69 812 läst ·
174 svar
70k läst
174 svar
Lösvirkeshus - Egen regi
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Mest lik denna så skulle gissa på det
https://www.drutex.eu/en/products/mb-77hs.html
Vi köpte av en lokal återförsäljare, mått anpassat och allt, det viktiga är att få det den skall stå på helt plan, vi gjöt som en sula till den blev riktigt bra och glider väldigt lätt.
Sen är det rekommenderat att vara flera när man skall lyfta i rutan, vi var fyra stycken, två på varje sida.
https://www.drutex.eu/en/products/mb-77hs.html
Vi köpte av en lokal återförsäljare, mått anpassat och allt, det viktiga är att få det den skall stå på helt plan, vi gjöt som en sula till den blev riktigt bra och glider väldigt lätt.
Sen är det rekommenderat att vara flera när man skall lyfta i rutan, vi var fyra stycken, två på varje sida.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Och sen tekniken i huset
Uppskattat med lite bilder på tekniken, vad är det för KNX prylar i skåpet? Jag menar brytare,dimmer mm. Har ni kört med KNX knappar till lamporna eller vanliga med binäringångar? Jag sitter själv och skissar på tekniken till vårt kommande bygge och som jag förstått det är rena knx-knappar väldigt dyra.
Vart är i FTX-aggregatet placerat i huset?
Många frågor nu men jag blir ju nyfiken
Vart är i FTX-aggregatet placerat i huset?
Många frågor nu men jag blir ju nyfiken
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
KNX har vi kört med Hager EasyKNX och har KNX knappar överallt, dock har jag utöver domovea(hagers app styrning) även kört igång homeassistant då domovea är segt nå så gud förbannat.
Dimmer: TXA663A
Brytare: TXM620D
Väderstation: TXE531
Markis: TXA624C (köp inte går göra i brytaraktor och då slipper man extra modul i centralen.)
Energimätare: TE332 (köpt inte ger inget vettigt)
KNX Knappar: 80141180 , 80142180
Körde med ett Villapaket Prova på då följde det med 8 knappar och det var allt vi behövde sedan byggde vi bara ut med fler brytare och dimmers.
FTX aggregatet är placerat i skrubben under trappen, dvs. centralt i huset så det blev väldigt lätt att dra alla spiro.
I detta utrymme är även golvvärmen placerad samt "dyraste" golvet per kvm.
Vi behövde golv till 3kvm och fick köpa ett enstavigt ekgolv för inga pengar alls då det var det sista de hade kvar av det golvet, tror vi gav 150kr kvm eller något sådant.
Switch och elcentral är placerat i garaget då allt inkommande så som el och fiber kommer i den väggen, fick välja placering och då kändes det som att garaget var rätt, så allt kommer in i den väggen, Bergvärme, inkommande vatten, fiber och el.
Så om något måste dras om är det bara garaget som kommer se "fult" ut
Dimmer: TXA663A
Brytare: TXM620D
Väderstation: TXE531
Markis: TXA624C (köp inte går göra i brytaraktor och då slipper man extra modul i centralen.)
Energimätare: TE332 (köpt inte ger inget vettigt)
KNX Knappar: 80141180 , 80142180
Körde med ett Villapaket Prova på då följde det med 8 knappar och det var allt vi behövde sedan byggde vi bara ut med fler brytare och dimmers.
FTX aggregatet är placerat i skrubben under trappen, dvs. centralt i huset så det blev väldigt lätt att dra alla spiro.
I detta utrymme är även golvvärmen placerad samt "dyraste" golvet per kvm.
Vi behövde golv till 3kvm och fick köpa ett enstavigt ekgolv för inga pengar alls då det var det sista de hade kvar av det golvet, tror vi gav 150kr kvm eller något sådant.
Switch och elcentral är placerat i garaget då allt inkommande så som el och fiber kommer i den väggen, fick välja placering och då kändes det som att garaget var rätt, så allt kommer in i den väggen, Bergvärme, inkommande vatten, fiber och el.
Så om något måste dras om är det bara garaget som kommer se "fult" ut
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Ubiquity fungerade jättebra, dock gick det inte sätta upp IPsec tunnlar med phase2 vilket gjorde det omöjligt för mig att använda då jag behöver tunnlar till mitt jobb.
Så om någon är sugen, finns en USG‑PRO‑4, en US‑24‑250W och en UAP‑AC‑PRO
dvs. router, 24port poe switch rackmmonterade och en AP AC Pro
Så om någon är sugen, finns en USG‑PRO‑4, en US‑24‑250W och en UAP‑AC‑PRO
dvs. router, 24port poe switch rackmmonterade och en AP AC Pro
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Vad vill du ha för USG och AP? Eller hela kittet?J Jensnorrland skrev:Ubiquity fungerade jättebra, dock gick det inte sätta upp IPsec tunnlar med phase2 vilket gjorde det omöjligt för mig att använda då jag behöver tunnlar till mitt jobb.
Så om någon är sugen, finns en USG‑PRO‑4, en US‑24‑250W och en UAP‑AC‑PRO
dvs. router, 24port poe switch rackmmonterade och en AP AC Pro
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
OK!
Helt OK pris! Behöver dock egentligen bara enklaste USG så det blir lite overkill för mig.
Helt OK pris! Behöver dock egentligen bara enklaste USG så det blir lite overkill för mig.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Klicka här för att svara




