5 077 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Lönnen är död - länge leve ... vad?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 138 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 138 inlägg
Trädflyttare var en ny titel för mig, men kanske någon jag borde prata med. Nä rjag letar efter lite mer uppvuxna träd hos de som säljer slutar priserna runt 15 000. För att få rätt träd på plats här kan jag nog lägga 50 till för att det ska bli bra.
Mycket bra uppslag här i tråden. Nu ska jag åka och prata med de som sålt de lite mindre träden hit, i morgon kommer arborist och fällare och jag ska se vad de tycker. Efter det har jag kanske en klarare bild.
Mycket bra uppslag här i tråden. Nu ska jag åka och prata med de som sålt de lite mindre träden hit, i morgon kommer arborist och fällare och jag ska se vad de tycker. Efter det har jag kanske en klarare bild.
Poppel?
Den växer ju snabbt.
Den tål även att kapas rejält:
- https://www.facebook.com/groups/BotanikiVast/posts/24694110000258071/
Den växer ju snabbt.
Den tål även att kapas rejält:
- https://www.facebook.com/groups/BotanikiVast/posts/24694110000258071/
Vi har hela trädgården inramad med gamla lindar. Fina och överlag lättskötta träd även om det dimper ner stora grenar emellanåt. Där en lind dog för 10-15 år sedan och ett av rotskotten fick växa upp är det nu ett träd, så minst den tidshorisonten gäller även om det absolut inte mäter sig med de andra som säkert är 100 år eller däromkring.
Men ja, det blir klibbigt under dom.
Men ja, det blir klibbigt under dom.
Är det en del av grenarna som har gått av? Verkar stammen och övriga grenar friska? Om svaret är ja så är det enklaste att såga bort de skadade grenarna och låta trädet fortsätta växa. Om några år kommer det att se fint ut igen.
Tyvärr inte möjligt att låta det stå kvar. Dels är det redan större och äldre än det egentligen förväntas bli, så några 100 år har det inte i sig. Sedan är problemet att det hänger över ett kulturskyddat hus från 1700-talet med rivningsförbud, och TryggHansa var rätt tydliga med att ingen försäkring täcker om det rasar en gång till.
Visar det sig att det är rimligt friskt i stammen får jag trösta mig med att det är väldigt fint virke i det. Både jalusin och dörrspeglarna är från en gren som vi tog ner från just det trädet för några år sedan.
Visar det sig att det är rimligt friskt i stammen får jag trösta mig med att det är väldigt fint virke i det. Både jalusin och dörrspeglarna är från en gren som vi tog ner från just det trädet för några år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att bli av med ett så stort träd nära byggnaden. Tur att du inte fick det över huset…Hep skrev:
Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.
Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.
Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.
[bild]
[bild]
På ett sätt är det såklart skönt, men samtidigt var det ett väldigt maffigt träd som kommer lämna stort tomrum efter sig.Nissens skrev:
Vi var tack och lov i kontakt med TryggHansa för några år sedan om vad som gällde. Vi tog då hit arborist som både intygade att det mådde bra, och gjorde en ”kronstabilisering”. Det betyder att band uppe runt delstammarna gör att de hindras från att falla utåt (över taket), och istället ramlar på gräset under trädet. Det funkade ju kanon, men nu finns ingen möjlighet att stabilisera det som är kvar och som sagt har vi ingen försäkring längre som täcker. Så som det nu blivit håller jag helt med dig.
Planterade en hästkastanj från nöt när jag var 5 år, idag 40 år senare är det rätt högt men först nu det börjar få lite tjocklek i stammen och inte se så "pinnigt" ut. Träd tar tid och man kan kapa 10 år som du säger men fortfarande kommer det dröja många år innan det upplevs som ståtligt.Hep skrev:
Jag kollade med min trädsäljare och det var såklart mycket pengar, men inte orimligt. Små pinniga lindar fanns för mellan ett och fem tusen. Sedan hade de en stadig bit med 35 cm omkrets som skulle passat väldigt bra, om den inte var märkligt hamlad som ett paraply. Den kostade trettio och det var extra dyrt pga puckoklippningen.Kvackatore skrev: