Eric Öbo
Hej,

Jag ska inom några dagar köpa ganska många meter planhyvlad ek i dimension 15x145. Lokala XL-butiken (där jag har konto) tar 284,50/löpmeter innan min rabatt. Beijer tar 312 kronor och Hornbach 145 kronor.

Jag har rikt- och planhyvel i verkstan men tänker inte stå och hyvla ned det här själv p g a tidsbrist.

Min fråga är: Vilken kvalitetsskillnad kan det vara på Hornbachs ek och de andra firmornas som motiverar en så jättelik prisskillnad?

Med vänlig hälsning.

Svensk, amerikansk eller tysk ek........typ

Protte

Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Hej,

Jag ska inom några dagar köpa ganska många meter planhyvlad ek i dimension 15x145. Lokala XL-butiken (där jag har konto) tar 284,50/löpmeter innan min rabatt. Beijer tar 312 kronor och Hornbach 145 kronor.

Jag har rikt- och planhyvel i verkstan men tänker inte stå och hyvla ned det här själv p g a tidsbrist.

Min fråga är: Vilken kvalitetsskillnad kan det vara på Hornbachs ek och de andra firmornas som motiverar en så jättelik prisskillnad?

Med vänlig hälsning.
Som protte skrev, ursprung och därmed utseende kan skilja. I övrigt så kan det vara värt att se vad de enskilda firmorna beskriver att du får för kvalitet för det pris de anger.
Spontant saker som kan skilja: kvistmängd, sprickor, jämnhet i utseende/färg, hur torrt virket är.

Eric Öbo
Tja, jag räknar inte med kvistfritt för 145 spänn metern och det är inte heller ett problem med lite knast och en och annan kvist. Men är det sprucket så går det bort förstås. Får åka och kika på det.

Jag tror att det kan röra sig om polsk ek faktiskt, inte tysk. De odlar tydligen en hel del i Polen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.