10 145 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Lösning på huslån och kontantinsats
Något är tokigt här. Vi betalar 1,31% före skatteavdraget och det är rörlig ränta. Har inget topplån. Klä upp er väl och gör ni båda ett personligt besök på din bank rekommenderas. Boka innan. Bättre än att ringa är det säkert.Fredriklinden skrev:
Hejsan vet inte om det är rätt del av forumet men satt igår och tittade på mitt och sambons lån på huset. Vi köpte det för ett år sen cirka med en kontantinsats på 40.000:- och lånade till resten av insatsen. Huset kostade 1,1miljoner cirka. Tyckte att det var dumt att låna till kontantisats men de är en annan diskussion
Är uppdelat i tre lån
ett privatlån på 150.000:- vi amorterar 3125:- månaden ränta på 4.80% vilket ger en ränta på 419:- i månaden och 48 månader avbetalning
ett bolån på 107500:- vi amorterar 1523:- har en ränta på 3.69% vilket ger en ränta på 265kr i månaden och 70 månader avbetalning
Huslånet är på 806500:- med en ränta på 2.39 vilket ger en ränta på 1606:- i månaden.
Som det är nu så amorterar vi bara på dom två små lånen och betalar bara räntan på de stora lånet.
Är det normalt att man gör så? känns som att vi kommer ha betalat väldigt mycket bara i ränta på de stora lånet innan vi ens börjar amortera på de. Är det bara att amortera mera så man blir av med smålånen eller kan man lägga om på något sätt?
Hejsan mycket bra svar känner lite hopp.
Har pratat med banken och fått ett
amorteringsunderlag nu. Hon sa att hon skulle kolla över räntorna för att man kan få någon ”årlig rabatt” och att vi haft dom ett tag nu och dom har sett att det funkar så de skulle se vad de kan göra. Ska höra av mig till sbab som många av er nämner
Har pratat med banken och fått ett
amorteringsunderlag nu. Hon sa att hon skulle kolla över räntorna för att man kan få någon ”årlig rabatt” och att vi haft dom ett tag nu och dom har sett att det funkar så de skulle se vad de kan göra. Ska höra av mig till sbab som många av er nämner
Vad är ett amorteringsunderlag?
Ett amorteringsunderlag är ett dokument som visar vilka amorteringsvillkor som gäller för ditt bolån, bland annat hur mycket du amorterar. Tecknades lånet efter den 1 juni 2016 behöver banken dessutom ange vilken värdering som ligger till grund för amorteringen, och hur länge värderingen gäller.
Ett amorteringsunderlag är ett dokument som visar vilka amorteringsvillkor som gäller för ditt bolån, bland annat hur mycket du amorterar. Tecknades lånet efter den 1 juni 2016 behöver banken dessutom ange vilken värdering som ligger till grund för amorteringen, och hur länge värderingen gäller.
Snacka om drygt svar på absolut inget.M MattiasT skrev:Billigt hus men extremt höga räntor. Är det SMS-lån ni har finansierat torpet med?
Sunt förnuft gör att man betalar av lånen med den högsta räntan först, sen går man till en normal bank och får ner räntan, allt över 1,5% för en 3-månadersränta får idagsläget ses som på tok för högt, förutsatt att ni är kreditvärdiga.
Hejsan får tacka för hjälpen, genom ett samtal har jag nu fått ner det stora lånet till 1.69% och amorteringsfritt som innan så vi kan amortera mer på de små dyra lånen.
Totalt fick jag 2.6% rabatt på alla på lån
Totalt fick jag 2.6% rabatt på alla på lån
Jag kanske har missat något men hur lyckades då få det stora lånet amorteringsfritt?Fredriklinden skrev:
Vet inte hur jag fick det men vi har haft amorteringsfritt på det sen vi skaffa lånet. Va banken själv som la upp det så satt vi kunde betala av de mindre lånen snabbare för att det är ingenting som vi har förhandlat om. Men det är ju helt klart en fördel.K kribban skrev:
Vi fick lånet i augusti 2019 innan covid så inget med de att göra