68 706 läst ·
306 svar
69k läst
306 svar
Lönar det sig att elda?
https://www.bauhaus.se/enkeld-tandmaterial-3st-pasar-forpF fribygg skrev:
2,43kr/kWh
Helt riktigt, jag hadde tydligen läst väldigt dåligt om energiinnehållet.stefancrs skrev:
Dryga 2 kr, då är ju 'Enkel eld' att jämföra med el och nätkostnad och inte lika billig som loggs och pellets.
72 öre/kWh för IKEAs värmeljus enligt vissa källor, 1,81kr/kWh enligt länken nedan. Många olika siffror cirkulerar. Dock är IKEAs värmeljus gjorda av paraffin (som är en fossil produkt).
Läs lite om detta här:
- https://cornucopia.cornubot.se/2021...-huset-med.html?showComment=1638171034201&m=1
Läs lite om detta här:
- https://cornucopia.cornubot.se/2021...-huset-med.html?showComment=1638171034201&m=1
Men man får köra dem i en kamin för att inte få problem med luften...pacman42 skrev:
För att om du har 53 grader så växer inte bakterierna till. Har du 45 grader så växer det kraftigt, ökar du temp till 50 grader så tar det10 timmar att bli av med 90% och du bör då hellre gå upp till ca 70 grader 10 min. Knappast lönsamt bättre hålla 50+ hela tiden.stefancrs skrev:
Låter rimligt!D Dr Jumping Jack skrev:
Veden har gått upp i pris rejält nu sista tiden också så det kan bli betydligt mindre lönsamt i framtiden om man ser till hela bilden med komfort som du också nämner. Visst kan man spara några kronor men arbetet med ved är något den moderna människan inte tycker är så roligt i längden och blir det fler vedeldare blir veden till slut för dyr och olönsam att elda ändå. Och ska man investera i kamin eller pannor och skorsten så kostar det en rejäl slant också som måste räknas in.V VetarN skrev:Alternativintäkten istället för att hålla på och elda är ju inget någon tar i beaktning, inte heller komfortvärmen i en ständig svajande vedeldning.
Visst det är skönt när brasan är igång och mysigt i en soffa men för de flesta (åtminstone i min erfarenhet) är inte temperaturer mellan 17-25 grader speciellt läckert utan du önskar ju en jämn och fin värme över dygnet. Sen hur mysigt är det och hämta ved hela tiden, komma ihåg och beställa ved, stå och starta en ny brassa varje morgonen i 17 grader.
Jag vet inte. Jag föredrar och låta huset uppvärmning sköta sig själv.
Så, lägger man till dessa två komponenter så är de nog svårt och få ihop kalkylen. Men har man ont om pengar kan ju ens egen arbetstid på fritiden generera något men då tror jag det finns bättre alternativ och lägga sin energi på.
Bättre då att energieffektivisera det man har. Inte minst bör man ju sätta press på de som är skyldiga till de höga elpriserna, politikerna och dels kräva återbetalning av energiskatter och dels att man löser problemet och återställer svensk elproduktion och frikopplar landet från den europeiska elmarknaden och motverkar ytterligare integration med Europas elmarknad och priser.
Jag har en flvp som då "återvinner" värmen från huset. Låt säga att frånluften är 20 grader men då jag eldar i kaminen 25- 26 grader, då borde väl jag få ut mer av kaminen än bara trivsel och värme i dom rum som värmen når!? Finns säkert någon formel för detta men jag inbillar mig att elpatron inte behöver jobba lika mycket då jag eldar då den får massor av energi från kaminen!
Någon som inte håller med?
Observera oavsett vedpris!
Någon som inte håller med?
Observera oavsett vedpris!
Vad får man för pris på den el man säljer till nätet? Vad skulle återbetalningstiden på en sådan anläggning bli utan subventioner och bidrag?S Stefan GWestin skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Fabriksinställning är 3,5, är en ivt som är ca 15 år gammal, ingen aning om djupet. Hade tekniker här i våras, servar den vart annat år, bytte cirkpump då. Har värmeutsläpp i kåpan, trodde att det var standard faltiskt.G gunnar blomkvist skrev:Hej.
Om du behöver ha pannan på 3 har du troligen en mycket dålig verkningsgrad.
Min panna har jag på -0,5 annars blir det för varmt.
Hur djupt hål har du? Hur gammal är pannan?
Kanske tid att en servicetekniker som ser över anläggningen.
Om du monterat en kasett i öppna spisen bör man ha ett värmeutsläpp på kupan en bit upp detta för att få ut mer värme i rummet.
God jul
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Så gjorde jag när jag bodde i Jämtland, här skulle jag få rensa hela byn på snö för att få ihop till ena knutenH hakan_975 skrev:
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Fabriksinställd på 47,5, går inte att ändra, det är ju därför den kör en värmespik med jämna mellanrum. Vet mycket väl vad legionella är.H Henrik Sörensen skrev: