Skulle se vad våra downlights heter så jag tog ur en. Såg då att det satt FK direkt på drivdonet. Förmodar att flexslangen endast sitter in en kortare bit i lådan. Är detta ok? När jag själv på ett annat ställe i huset satte in själv , jaja jag vet… så drog jag kabel i slangen. Det var kort bit så det gick bra, längre sträcka svårare ju.

Men vad är rätt sätt egentligen?
 
Nej det är inte ok, men troligen ett ganska vanligt fel. Det bör åtgärdas t.ex genom att trä på en isolerslang över FK-ledarna som dels når en liten bit in i röret och dels dragavlastas i anslutningsplinten till downlighten.

Kabel i slang är en annan sak, om du nu menar mantal kabel och inte FK? En kabel i en potta är ok. Det finns dock synpunkter på valet av kabel - det är en gråzon ifall det handlar om en installationskabel eller anslutningskabel till downlights.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det är inte ok, men troligen ett ganska vanligt fel. Det bör åtgärdas t.ex genom att trä på en isolerslang över FK-ledarna som dels når en liten bit in i röret och dels dragavlastas i anslutningsplinten till downlighten.

Kabel i slang är en annan sak, om du nu menar mantal kabel och inte FK? En kabel i en potta är ok. Det finns dock synpunkter på valet av kabel - det är en gråzon ifall det handlar om en installationskabel eller anslutningskabel till downlights.
Tack för svar. Det var det jag misstänkte.

Jodå, det är en EQLQ kabel där jag satte in det.
 
A
Gick det att dragavlasta eqlq:n i drivdonet? Det brukar vara svårt med den typen av kabel.
 
A avh67f skrev:
Gick det att dragavlasta eqlq:n i drivdonet? Det brukar vara svårt med den typen av kabel.
Jo men det fanns två alternativ antingen för flexslang eller kabel. Så den satt bra.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är som sagt nog ett väldigt vanligt fel/fusk. Men personloigen skulle jag nog bara låta det vara. Jag skulle inte göra så själv eller acceptera utförandet från en elektriker vid nyinstallation. Men i praktiken är det väldigt långsökt att detta skulle kunna bli farligt.
 
Jag tänker på nästa person som öppnar en downlight med detta fel och istället för att ställa fråga som TS gör tänker jaha så här man alltså göra, va bra! Det verkar ju finnas en okunskap här på en kanske betydande nivå.

Det handlar vanligen inte om risken för elchock, så man kan inte hänvisa till tvåfelsprincipen, utan det är "bara" risken för brand. Och tyvärr finns det ingen tydlig regel kring detta utan man får gå till tillverkarnas anvisningar för hur deras sladdar får användas. Visst risken för brand är inte så hög, men det är inget skäl att göra detta fel.

Så jag skrev att det bör åtgärdas, inte måste.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.