Byggahus.se
hej,

håller på att renovera en gammal magasinsbyggnad (4*5 meter) på vårt torp. Magasinet är traditionell knuttimrat och placerat på större stenblock. Gissningsvis ett par hundra år på nacken.

Någon gång i historien har torpet fått ett plåttak som skall ersättas nästa år. Lite mer problematiskt är att det finns ett loft som ger en mycket begränsad takhöjd på nedervåningen där jag vill ha verktyg, trädgårdsredskap, trädgårdsmöbler osv. loftet ligger på 4 bjälkar, och det känns som om det sviktar lite väl mycket då man går på loftet. Finns det någon som lyft loftet exempelvis 25 cm och har möjlighet att visa bilder på hur det genomfört arbetet. Vill inte att det skall se modernt ut....

Med vänlig hälsning
Lars

Om bjälkarna är ordentligt inlaxade i timran är de sannolikt ursprungliga. Folk var korta förr. Farfarsfar ansågs vara en lång karl då han var ung (han var född i slutet på 1850-talet). Utgående från fotografier och från hans säng skulle jag gissa att han var omkring 1,75. På den tiden var det långt.

Jag som är timringskunning skulle fundera allvarligt på att lyfta magasinet och höja det med ett extra stockvarv nedtill om det vore mitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.