2 420 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lösning för lås av ytterdörrar (KNX + SPC)?
Hej!
Vi är i startgroparna för ett nybygge och jag har fått för mig att jag vill ha KNX i grunden, kombinerat med SPC. Teknikintresse inom området finns, men kunskapen är (än så länge) begränsad och just nu har jag tusen frågor som snurrar i huvudet. Bland annat gällande lösning för lås av ytterdörrar.
Jag har följande önskemål/tankar om hur det ska fungera:
Jag har letat här på forumet och bland olika produkter, men har inte lyckats avgöra om ovanstående över huvud taget är görbart. Nån som har gjort något liknande eller har några idéer?
Vi är i startgroparna för ett nybygge och jag har fått för mig att jag vill ha KNX i grunden, kombinerat med SPC. Teknikintresse inom området finns, men kunskapen är (än så länge) begränsad och just nu har jag tusen frågor som snurrar i huvudet. Bland annat gällande lösning för lås av ytterdörrar.
Jag har följande önskemål/tankar om hur det ska fungera:
- Vanligen har vi dörren olåst dagtid när vi är hemma.
- Dörren ska normalt låsas/låsas upp via KNX/SPC (t.ex. med tryckknapp på insidan eller automatiskt vid tillkoppling/frånkoppling av larm, alternativt tvärt om).
- Knappsats/tagg ska användas för att låsa/låsa upp (tillkoppla/frånkoppla larm) från utsidan.
- Knappsatsen ska inte sitta på dörren utan placeras vid sidan om (dock trådat!).
- Dörren ska kunna låsas/låsas upp manuellt från insidan (t.ex. vid utrymning).
- Dörren ska kunna låsas/låsas upp med nyckel från utsidan (t.ex. vid haveri/strömavbrott).
- Det ska gå att läsa av (KNX) om dörren är öppen/stängd samt låst/olåst.
Jag har letat här på forumet och bland olika produkter, men har inte lyckats avgöra om ovanstående över huvud taget är görbart. Nån som har gjort något liknande eller har några idéer?
Ok? Jag tyckte själv att nästan 3900 inlägg i samma tråd kändes lite "avskräckande". Svårt att får en överblick av vad som diskuteras ... men jag provar att ställa frågan där!gol skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Spännande!
Jag har precis börjat på samma resa och siktat in mej på en Doorbird porttelefon som har knappsats för kod samt läsare för Rfid bricka. Den ska kopplas till ett motorlås men har inte bestämt vilket än, Assa och Safetron är kandidaterna.
Låsen har utgångar som indikerar låst/olåst osv som ska kopplas till binäringångar på en KNX sensor.
Har inte kollat på larm än men ett trådat SPC verkar väl rätt.
Mattias
Jag har precis börjat på samma resa och siktat in mej på en Doorbird porttelefon som har knappsats för kod samt läsare för Rfid bricka. Den ska kopplas till ett motorlås men har inte bestämt vilket än, Assa och Safetron är kandidaterna.
Låsen har utgångar som indikerar låst/olåst osv som ska kopplas till binäringångar på en KNX sensor.
Har inte kollat på larm än men ett trådat SPC verkar väl rätt.
Mattias
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden