Lulaua Lulaua skrev:
Du lär inte få värdera om huset på dom grunderna. Då måste du vänta 5år.
Att värdera om för att få ett eventuellt högre värde på huset kan man väl göra när som helst och då också baka in eventuella privatlån och liknande om utrymme finns. Amorteringstakten kan man dock inte ändra på innan 5 år har gått.

• Gilla
Blalar
  • Laddar…
Fredriklinden Fredriklinden skrev:
Hejsan tack för alla svar låter som att vi har ett dåligt lån.. för att förtydliga så har vi lånet hos Länsförsäkringar så är ju inget ”oseriöst” lån. Vid lånetillfället så tjänade vi tillsammans 42.000 i månaden ungefär så får väl anses som att vi inte ligger på gränsen borde va en ganska medelmåttig inkomst.

Vi har renoverat en del ytskickt osv då det va tygtapet från 80talet och heltäckningsmattor.. Kan det vara värt att värdera om huset och göra om lånen?
fråga länsförsäkringar om ni kan få ert "amorteringsunderlag" på fastigheten
bara det att ni frågar efter denna brukar trigga en reaktion och dom kanske erbjuder er bättre ränta på studs.
annars när ni fått dessa papper kan ni börja fråga runt på dom andra bankerna.
nackdelen ni har (och den är stor) är att ni inte är särskilt kreditvärdiga....
vad har ni för hus i området och har dom gått för mycket mer än ert hus?...

• Gilla
He3
  • Laddar…
Hejsan tack för alla svar låter som att vi har ett dåligt lån.. för att förtydliga så har vi lånet hos Länsförsäkringar så är ju inget ”oseriöst” lån. Vid lånetillfället så tjänade vi tillsammans 42.000 i månaden ungefär så får väl anses som att vi inte ligger på gränsen borde va en ganska medelmåttig inkomst.

Vi har renoverat en del ytskickt osv då det va tygtapet från 80talet och heltäckningsmattor.. Kan det vara värt att värdera om huset och göra om lånen?
Be om amorteringsunderlag direkt. Hör av er till SBAB. Kommer få MYCKET bättre lån.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Be om amorteringsunderlag direkt. Hör av er till SBAB. Kommer få MYCKET bättre lån.
Det är inte alls säkert. SBAB har ganska hårda krav på dem de lånar ut pengar till.
På Bolånet skall man klara en ränta på 7% och på privatlån skall man klara en ränta på 11%.
Dessa ska man ha utrymme för enligt deras kalkyler som baseras på schablon siffror på vad mat osv kostar vilket inte alltid är vad hushållet har för kostnader.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Det är inte alls säkert. SBAB har ganska hårda krav på dem de lånar ut pengar till.
På Bolånet skall man klara en ränta på 7% och på privatlån skall man klara en ränta på 11%.
Dessa ska man ha utrymme för enligt deras kalkyler som baseras på schablon siffror på vad mat osv kostar vilket inte alltid är vad hushållet har för kostnader.
Det här är bra att tänka på. SBAB är en riktigt bra bank att låna hos om man har det gott ställt.
Men det är delvist för att de skyr minsta lilla risk. Ena personen i ett hushåll provanställd... "njaej". Låga inkomster "nej". Osv osv.
Det är uppenbart att de vill helst ha de med belåning under 60% och fasta inkomster och marginaler.

In
Appendix Appendix skrev:
Det här är bra att tänka på. SBAB är en riktigt bra bank att låna hos om man har det gott ställt.
Men det är delvist för att de skyr minsta lilla risk. Ena personen i ett hushåll provanställd... "njaej". Låga inkomster "nej". Osv osv.
Det är uppenbart att de vill helst ha de med belåning under 60% och fasta inkomster och marginaler.
Inte alls min uppfattning. Skulle få bolån från danske bank när min sambo var arbetslös, det var bara att punga upp 300k från era föräldrar, arbetslös räknas som 0kr inkomst. Gick till Sbab, "klart det är en inkomst, 16000 är det minsta hon kan få så vi räknar på det." Det var marginal i deras uträkningar.

Johanox1 Johanox1 skrev:
In

Inte alls min uppfattning. Skulle få bolån från danske bank när min sambo var arbetslös, det var bara att punga upp 300k från era föräldrar, arbetslös räknas som 0kr inkomst. Gick till Sbab, "klart det är en inkomst, 16000 är det minsta hon kan få så vi räknar på det." Det var marginal i deras uträkningar.
Samma lika här. Min sambo hade långtidsvik vilket gjorde att dom ansåg henne som arbetslös och räknade på a kassa....

Gör en gratis värdering av huset.
samla ihop er ekonomi- totala löner, totalt sparande, era planer för hur ni ska få pengarna att växa.
Gå till banken och be om att få lägga ihop alla lån till ett med tex tre delar. Då får ni samma villkor-ränta- för alla.
Betala det ni måste i ränta och amortering och
Spara gärnet till ni kommer ner till vettiga nivåer i förhållande till husets värde och i förhållande till era inkomster
Gör ny förhandling.

Lycka till!

Johanox1 Johanox1 skrev:
In

När var detta. Har hört helt andra saker så sent som i höstas :)

Det är ju extremt relevant om det var ett par år sen eller nutid...

P

Jag har det upplagt på samma sätt. Nästan samma ränta på privatlånet och ungefär samma amortering. Topplånet ligger lite lägre och jag har nog 1,8 på bottenlånet.

Jag resonerar som såhär
Ge fan i att baka in privatlånet, amortera så mycket du bara kan. Jag fick 5 eller 6 år på det. Betalar av det efter 4 inkl topplån (nästa år)
Vilket ger mig 2 år amorteringsfritt på bottenlånet vilket frigör rätt mycket pengar.

Du kommer tacka dig själv när du får ner belåningsgraden. Självklart förutsatt att ni kan göra så.

P
Appendix Appendix skrev:
Länsförsäkringar gjorde likadant. Sambon kan inte få fast jobb pga Sveriges lite löjliga lagar i skolvärlden så hon har bara visstid (för evigt) så de godkände inte henne. Så jag tog in far som medlånare (pensionär) och då gick det bra.
Bankkvinnan sa att jag skulle få det ensam om hon inte varit tvungen att följa schabloner stenhårt.
Får väl se om de ändrat sig ang det annars så kastar jag ut far och står som 100% ägare istället =)

Appendix Appendix skrev:
När var detta. Har hört helt andra saker så sent som i höstas :)

Det är ju extremt relevant om det var ett par år sen eller nutid...
Ok, får väl erkänna att det var 2017.

Skumpe
Lulaua Lulaua skrev:
Och jämför lite räntor hos andra banker, för det där är höga räntor.
Ja det är klart att räntorna är höga, han har gått in med 40 000 kr i ett husköp för 1,1 mille. Hans belåningsgrad är 96%. Det finns bra argument för varför det borde vara olagligt.

P
Skumpe Skumpe skrev:
Ja det är klart att räntorna är höga, han har gått in med 40 000 kr i ett husköp för 1,1 mille. Hans belåningsgrad är 96%. Det finns bra argument för varför det borde vara olagligt.
Varför? Om de kan betala hög amortering så är det bara dåliga argument för att vara olagligt. Själv gick jag in med 0 kr då jag tjänade mer pengar på börsen vilket var ok.
Nu lite mer än 3 år senare har jag amorterat av typ 175000kr.

Självklart får man varit helt prickfri kan jag tycka.

Hejsan vet inte om det är rätt del av forumet men satt igår och tittade på mitt och sambons lån på huset. Vi köpte det för ett år sen cirka med en kontantinsats på 40.000:- och lånade till resten av insatsen. Huset kostade 1,1miljoner cirka. Tyckte att det var dumt att låna till kontantisats men de är en annan diskussion

Är uppdelat i tre lån
ett privatlån på 150.000:- vi amorterar 3125:- månaden ränta på 4.80% vilket ger en ränta på 419:- i månaden och 48 månader avbetalning

ett bolån på 107500:- vi amorterar 1523:- har en ränta på 3.69% vilket ger en ränta på 265kr i månaden och 70 månader avbetalning

Huslånet är på 806500:- med en ränta på 2.39 vilket ger en ränta på 1606:- i månaden.

Som det är nu så amorterar vi bara på dom två små lånen och betalar bara räntan på de stora lånet.

Är det normalt att man gör så? känns som att vi kommer ha betalat väldigt mycket bara i ränta på de stora lånet innan vi ens börjar amortera på de. Är det bara att amortera mera så man blir av med smålånen eller kan man lägga om på något sätt?
Det som har hänt är att ni har ett bottenlån upp till 75% belåningsgrad, ett topplån med högre ränta upp till 85% belåningsgrad, samt ett blancolån/privatlån utan säkerhet.

Topplånet och blancolånet kan ni antagligen inte påverka. Men på bottenlånet har ni ju Länsförsäkringars skyhöga listränta! Ni har alltså inte förhandlat om den alls! Jag matade in 85% belåningsgrad och 1,1 miljoner på SBAB:s hemsida och fick då en ränta på 1,69%. Det borde de kunna matcha utan frågor på bottenlånet åtminstone.

När det kommer till avbetalning så vore det bästa om ni kan få amorteringsfritt på topplånet och lägga så mycket ni bara kan på att amortera privatlånet. Då bli ni klara med det dyraste lånet ett år tidigare. När det är klart, då lägger ni så mycket ni bara kan på topplånet. Och när DET är klart, först då ska ni börja betala av på bottenlånet. Alltid lånet med högst ränta först alltså (om man har möjlighet/banken tillåter). Jag har slarvräknat lite men får dettill att ni borde spara ca 600 kr totalt på detta, så det är kanske inte den största besparingen. Men många bäckar små.

Skicka ett meddelande till er bolånekontakt hos Länsförsäkringar, eller logga in i Internetbanken och kontakta dem den vägen. Säg att ni verkar ha orimligt hög ränta eftersom ni kan få 1,69% hos SBAB. Fråga om de kan matcha. Även om de bara kan matcha på bottenlånet så sparar ni 6000 kr om året!

Ta också upp frågan om det är möjligt att pausa avbetalningen på topplånet så att ni kan amortera mer på privatlånet.

Och om ni har möjlighet att betala av ännu mer så gör det! Gör allt ni kan för att få bort privatlånet så snabbt som möjligt.

Så här skrev jag till min bankkontakt på Länsförsäkringar när de höjde min ränta i våras:

Hej!

Jag ser att ni har höjt min ränta på bolånen. Jag tycker att den är orimligt hög i och med att SBAB kan erbjuda mig 1,60. Det är mer än 4000 kr billigare om året.

Kan ni sänka min ränta?

Mvh
Jag blev uppringd dagen efter, 2 minuter telefonsamtal och sedan var saken biff.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.