79 331 läst ·
21 svar
79k läst
21 svar
Lösning på avlopp till tvättmaskin
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Muff skall du ha i väggen. Gärna i linje med ytskiktet.
Faluplast-avloppet har RSK 8072036
http://www.faluplast.se/sv/tvattmaskin/tvattmaskinslasrsk-807203632mm__888
Faluplast-avloppet har RSK 8072036
http://www.faluplast.se/sv/tvattmaskin/tvattmaskinslasrsk-807203632mm__888
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma frågeställning. Blir det inte enklare att tätskikta mot slätände? Att kränga en manschett mot en muff som linjerar med ytskiktet (dvs runt 10mm ut från vägg) känns som en utmaning och likaså inte enligt regler för de flesta tätskikt
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag trodde att produkten hade lite mer finess ;-), men jag inser nu att det mot väggen bara är ett slätt 32-rör med en täckbricka, röret skall alltså stickas in i muffen som Johan skriver.
I mitt fall en tvättstuga där enbart golvet behöver tätskiktas, så jag har inte tänkt på problemet. I ett badrum kanske jag inte skulle välja denna produkten alls utan en vanlig sån där spilltratt (då kan gå ut med slätt rör ur väggen och tätskikta mot det).
I mitt fall en tvättstuga där enbart golvet behöver tätskiktas, så jag har inte tänkt på problemet. I ett badrum kanske jag inte skulle välja denna produkten alls utan en vanlig sån där spilltratt (då kan gå ut med slätt rör ur väggen och tätskikta mot det).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det går ju också. Då tar man en dubbelmuff utanför och struntar i täckbrickan.myrstack skrev:
Jag körde med muff i väggen i och med att avloppen ligger i det yttersta 45mm reglade skiktet innanför spån/gips. Muffen sitter i ett språng som fixerats i en liggande 45x45-regel. Jag skulle dock inte ha gjort så i ett riktigt våtutrymme även om jag generellt sätt struntar i reglerna.
Efter att ha kollat runt lite tycker jag det verkar snyggat att gå ut med ett 50mm HT rör utan muff, efter kakling kapa jämns med kaklet och sedan Gumminippel antingen ner 40mm och väggbricka kombinerat med en 40mmx90° vinkel
Hej!
Gammal tråd men jag har en följdfråga. Jag behöver två anslutningar (tvätt/torktumlare) och har idag en muff enligt bilden i början (Faluplast RSK 8072036). Finns det något ”grenrör” att koppla på denna eller någon variant med två anslutningar?
Gammal tråd men jag har en följdfråga. Jag behöver två anslutningar (tvätt/torktumlare) och har idag en muff enligt bilden i början (Faluplast RSK 8072036). Finns det något ”grenrör” att koppla på denna eller någon variant med två anslutningar?
Faluplast har sin Y-nippel RSK 8082433 förG guiness skrev:
anslutning till TT men den lirar inte ihop med muffen du har dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden