2 205 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Löpmeterpris ek
Hej,
Jag ska inom några dagar köpa ganska många meter planhyvlad ek i dimension 15x145. Lokala XL-butiken (där jag har konto) tar 284,50/löpmeter innan min rabatt. Beijer tar 312 kronor och Hornbach 145 kronor.
Jag har rikt- och planhyvel i verkstan men tänker inte stå och hyvla ned det här själv p g a tidsbrist.
Min fråga är: Vilken kvalitetsskillnad kan det vara på Hornbachs ek och de andra firmornas som motiverar en så jättelik prisskillnad?
Med vänlig hälsning.
Jag ska inom några dagar köpa ganska många meter planhyvlad ek i dimension 15x145. Lokala XL-butiken (där jag har konto) tar 284,50/löpmeter innan min rabatt. Beijer tar 312 kronor och Hornbach 145 kronor.
Jag har rikt- och planhyvel i verkstan men tänker inte stå och hyvla ned det här själv p g a tidsbrist.
Min fråga är: Vilken kvalitetsskillnad kan det vara på Hornbachs ek och de andra firmornas som motiverar en så jättelik prisskillnad?
Med vänlig hälsning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Svensk, amerikansk eller tysk ek........typ
Protte
Protte
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Som protte skrev, ursprung och därmed utseende kan skilja. I övrigt så kan det vara värt att se vad de enskilda firmorna beskriver att du får för kvalitet för det pris de anger.Eric Öbo skrev:
Hej,
Med vänlig hälsning.
Spontant saker som kan skilja: kvistmängd, sprickor, jämnhet i utseende/färg, hur torrt virket är.
Tja, jag räknar inte med kvistfritt för 145 spänn metern och det är inte heller ett problem med lite knast och en och annan kvist. Men är det sprucket så går det bort förstås. Får åka och kika på det.
Jag tror att det kan röra sig om polsk ek faktiskt, inte tysk. De odlar tydligen en hel del i Polen.
Jag tror att det kan röra sig om polsk ek faktiskt, inte tysk. De odlar tydligen en hel del i Polen.
Klicka här för att svara