Mest lik denna så skulle gissa på det
https://www.drutex.eu/en/products/mb-77hs.html
Vi köpte av en lokal återförsäljare, mått anpassat och allt, det viktiga är att få det den skall stå på helt plan, vi gjöt som en sula till den blev riktigt bra och glider väldigt lätt.
Sen är det rekommenderat att vara flera när man skall lyfta i rutan, vi var fyra stycken, två på varje sida.
 
Och sen tekniken i huset
 
  • Ett modernt elskåp öppet med flera säkringsrader i ett teknikrum i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet nätverksskåp med patchpanel, ethernet-switch och sladdar monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trådlös router monterad på vägg med synlig Ethernet-kabel och vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppkopplad golvvärme fördelare med flera termostatventiler och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannan med anslutna ventilationsrör i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Uppskattat med lite bilder på tekniken, vad är det för KNX prylar i skåpet? Jag menar brytare,dimmer mm. Har ni kört med KNX knappar till lamporna eller vanliga med binäringångar? Jag sitter själv och skissar på tekniken till vårt kommande bygge och som jag förstått det är rena knx-knappar väldigt dyra.

Vart är i FTX-aggregatet placerat i huset?

Många frågor nu men jag blir ju nyfiken :D
 
KNX har vi kört med Hager EasyKNX och har KNX knappar överallt, dock har jag utöver domovea(hagers app styrning) även kört igång homeassistant då domovea är segt nå så gud förbannat.
Dimmer: TXA663A
Brytare: TXM620D
Väderstation: TXE531
Markis: TXA624C (köp inte går göra i brytaraktor och då slipper man extra modul i centralen.)
Energimätare: TE332 (köpt inte ger inget vettigt)
KNX Knappar: 80141180 , 80142180
Körde med ett Villapaket Prova på då följde det med 8 knappar och det var allt vi behövde sedan byggde vi bara ut med fler brytare och dimmers.

FTX aggregatet är placerat i skrubben under trappen, dvs. centralt i huset så det blev väldigt lätt att dra alla spiro.
I detta utrymme är även golvvärmen placerad samt "dyraste" golvet per kvm.
Vi behövde golv till 3kvm och fick köpa ett enstavigt ekgolv för inga pengar alls då det var det sista de hade kvar av det golvet, tror vi gav 150kr kvm eller något sådant.

Switch och elcentral är placerat i garaget då allt inkommande så som el och fiber kommer i den väggen, fick välja placering och då kändes det som att garaget var rätt, så allt kommer in i den väggen, Bergvärme, inkommande vatten, fiber och el.
Så om något måste dras om är det bara garaget som kommer se "fult" ut
 
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
J Jensnorrland skrev:
Och sen tekniken i huset
Såg tidigare bilder att du hade ubiquiti switchar i racket, medan nu kör du med Zyxel. Fungerade inte ubiquiti bra?
 
Ubiquity fungerade jättebra, dock gick det inte sätta upp IPsec tunnlar med phase2 vilket gjorde det omöjligt för mig att använda då jag behöver tunnlar till mitt jobb.
Så om någon är sugen, finns en USG‑PRO‑4, en US‑24‑250W och en UAP‑AC‑PRO
dvs. router, 24port poe switch rackmmonterade och en AP AC Pro
 
J Jensnorrland skrev:
Ubiquity fungerade jättebra, dock gick det inte sätta upp IPsec tunnlar med phase2 vilket gjorde det omöjligt för mig att använda då jag behöver tunnlar till mitt jobb.
Så om någon är sugen, finns en USG‑PRO‑4, en US‑24‑250W och en UAP‑AC‑PRO
dvs. router, 24port poe switch rackmmonterade och en AP AC Pro
Vad vill du ha för USG och AP? Eller hela kittet?
 
R Robert-san01 skrev:
Vad vill du ha för USG och AP? Eller hela kittet?
Vill nog sälja allt i ett paket.
Har kvar originalkartong och allt till dem.
Men typ 5200 för allt? är ungefär 60% av billigaste nypris på prisjakt. exkl frakt.
 
OK!

Helt OK pris! Behöver dock egentligen bara enklaste USG så det blir lite overkill för mig.
 
R Robert-san01 skrev:
OK!

Helt OK pris! Behöver dock egentligen bara enklaste USG så det blir lite overkill för mig.
Man kan aldrig ha overkill ;)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.