69 812 läst ·
174 svar
70k läst
174 svar
Lösvirkeshus - Egen regi
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Det blir mycket effekt om du lägger på allt och skall ha det igång samtidigt...Jensnorrland skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Kan lägga till några poster som vi faktiskt redan fått betala för.Marcus Persson skrev:
2,5 totalpris, detta är inklusive tomt, VA, bygglov och andra avgifter.
Tomt: c:a 90 000kr, kvm pris på 135kr kvm och tomten är 670kvm
Bygglov: c:a 26000kr
VA: 94000kr
Fiber: 25000kr
el: 25000kr
anmälan värmepump(miljö för borrhål) 2000kr
lagfart 2400kr
grunden tror vi att vi hamnar på 250 000kr
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Bara våran lagfart var dyrare än din tomt...Jensnorrland skrev:Kan lägga till några poster som vi faktiskt redan fått betala för.
2,5 totalpris, detta är inklusive tomt, VA, bygglov och andra avgifter.
Tomt: c:a 90 000kr, kvm pris på 135kr kvm och tomten är 670kvm
Bygglov: c:a 26000kr
VA: 94000kr
Fiber: 25000kr
el: 25000kr
anmälan värmepump(miljö för borrhål) 2000kr
lagfart 2400kr
grunden tror vi att vi hamnar på 250 000kr
Bygglovet var också billigt!
Vad kostar en KA i Norrland?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Våran KA är kompis med Snickar-svärfar så det vet jag inte 
Om jag skulle bygga nytt skulle jag absolut dra alla eluttag + brytare med separata ledare till ett centralt teknikrum/skåp där allt avslutas i snygga rader med plintar. Från plintarna kan man antingen koppla och styra med valfri PLC eller annat. Eller om systemet man valt går sönder kan man alltid koppla in alla brytare fysiskt med hjälp av plintarna
Visst, det blir mycket kabel och mycket rör. Men 100% framtidssäkert och med mycket enkla medel kompatibelt med alla hemautomationssystem.
Visst, det blir mycket kabel och mycket rör. Men 100% framtidssäkert och med mycket enkla medel kompatibelt med alla hemautomationssystem.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Igår och idag sattes L-element ut inte så spännande som man kan tro.
imorgon blir det avjämning över hela grunden, sätta den isolering vi kan sätta dit utan att rörmokaren varit och satt ner sina grejer.
Vi kommer även försöka hinna med att sätta isolering runt grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
imorgon blir det avjämning över hela grunden, sätta den isolering vi kan sätta dit utan att rörmokaren varit och satt ner sina grejer.
Vi kommer även försöka hinna med att sätta isolering runt grunden.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Första lagret cellplast idag, vilket j*vla straffarbete alltså, utjämning av grus med kratta och skotta ut överblivet utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Arbete från helg och måndag.
Isolering, plast, grus och sen har VVS killen varit duktig också.
Vi har väldigt bra tryck i inkommande vatten, vissa områden i våran stad har dom varit tvungen sätta in egen utrustning för att öka trycken till annat än piss styrka.
Isolering, plast, grus och sen har VVS killen varit duktig också.
Vi har väldigt bra tryck i inkommande vatten, vissa områden i våran stad har dom varit tvungen sätta in egen utrustning för att öka trycken till annat än piss styrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
16timmar jobb igår för att hinna bli klar för gjutning av garage idag armering och mark runt för stöd när gjutning sker, gjorde även klart det utanför grunden av resten också så det bara var armering och golvvärme på resterande del av huset
Brun utan tvål fungerar!
Här är gjutningen just klar i garage delen
Jag jobbade på ordinarie jobb när gjutningen gjordes då jag bara skulle varit i vägen
Här är det täckt med pressening och massa vatten på
Och sen en bild på resten av platta där armering och golvvärmen är på plats även med avskärmning för uterummet som också kommer ha golvvärme, och hur snickar-svärfar har tänkt här vet jag inte men.
Dom gjuter resterande platta på tisdag om väder tillåter detta, och jag har upptäckt att jag måste göra en knottfälla för att bli av med alla f-bannade j*vla som är där, det var en hel tomte armé som anföll mesans vi stog och naja(?) ihop armeringen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun utan tvål fungerar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är gjutningen just klar i garage delen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbade på ordinarie jobb när gjutningen gjordes då jag bara skulle varit i vägen
Här är det täckt med pressening och massa vatten på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen en bild på resten av platta där armering och golvvärmen är på plats även med avskärmning för uterummet som också kommer ha golvvärme, och hur snickar-svärfar har tänkt här vet jag inte men.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom gjuter resterande platta på tisdag om väder tillåter detta, och jag har upptäckt att jag måste göra en knottfälla för att bli av med alla f-bannade j*vla som är där, det var en hel tomte armé som anföll mesans vi stog och naja(?) ihop armeringen
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Hoppas de körde över garagegolvet med en helikopter så du får det jämnare, trist att slipa..
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan blev gjuten klar igår, så nu ska svärfar ha semester till slutet av aug så inte mycket kommer hända tills dess.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Och igår måndags så drog det igång
Syll först
Sen massa reglar som står uppåt
Hela tomten är i stort sett full med material som skall användas inom närmsta veckan.
Syll först
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen massa reglar som står uppåt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela tomten är i stort sett full med material som skall användas inom närmsta veckan.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Nu har det hänt ganska mycket sedan jag uppdaterade förre gången, alla sträv? är uppe dvs brädorna som står uppåt
balken över carport är uppe samt takstolar till carport.
Råspont är uppe på högsta tak delen detta blev gjort idag, vi har inte hunnit kapa till alla rakt stående brädor detta måste bli gjort imorgon, tur vi har lite hjälp igår och idag var vi 4 st, jag snickarsvärfar, hans kompis och en kompis till mig så har räntan på dra snickarsvärfar och hans kompis har ju vanan inne vilket märks då det går tre gånger så fort för dom att göra något som för oss
Imorgon blir vi fem st, dvs samma som idag plus sambo( kan inte medverka så mycket pga sitt jobb är väldigt speciellt kan inte ta ledigt hur som helst) hon kommer dock får hjälpa till med när det är inne som ska göras.
Bild bomb följer
Edit: kan tillägga att när takstolarna lyftes på plats så blåste det utav h-vete så det var lite spännande.
Råspont är uppe på högsta tak delen detta blev gjort idag, vi har inte hunnit kapa till alla rakt stående brädor detta måste bli gjort imorgon, tur vi har lite hjälp igår och idag var vi 4 st, jag snickarsvärfar, hans kompis och en kompis till mig så har räntan på dra snickarsvärfar och hans kompis har ju vanan inne vilket märks då det går tre gånger så fort för dom att göra något som för oss
Imorgon blir vi fem st, dvs samma som idag plus sambo( kan inte medverka så mycket pga sitt jobb är väldigt speciellt kan inte ta ledigt hur som helst) hon kommer dock får hjälpa till med när det är inne som ska göras.
Bild bomb följer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: kan tillägga att när takstolarna lyftes på plats så blåste det utav h-vete så det var lite spännande.
