Hej! Jag och min sambo håller på att renovera ett 40tals hus ute på landet.
Just nu fasadbyte med ny tillägssisolering. Vi valt att spara den tidigare tilläggsisoleringen från 80-talet (den var i bra skick) som ligger bakom tjärpapp, som andas så vitt jag förstår det.
Utanpå detta tänkte vi montera "klimatskivor" med tillhörande monteringsystem.
Tänker mig något sånt här:
Själva "problemet" och frågan är när vi kommer till den nya midjan vi vill lägga på fasaden.
och vill helst inte ha plåt-list utan bygga en i trä.
Finns det några bra lösningar eller standarder för detta? Jag har föröskt kolla runt men inte hittat något.
Det jag kommit fram till själv har varit något såhär:
Visa bilaga 532745
Hoppas ni förstår tankegången och "skissen"
Några förslag på vad som kan gå snett och vad som bör göras annorlunda?
Stort tack för svar, input och hjälp! (även glada tillrop kan behövas..)
Just nu fasadbyte med ny tillägssisolering. Vi valt att spara den tidigare tilläggsisoleringen från 80-talet (den var i bra skick) som ligger bakom tjärpapp, som andas så vitt jag förstår det.
Utanpå detta tänkte vi montera "klimatskivor" med tillhörande monteringsystem.
Tänker mig något sånt här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva "problemet" och frågan är när vi kommer till den nya midjan vi vill lägga på fasaden.
och vill helst inte ha plåt-list utan bygga en i trä.
Finns det några bra lösningar eller standarder för detta? Jag har föröskt kolla runt men inte hittat något.
Det jag kommit fram till själv har varit något såhär:
Visa bilaga 532745
Hoppas ni förstår tankegången och "skissen"
Några förslag på vad som kan gå snett och vad som bör göras annorlunda?
Stort tack för svar, input och hjälp! (även glada tillrop kan behövas..)
Hej ! Kul! Vi byggde en 8m lång enhet bestående av 195x22 som vi dels skarvade (pga av längd) men också nere på backen snedsågade längsmed. Mot den snedsågade ytan (vinkeln på ”droppnäsan” limmade vi med expanderbart PU lim samt skruvade för att få en tät och stark fot. Här satte vi en 160x22 så själva bredden blev ca 138mm .
Gjorde en tillfällig förstärkning över skarven och lyfte upp hela mot huset och satte upp mot reglarna .
Använde senast förra året samma teknik på motsatt sida huset när det var dags för det fasadbytet .
Gjorde en tillfällig förstärkning över skarven och lyfte upp hela mot huset och satte upp mot reglarna .
Använde senast förra året samma teknik på motsatt sida huset när det var dags för det fasadbytet .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komposittrall som krympt - Hjälp mig hitta lösningen!
Altan & Uteplats -
Planlösning övre plan med spiraltrappa - Tips!
Planlösningar -
Extra toalett i källarens tvättstuga, lösning för holkens utlopp.
Vatten & Avlopp -
Tips på lösning för "stup" vid trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Smart lösning på trappa&hiss istället för ramp
Byggmaterial & Byggteknik