Vi ska bygga bastu med glas vägg. Väggen kommer att måttbeställas och ska gå från golv till tak. Hur ska jag lämpligen lösa frånluften. Kan man lägga ett u-format vetilationsrör som går från bastutaket upp i mellanbjälklaget och mynnar på andra sidan glasväggen i badrummet. Kan det bli problem med fukt, kondens etc ...? (Tilluften tas under aggregatet ...)

Hej!

Vi löste det genom att sänka bastutaket och bygga en ventiltrumma där. Tittar man på glasväggen så går den från golvet till cirka 20 cm från det riktiga taket, där en vägg i samma panel (klibbal) som bastuns innerväggar är klädda med tar vid. Mitt i den panelen finns en tallriksventil. Man kan säga att glasväggen är inramad med lite bastupanel på 3 sidor (cirka 5 cm på sidorna och ca 20 cm ovanför), det blev enklare att dölja vägginfästningen och ordna ventilationen på det sättet.

/ama

mikmal, gör precis som du beskriver. Det kommer att bli bra, jag har gjort på samma sätt i två olika basturum. Jag spikade ihop en kanal av 170*22, sedan sågade jag ur en bit av den bräda som ligger neråt från taket sett. Sedan klädde jag taket med panel och lät ventilhålet vara helt öppet, snyggt och funktionellt. Se bara till att du får samma dimension på hålet till tilluften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.