Nimajneb skrev:
fresve skrev:Jag har krångel som är beroende på min TV, en samsung. Samsung-fjärren har inga knappar för att välja Source, vilket gör att det krävs x antal knapptryck på source för att hitta till rätt källa.
??? Men harmonyn har ju direktval för ingången så du slipper hacka dig fram????
Fast det hjälper ju inte om Harmony-fjärren har knappar för det, om TV:n inte kan något IR-kommando som betyder "välj DENNA källa" utan bara "stega".....

Ingper skrev:
Fast det hjälper ju inte om Harmony-fjärren har knappar för det, om TV:n inte kan något IR-kommando som betyder "välj DENNA källa" utan bara "stega".....
FRESVE skrev att inte orginalfjärren (INTE TVn) hade direkt knappar för ingångsval, detta betyder INTE att TVn inte kan ta emot signal för typ HDMI3 etc

Vår Harmony styr Sammy TVn på det sättet via Harmonyn medans men med orginalfjärren måste stega sig fram. Med harmonyn väljer man ju bara typ "Titta på TV" så startar den Satmottagaren, TVn och ställer in TVn på HDMI1 i mitt fall.

Har oxå en Harmony 525. Enkel att programmera och enkel att använda, tom svärmor får igång systemet när hon sitter barnvakt! Och inte ens barnen har lyckats göra den trasig. En nackdel dock: den är segare än originalkontrollerna, längre fördröjning på kommandona. Hört fler säga samma sak.
Men en väldigt bra investering inalles.

När batterierna börjar bli dåliga så blir kontrollen seg och missar ibland kommandon.

Nimajneb skrev:
FRESVE skrev att inte orginalfjärren (INTE TVn) hade direkt knappar för ingångsval, detta betyder INTE att TVn inte kan ta emot signal för typ HDMI3 etc

Vår Harmony styr Sammy TVn på det sättet via Harmonyn medans men med orginalfjärren måste stega sig fram. Med harmonyn väljer man ju bara typ "Titta på TV" så startar den Satmottagaren, TVn och ställer in TVn på HDMI1 i mitt fall.
Jag har testat, men det funkar inte med knapparna på just min Samsung ( för övrigt en bakproj ).. Och jag lipar inte, det funkar oerhört bra iaf!! KÖP!

y98matan skrev:
En nackdel dock: den är segare än originalkontrollerna, längre fördröjning på kommandona. Hört fler säga samma sak.
Men en väldigt bra investering inalles.
Det går att programmera hur många ms fjärren skall vänta mellan varje "knapptryck"

Det gör ju det, men oavsett hur lågt jag ställer det så blir det betydligt längre fördröjning än med originalkontrollerna.

Det har ibland med märket att göra, vissa kommandon är längre för att täcka fler TV av liknande sort.

Hade själv samma problem med pronton men letade så upp de bättre koderna på nätet och vips så funkade det.

Detta fenomen kan tex uppstå då fjärren inte fattar när man lär fjärren koder. Brukar arta sig så att kommandot blir längre än vad det ska vara iom att stoppbiten inte klickar som det ska. Kan fungera med ny inlärning eller andra koder.

Det hela är enkelt med en pronto där man har gränssnitt på datorn där man kan "se" koderna, man ser direkt om den lärt fel. Antagligen samma på Harmony då den är "aningen" billigare ;)

Hade en sunbeam innan och den var väl bra men tyvärr så fastnade den på min satellitmottagare då inte IR dioden var rätt frekvens (antar jag). Är det nåt liknande på din Harmony kanske?

Tack för all info,

Jag är fortsatt nyfiken gällande hur fysiskt känslig den är? Fixar den att gå i golvet "dagligen"?

Finns det något förslag/alternativ på annan multifjärr i samma prisläge (strax under 500 kr)?

Jag har ingen Harmony som sagt men det är antagligen samma med alla prylar med skärm. ETT tapp på rätt ställe och godnatt. Pronton har åkt i golvet några gånger och den klarade sig.

Samma som mobiler ofta, skärmen kan ryka när man tycker att man knappt tappat den medans den höll från taket ner i betongen förra veckan utan ett blink.

Vet varför du frågar :rolleyes: har en fjärr som åker i goolvet minst en gång i veckan och flyger i bitar. Stackars fjärrar :D

Tipset är att inte tappa fjärren. Ett gummiband till taket kanske? ;)

Vår Harmony (885 tror jag att det är) åker i golvet titt som tätt (oftast mitt fel) och än så länge har det inte uppstått några problem på grund av detta.

Lyfter en gammal tråd..

Vilken Logitech fjärr skall man välja idag, 300 eller One?

Viktigast är att kunna ersätta alla långa knappsekvenser på den helt värdelösa fjärren till Telias Motorola VIP-1963 när man skall spela upp eller radera program.

För enbart att ersätta en befintlig fjärris med syftet att spela in massa makron så tror jag även att Philips fjärrisar är enklare att programmera.

Men vill man enkelt styra en A/V anläggning så tycker jag iaf att harmony är suveräna.

Vilken modell man väljer beror ju lite på hur bekväm o fåfäng man är samt hur många enheter man har som ska styras, funktionellt så skiljer sig inget mellan harmony kontrollerna(förutom dom som har ultraljud som skall funka till Nexa produkter)

Tyvärr så har ingen BT styrning för tex PS3.

När vi byter nästa gång blir det nog att byta upp sig till en One+.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=979255,599930

Ok, tack! Ska titta på Philips, annars blir det nog en 300.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.