7 933 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Lönar det sig att byta ut gjutjärnskaminen?
Det är ett upptändningsspjäll: Normalt sett brukar man ju ha luckan lite på glänt ett tag efter man tänt i en vanlig kamin och efter att det blivit en glödbädd och lite grövre ved lagts in så stänger man luckan och justerar ner luftspjället för att få till den viktiga slutförbränningen. På adurokaminerna sköter automatspjället detta istället. Efter ca 10 min börjar primärspjället att stänga. Aduro tillverkar även en billighetsserie ex aasgard men lägg hellre till några kronor och ta ur det riktiga sortimentet även om det är till en sommarstuga. Tänk på att inte välja en kamin med sidoglas. Brandskyddsavståndet ökar betydligt och du kommer inte att se så mycket av dem iallafall när kaminen står i ett hörn
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag skulle klätt väggen väggen på så sätt som Avemo skriver och länkar till.
Eftersom att det är frågan om en sommarstuga som bara värms ibland, och som man vill få varm fort, när den väl ska värmas så skulle jag satsa en stor kamin. Jag vet inte wattantalet på den kamin du har men jag skulle satsa på dubbelt så stort eller större.
Änsän om du får öppna ett fönster ibland när det väl blir vart.
Jag personligen skulle satsa på en antik eller gammaldags kamin, som enbart består av gjutjärn, därför att jag tycker att de är snygga och för att de är pålitliga, och långlivade. Ju mer teknologi och keramik som finns i dem desto mer kommer de att krångla.
Jag vet vad jag pratar om för jag har värmt vår villa med enbart en sådan en hel vinter.
Snart kan man inte elda i kaminen om man skulle råka sakna internetuppkoppling just då
PS. Man skulle även kunna sätta in en vedspis som man kan använda till att hålla värmen när det blir för varmt med den stora kaminen, då kan man också laga sin mat på ett primitivt sätt, i den som en extra bonus
Eftersom att det är frågan om en sommarstuga som bara värms ibland, och som man vill få varm fort, när den väl ska värmas så skulle jag satsa en stor kamin. Jag vet inte wattantalet på den kamin du har men jag skulle satsa på dubbelt så stort eller större.
Änsän om du får öppna ett fönster ibland när det väl blir vart.
Jag personligen skulle satsa på en antik eller gammaldags kamin, som enbart består av gjutjärn, därför att jag tycker att de är snygga och för att de är pålitliga, och långlivade. Ju mer teknologi och keramik som finns i dem desto mer kommer de att krångla.
Jag vet vad jag pratar om för jag har värmt vår villa med enbart en sådan en hel vinter.
Snart kan man inte elda i kaminen om man skulle råka sakna internetuppkoppling just då
PS. Man skulle även kunna sätta in en vedspis som man kan använda till att hålla värmen när det blir för varmt med den stora kaminen, då kan man också laga sin mat på ett primitivt sätt, i den som en extra bonus
Redigerat:
Kan väl visa hur det till slut blev då: En Contura 550(?) med mycket bra sidoisolering. Valde till mineritskivor iallafall för säkerhets skull. Brännbart avstånd sida/bak är 10cm eller ngt sådant, blir inte ens ljummet på väggarna bakom 🙂.
Valde till värmeplatta så man kan laga mat på den om kriget kommer.
Valde till värmeplatta så man kan laga mat på den om kriget kommer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lönar det sig byta el-element till LVP i gammalt garage?
Värmepumpar -
Lönar det sig att flytta ett garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Det lönar sig att vara petig - Fönsterplåt
Fönster & Dörrar -
Lönar det sig att byta gammal beredare till värmepumpsberedare?
Vatten & Avlopp -
Lönar sig det att byta från el till vattenburet?
Värme allmänt