Det måste nästan vara bakfall någonstans?

Det kan vara värt att bara köra diskmaskinsprogram som är minst 60 grader och att slänga i lite pulverdiskmedel i diskmaskinen innan start. Mycket fett spolas bort i förtvätten och utan tensider stannar fettet lätt i rören.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det måste nästan vara bakfall någonstans?

Det kan vara värt att bara köra diskmaskinsprogram som är minst 60 grader och att slänga i lite pulverdiskmedel i diskmaskinen innan start. Mycket fett spolas bort i förtvätten och utan tensider stannar fettet lätt i rören.
OK, tack, det är värt att prova. Och ja, jag ska nog diska i lite varmare vatten förstår jag nu.

F fribygg skrev:
TS har knappast korrekt dimensionerade och förlagda rör eftersom markavloppsrören bara är 55 mm, det rätta är väl att gräva upp och göra om med vanliga 110 rör
Den biten missade jag, då krävs det ju förstås betydligt mindre avlagringar för att det ska sätta igen.
K Kristina J skrev:
Vi har en sådan där vajer som man vevar på, och med varmvatten och ihärdigt vevande så rinner vattnet till slut ut. Har även någon gång satt den i en skruvdragare.
Har ni testat att göra en "riktig" rensning? Rensvajer i all ära, men det gör ju inte rent rören ordentligt på samma sätt som hett vatten med högt tryck utan det blir mycket skit kvar. Och har ni klena rör så blir det ju som sagt extra känsligt..

F fribygg skrev:
TS har knappast korrekt dimensionerade och förlagda rör eftersom markavloppsrören bara är 55 mm, det rätta är väl att gräva upp och göra om med vanliga 110 rör
Känns jobbigt, ska prova de tips jag fått hittills.

B Bigfoot skrev:
Den biten missade jag, då krävs det ju förstås betydligt mindre avlagringar för att det ska sätta igen.

Har ni testat att göra en "riktig" rensning? Rensvajer i all ära, men det gör ju inte rent rören ordentligt på samma sätt som hett vatten med högt tryck utan det blir mycket skit kvar. Och har ni klena rör så blir det ju som sagt extra känsligt..
Nej någon rengöring med högtryck har vi inte gjort, men eftersom vi monterar ner alla (3) plaströren och tvättar dem med varmvatten och rensar med att dra igen en trasa, så blir de rena.

K Kristina J skrev:
Nej någon rengöring med högtryck har vi inte gjort, men eftersom vi monterar ner alla (3) plaströren och tvättar dem med varmvatten och rensar med att dra igen en trasa, så blir de rena.
När du skriver att du monterar ner rören antar jag att det är innomhus och att du trots allt har 110 mm markavloppsrör ute i marken

F fribygg skrev:
När du skriver att du monterar ner rören antar jag att det är innomhus och att du trots allt har 110 mm markavloppsrör ute i marken
Ja rören som är 55 mm är inomhus, och i kröken där det går genom väggen och ut är det också bara 55 mm, så jag tror att det är 55 mm hela den meterlånga delen som går utomhus till trekammarebrunnen, men jag kommer inte ihåg hur vi gjorde där. Men nu är det som det är, vi kommer inte att gräva upp utsidan eller ens byta inomhusrören, då får vi istället leva med besväret att göra rent då och då. Ska i fortsättningen diska i varmare vatten, och för hand i rinnande varmt vatten ibland.

S
K Kristina J skrev:
Kan nog vara de smala rören som ställer till det.
Du kan få bra hjälp om du beskriver exakt vad du har för rördiametrar. Tex att ni dragit 55mm rör 7 meter långt inomhus i vägg/trossbotten. Därefter 55 mm rör, 6 meter ( utomhus till trekammarbrunnen nedgrävt i mark).

Har ni fler rör som ansluter till trekammarbrunnen. Fick den känslan.

Själv har jag 110 mm rör i mark och 75 mm rör ca 5 meter långt i mark (till slask). Tror detta är gränsen på tillåten/rekommenderad minsta diameter. (?)

S styren skrev:
Själv har jag 110 mm rör i mark och 75 mm rör ca 5 meter långt i mark (till slask). Tror detta är gränsen på tillåten/rekommenderad minsta diameter. (?)
Finns det ens tretums markavloppsrör?

S
F fribygg skrev:
Vad använder du för diskmedel? Diskar du för hand under rinnande varmt vatten minst en gång i veckan?
Själv byggde jag kåk på 90 talet och anlade trekammarbrun i samma veva, sen jag övergått till YES och disk i rinnande varmt vatten minst en gång i veckan har jag inte haft ett stopp på kanske 15år.
Exakt detta tror jag också på! Jag är ärligt talat förvånad över att vi inte fått nå stopp, är inte jättenoga med att torka ur fett men däremot diskar jag med rikligt varmvatten och överdos av yes.

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
S styren skrev:
Du kan få bra hjälp om du beskriver exakt vad du har för rördiametrar. Tex att ni dragit 55mm rör 7 meter långt inomhus i vägg/trossbotten. Därefter 55 mm rör, 6 meter ( utomhus till trekammarbrunnen nedgrävt i mark).

Har ni fler rör som ansluter till trekammarbrunnen. Fick den känslan.

Alla rören inomhus är 55 mm. Det är c:a 1 + 3 + 4 meter. Tror även att röret utomhus, c:a 1 meter är 55 mm.
Sedan har vi förstås röret från toa och tvättställ i badrum, som är 110.

S
F fribygg skrev:
Finns det ens tretums markavloppsrör?
vad är markrör? vad är godkända markrör? vilka diametrar kan användas i mark under/i bottenplatte? Du tror det barta ligger "röda" markrör på alla landets fastigheter.
Enl rörmåkaren så är även dom grå klassade för att ligga i mark. Auktoriserad rörmåkare med ett hekt liv inom denna bransch.

Hur gör rörisarna när dom dragit tex 10 meter , 110mm rör fram till ett badrum? Splittar man detta i ett nätver med ytterligare 4/5 110 mm rör till, Toa (ja), tvä'ttställ, bide, dusch, tvätt, torkskåp, golvbrunnar, etc....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.