68 703 läst ·
306 svar
69k läst
306 svar
Lönar det sig att elda?
Vad du tjänar beror på vad du betalar för veden. Om du orkar elda så du har dräglig temperatur inne. 17 grader är kallt för mig. Är det det höga elpriset som gör dina drastiska åtgärder?Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
En del säger att det går bra att stänga till när du inte längre ser blå lågor från brasan utan bara ren glöd. Det går bra i nästan alla fall.S start79 skrev:
Säkrast är att vänta tills glöden slocknat.
När jag eldade i kakelugn lämnade jag en liten glipa i spjället när det var ren glöd kvar och drog igen så fort det var minimalt med glöd.
Jag stänger kakelugnen helt när de blå lågorna lagt av, men med massor med glöd kvar och som sagt inga förhöjda CO-värden. Helt lufttät är ju inte spjället.tensiden skrev:
En del säger att det går bra att stänga till när du inte längre ser blå lågor från brasan utan bara ren glöd. Det går bra i nästan alla fall.
Säkrast är att vänta tills glöden slocknat.
När jag eldade i kakelugn lämnade jag en liten glipa i spjället när det var ren glöd kvar och drog igen så fort det var minimalt med glöd.
Fast det är skillnad på kakelugn och öppen spis. De allmänna råden för öppen spis är att vänta ut glöden. Utan mätare skulle jag inte experimentera med fet, men en CO-mätare/varnare är billig.
"Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen?"
Skotta upp snö runt huset gör otrolig skillnad, i alla fall om man bor i ett gammalt hus.
Så gjordes 'alltid' förr i tiden.
Man får ju skotta bort det i slutet på Februari- mitten på Mars när vårsolen börjar värma.
Skotta upp snö runt huset gör otrolig skillnad, i alla fall om man bor i ett gammalt hus.
Så gjordes 'alltid' förr i tiden.
Man får ju skotta bort det i slutet på Februari- mitten på Mars när vårsolen börjar värma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande om en öppen spis tillför någon värme, totalt sett, så verkar det i alla fall vara så i vårt hus. Vi har bara utomhusgivare till värmepumpen, så framledningstemperaturen till radiatorerna påverkas inte av vad man gör inomhus. Men det blir varmare i närheten av den öppna spisen och oförändrat i andra rum när man eldar, så den tillför uppenbarligen värme.
En kamin eller kakelung kan man ju helt utan risk stänga tilluften. I en öppenspis skulle jag väntat ut glöden. Det är ju inte värmen som ska avta utan förbränningen.
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.T tompaah7503 skrev:Gjorde nyligen en uträkning för egen del.
Vi har jordvärmepump och rörligt elavtal.
Även kaminer i flera rum som lokaleldstäder och köper färdighuggen latmasksved för 650 kr/kubiken.
Räknat på att värmepumpen ger 3x insatt energi som värme, och att lokaleldstäderna har 75 % verkningsgrad, så landade jag i att vid ett spotpris på Nordpool om 1,50 kr/kWh eller mer så är det billigare att elda med ved.
Hej Nancy!
Du kommer att spara en del el till bergvärmepumpen även om du har utomhusgivare som styr kurvan. Framledningstemperaturen till elementen kommer inte att ändras, men returtemperaturen från elementen till bergvärmepumpen kommer att öka något när du eldar. Den avgivna energin till rummet från elementet är skillnaden mellan elementens temperatur och rummets temperatur. Genom att elda får du varmare i rummet och lite mindre elförbrukning, och ganska mysigt.
Du kommer att spara en del el till bergvärmepumpen även om du har utomhusgivare som styr kurvan. Framledningstemperaturen till elementen kommer inte att ändras, men returtemperaturen från elementen till bergvärmepumpen kommer att öka något när du eldar. Den avgivna energin till rummet från elementet är skillnaden mellan elementens temperatur och rummets temperatur. Genom att elda får du varmare i rummet och lite mindre elförbrukning, och ganska mysigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Jag erkänner att jag inte läst alla svar, men kan inte solpaneler vara något för dig att tänka på?
De ger inte ett skit nu.
Att tänka på solceller kostar inget, ger inget i december men om tanken värmer är det ingen skada skedd heller.D Daniel 109 skrev:
Investerar man i solceller lär man iaf dagtid under sommarhalvåret kunna minska sitt behov av inköpt el och med kombinationen lokaleldstad och solceller kan man sannolikt minska mängden köpt elenergi för uppvärmning och varmvatten på helåret.
Jag vill sälja ved till dig!D Drutten2000 skrev:Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Det känns som att du borde kunna få ett lass billigare än så.
Du bör ta fackhjälp om du inte får högre än 47 °C i beredaren. Läs om legionella (en form av lunginflammation) på Folkhälsomyndigheten, Boverket, eller 1177. Det är inget man vill riskera, den kan utvecklas allvarligt. https://www.folkhalsomyndigheten.se...ukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/Nancy Biäng skrev: