skyddsnät dom pratar om är sådant som finns under som T.ex cirkus artister brukar ha.
Combisafe eller kravallstaket och fotbräda brukar vara enklaste sättet att uppfylla kraven.
 
Imponerande!
 
ItWasntMe skrev:
detta var en fröjd för ögat att se på =) Ordning o reda, snyggt och prydligt på arbetsplatsen.
Ja vi försöker hålla ordning på bygget, enklare för proffsen att göra sitt om vi håller någorlunda städat :)

Robert-san01 skrev:
De bygger det du beställer. Kolla så du beställde fallskydd. Ställningen är säkert ok byggd.
Det är beställt att vara enligt gällande regler, alla ställningar på byggen runtom här ser likadana ut då det räcker med 3 längsgående stag där första är 0,25m från gång yta.

Manberg skrev:
Imponerande!
Tack :)

Slänger in lite mer bilder i nästa inlägg.
 
Papp på tak
Pågående takarbete med papp och vindskyddsbrädor, städat byggområde med arbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råspont på bakre sida garage påbörjat
Garagebygge med trästomme, underkonstruktion av taket synligt, släpvagn framför, prydligt och städat byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindskyddabrädor på palts
Under uppbyggnad av trästomme till garage med påbörjat tak, råspont och vindskydd, samt omgivande byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt prydligt och städat ;)
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
trots att jag jobbar som snickare och gör likadana jobb så är jag gryyyyyymmt imponerad. Säger som jag sa tidigare.
Så j-a rent och snyggt och prydligt.
Kan med handen på hjärtat säga att är det ni som städar och håller rent efter dagens slut så är ni rena änglar, ni ska veta att ni sparar sååå mycket pengar på att snickarna kan arbeta effektivt och göra topnotch kvalitet. (det vet ni säkert, men det ska ändå uppmärksammas att det är guld värt.) Vet inte hur många gånger man fått höra att kunden ska städa och likförbannat traskar man runt i bråte och halkar runt. Sen ser jag på det viset det bygger att det där e ena riktigt vassa killar.
i m p o n e r a d =)
 
Redigerat:
Kollar man Ställnings AFS (2013:4) 30§ (sidan 18 i pdfen) så nämner den nät eller liknande skyddsanordning om lutningen överstiger 30°. Därmed inte sagt att vi (ställningsbyggare) ofta sätter nät om inte beställaren uttryckligen ber om det. Nu vet jag inte heller lutningen på taket, men det ser inte ut att vara över 30°. Men mitt ögonmått är inte vad det har varit.

Nu ska tråden få återgå till det fina bygget, och inte ställningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.