5 685 läst ·
55 svar
6k läst
55 svar
Lönsamheten för solcellspaneler måste bli bättre
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=JDCgNx0h5rQhaavard skrev:
Nä du.
Men vi kan tvingas att använda snålare grejer (led, dammsugare) och med el-kvoter göra det extremt dyrt för de som vill ha det onödigt varmt.
Och inte minst att stänga de industrierna som använder mest el. Nya arbetsplatser kommer hela tiden.
Men vi kan tvingas att använda snålare grejer (led, dammsugare) och med el-kvoter göra det extremt dyrt för de som vill ha det onödigt varmt.
Och inte minst att stänga de industrierna som använder mest el. Nya arbetsplatser kommer hela tiden.
Så vi skall lägga ner svensk exportindustri som stål och papper och hoppas på att nya arbetstillfällen poppar upp? Är du på riktigt?haavard skrev:
Fossila bränslen och kärnkraft får 101 miljarder euro i subventioner inom EUKnockOnWood skrev:Det undrar jag!
Vem har subventionerat ved? Och när?
Vem har subventionerat frackinggasen?
Vem har subventionerat Saudi-Arabiens olja?
Vem subventionerar kärnkraften?
[länk]
Om du menar att det bedrivs forskning som är delvis statligt subventionerad så kan man hävda att allt är subventionerat.
Inklusive roulettespel och dry martinis.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/fossila-branslen-och-karnkraft-far-101.html
Ikea har inte kollat ordentligt hur det ser ut.Paneler med solel i Sverige genererar el i 40-50 år.Pay off tiden är ca 9 år.Lönsamheten kommer att öka högst väsentligt nu när vi blivit av med Alliansen.Nu kommer nettodebiteringen.Då kan du spara solel som du inte förbrukat till ett tillfälle längre fram under året.Du kan byta mot förbrukning.
Sannolikheten att det blir nettodebitering är väldigt liten. SD är emot allt vad stöd till solcellssystem heter och allianspartierna kommer sannolikt hålla fast vid sitt skatteavdragsförslag.gäst skrev:Ikea har inte kollat ordentligt hur det ser ut.Paneler med solel i Sverige genererar el i 40-50 år.Pay off tiden är ca 9 år.Lönsamheten kommer att öka högst väsentligt nu när vi blivit av med Alliansen.Nu kommer nettodebiteringen.Då kan du spara solel som du inte förbrukat till ett tillfälle längre fram under året.Du kan byta mot förbrukning.
Enligt investmentbanken Lazard har kostnaden per producerad MWh solel gått ner med nästan 80% på 5år. Från 323 $ till 72 $/MWh.
För vind har det gått ner från 101 $ till 37 $/MWh.
Tydligen är hälften av alla stora nya kraftprojekt i USA sol eller vind.
Det verkar gå framåt.
För vind har det gått ner från 101 $ till 37 $/MWh.
Tydligen är hälften av alla stora nya kraftprojekt i USA sol eller vind.
Det verkar gå framåt.
Jag vill ha, men det krävs:
- bygglov
- grannehörande
- skönhetsrådsgodkännande
- osv
- etc
- mm
...talade med lokala miljöchefen. Den tog en titt mot mitt tak, tittade på mig, saken var klar - finns inte en chans på den här planeten att den lokala beslutsenheten kommer att tillåta mig montera något som fångar solstrålar på mitt tak (bortsett från de fullständigt absurda kostnaderna förknippat med själv frågan om lov, för fråga kan/får man inte göra, man måste ansöka om tillstånd...)
Så, man säger ett, och gör motsatsen.
Vad är då vitsen att ens engagera sig?!
...Sverige -är- fantastiskt!...
- bygglov
- grannehörande
- skönhetsrådsgodkännande
- osv
- etc
- mm
...talade med lokala miljöchefen. Den tog en titt mot mitt tak, tittade på mig, saken var klar - finns inte en chans på den här planeten att den lokala beslutsenheten kommer att tillåta mig montera något som fångar solstrålar på mitt tak (bortsett från de fullständigt absurda kostnaderna förknippat med själv frågan om lov, för fråga kan/får man inte göra, man måste ansöka om tillstånd...)
Så, man säger ett, och gör motsatsen.
Vad är då vitsen att ens engagera sig?!
...Sverige -är- fantastiskt!...
