2 778 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Lösvirke igen
Hej
Jag vet att ämnet lösvirke har diskuterats på forumet,har sökt och läst gamla inlägg, Det har säkert tillkommit nya medlemmar som har kunskap om lösvirke och kvm kostnader. Funderar på att bygga nytt stenhus i lösvirke. Vill gärna ta del av andras uppfattningar vad en sådan affär kan kosta per kvm.
MVH Mope
Jag vet att ämnet lösvirke har diskuterats på forumet,har sökt och läst gamla inlägg, Det har säkert tillkommit nya medlemmar som har kunskap om lösvirke och kvm kostnader. Funderar på att bygga nytt stenhus i lösvirke. Vill gärna ta del av andras uppfattningar vad en sådan affär kan kosta per kvm.
MVH Mope
Om man får lov att vara lite petig så är väl det korrekta benämningen: platsbyggt hus.
Hej Mope!
Ska du mura själv eller hyra in arbetskraft? Murare kan vara svårt att få tag på. Ett alternativ är att "köpa" arbetskraft från öst eller köra med hela betong/lättbetong element. Går ju att komplettera med mindre murblock där de stora betongelementen inte följer dina ritningar.
Det verkar svårt att få tag prisuppgifter via webben så jag föreslår att du ringer producenterna direkt för att få en bra inköps-kanal. Kolla Yxults YTONG (tydligen bland de dyraste?), H+H Celcon, Lättklinkerbetong och möjligtvis Tyska "Hebel".
Maila gärna mig på [email protected] eftersom vi också planerár "lösvirke" i lättbetong.
Mvh Stefan
Tack för svar
Jag följer Palikka-diskussionen med intresse.
När det gäller hur mycket eget arbete vi ska göra pendlar vi mellan att få ett "skal" gjort och att göra kanske grund själva. Sen är det lätt att gå vidare och tycka det inte är så farligt att mura upp väggarna. Fast man måste jutänka på hur många timmar dygnet har och att man har ett jobb att sköta också.
Jag följer Palikka-diskussionen med intresse.
När det gäller hur mycket eget arbete vi ska göra pendlar vi mellan att få ett "skal" gjort och att göra kanske grund själva. Sen är det lätt att gå vidare och tycka det inte är så farligt att mura upp väggarna. Fast man måste jutänka på hur många timmar dygnet har och att man har ett jobb att sköta också.
Hej!
Ett annat alternativ kan ju kanske vara att köra med isolerade lättklinkerbetong/lecablock?
Ergothermblock (35cm tjocklek) har tydligen ett Up värde som ligger kring 0.23 W/m2C utan extra utvändig isolering. Finjebetongs vanliga Isolerblock ligger i krokarna Up=0.36W/m2C.
Det ska tydligen också finnas pre-fabbade hela väggelement.
Någon som vet hur detta alternativ står sig mot exempelvis Ytong eller H+HCelcon? Up värde samt pris?
Mvh Stefan
PS Se http://www.finjabetong.se DS
Klicka här för att svara