1 741 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Lönt att försöka renovera fläkt från 1977?
Jag har mekanisk frånluftsventilation (F) på råvinden med en extern motor som börjat "sjunga". Själva fläkttrumman ligger begravd i nätad bergull så den har jag inte velat gräva fram (ännu) men jag lyssnade på motorn och den går fint utan "rassel" eller knack som skulle kunna tyda på att lagren i motorn är dåliga...
Det är ju någon form av kanalfläkt som ligger där med extern motor. Det som är täckt av isolering är en "låda" på ca. 1 meter så jag antar det även är någon form av ljuddämpare som ligger där.
Någon som har någon aning om vad det kan vara för fläkt och om det fortfarande skulle finnas reservdelar, eller är det bara att gå upp och börja riva bergull för att se vad som gömmer sig därunder...
Det är ju någon form av kanalfläkt som ligger där med extern motor. Det som är täckt av isolering är en "låda" på ca. 1 meter så jag antar det även är någon form av ljuddämpare som ligger där.
Någon som har någon aning om vad det kan vara för fläkt och om det fortfarande skulle finnas reservdelar, eller är det bara att gå upp och börja riva bergull för att se vad som gömmer sig därunder...
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag hade helt klart köpt en ny fläkt. De är oftast mycket tystare och energisnålare. Prislappen är ganska modest oxå. Om du vill kan du i samma veva enkelt montera forceringsmöjligheter. Kan vara bra att kunna ventilera ordentligt om man har kalas med mycket folk m.m.
https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm
https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm
Du får tänka på att du spar på inomhusmiljön... Å elförbrukningen så lite spar även en ny fläkt på miljön... Om den är från -77 så kanske man med gott samvete låta den få gå till permanent vila... Den har för att kunna trösta ditt miljösamvete ändå själv tröttnat. Det är inte som bara för att vill byta den mot en yngre modellanders07 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är det lönt att försöka få detta tät enligt modern standard?
Vatten & Avlopp -
Är det ens lönt att försöka förhandla om rörlig ränta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Lönt att försöka sälja en begagnad Iwabo Villa?
Värme allmänt -
Lönt att försöka byta el-sladd till torktumlare, eller köpa ny? (bilder)
El -
Vad är det här för kran och är det lönt att försöka laga den?
Kök