200 läst ·
8 svar
200 läst
8 svar
Lösning på markradon?
Hej,
Jag har just upptäckt att jag har för mycket radon i inomhusluften i min skånelänga med mullbänk (=otät grund). Har förstått att det är komplext att åtgärda. Jag har fått förslag på fler tilluft plus mekanisk frånluft, idag är det självdrag men finns bara tilluft i två av fyra rum som ska ha tilluft. Jag är rädd att jag drar upp mer markradon med mekanisk frånluft, så funderar på att börja med bara tilluft. Har någon tankar, idéer eller erfarenheter?
Jag har just upptäckt att jag har för mycket radon i inomhusluften i min skånelänga med mullbänk (=otät grund). Har förstått att det är komplext att åtgärda. Jag har fått förslag på fler tilluft plus mekanisk frånluft, idag är det självdrag men finns bara tilluft i två av fyra rum som ska ha tilluft. Jag är rädd att jag drar upp mer markradon med mekanisk frånluft, så funderar på att börja med bara tilluft. Har någon tankar, idéer eller erfarenheter?
Ingen som har några idéer eller erfarenheter?ElleH skrev:
Hej,
Ingen expert öht men vanligtvis brukar man väl säga att ventilation är lösningen. Har du långtidsmätt med puckar?
Att bara ge mer tilluft ger nog inte så mycket, du måste ha frånluft också. Vad har du för frånluft idag, fläkt i badrum?
Att bara ge mer tilluft ger nog inte så mycket, du måste ha frånluft också. Vad har du för frånluft idag, fläkt i badrum?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror att ventilation är lösningen om man har radon från byggmaterial, men jag är inte heller någon expert.S sistanamnetsomfungerade skrev:
Vi har ingen frånluft 😅 Självdrag.
Jag har långtidsmätt med puckar som bekräftade det min Airthing sa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden