12 383 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Lödning som skarv OK i 230 V anläggning?
Antar att denna utelampa har att göra med din tidigare tråd om lämplig kabel.
För att klargöra: Du vil förlägga 0,75 mm² kabel utomhus i kabelkanaler och skarva med lödning.
Tillåtet eller inte: för mig låter det som en oseriös och olämplig installation.
För att klargöra: Du vil förlägga 0,75 mm² kabel utomhus i kabelkanaler och skarva med lödning.
Tillåtet eller inte: för mig låter det som en oseriös och olämplig installation.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Du kan vara lugn. Jag kommer att använda 3G1.5 kabel (samma som kommer ut ur lampan) och gör en lödning med krympslangar som kommer att sitta i en inspekterbar kabelkanal.
Varför och varför.Jakob H skrev:
Det beror ju på situationen. Har man rätt presshylsa och tång inom räckhåll men ingen lödutrustning är det knappast aktuellt att löda. Har man ingen presshylsa och saknar lödkunskap är det inte heller aktuellt. Men man kanske saknar presshylsa, har lödutrustning till hands och är van att löda. Då kan det vara bra att veta om lödskarv är ett godkänt alternativ. Eller om den som skall skarva är duktig och van att löda, men saknar erfarenhet av skarvhylsor. Då kanske lödskarv är bästa alternativet.
Det finns säkert väldigt många olika situationer när den ena lösningen är bättre än den andra av väldigt många orsaker. Och många situationer där det inte spelar någon som helst roll.
Så om det är godkänt att lödskarva, vilket det ju verkar vara, är bra att veta att det en alternativ metod som kan användas när det är lämpligt.
Nu var det ju inte jag som skulle löda utan TS. Att lödskarva en fast förlagd kabel är elementärt för den som kan löda. Har man inte kunskapen bör man naturligtvis avstå och överlåta det till den som kan.GK100 skrev:
TS fråga handlar explicit om lödskarv är tillåtet i TS fall. Att blanda in andra skarvmetoder och trådar är faktiskt Off-Topic.GK100 skrev:
Föreslår att vi alla håller oss till det ämnet tråden handlar om. Nämligen lödning och krympslang.T Thomas_Blekinge skrev:
Just det. Det finns naturligtvis situationer, utförare och miljöer som är olika bra lämpade. Det gäller oavsett vald metod. Därför är kunskap om olika metoder viktig.GK100 skrev:
En okunnig utförare är knappast heller bra oavsett metod. Den som är okunnig bör avstå och anlita en expert vid minsta tvekan.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Här är TS. Jag saknar tillförlitlig pressverktyg för skarvhylsorna och vill inte investera några hundralappar för det.
Alla lödförnödenheter finns hemma, inkl. krympslangar. (ett ord med tre ö är inte ofta man hittar. Finns flera?).
SÅ jag tror jag satsar på lödning. Tack för alla input.
Ett större problem verkar vara belysningens IP44. Kabelinföringen är på ovansidan där det kan regna och snöa en del. En vanlig kabelförskruvning. Undrar om jag kan bättra på det med en silikonsträn in i kabelförskruvningen.
Alla lödförnödenheter finns hemma, inkl. krympslangar. (ett ord med tre ö är inte ofta man hittar. Finns flera?).
SÅ jag tror jag satsar på lödning. Tack för alla input.
Ett större problem verkar vara belysningens IP44. Kabelinföringen är på ovansidan där det kan regna och snöa en del. En vanlig kabelförskruvning. Undrar om jag kan bättra på det med en silikonsträn in i kabelförskruvningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Olika metoder och produkter har alltid (ibland mycket små) skillnader. Ur olika aspekter, tex draghållfasthet, övergångsresistans, storlek osv. Det är klart.Jakob H skrev:
- Det finns olika typer av presshylsor för FK och EK. Dvs oavsett om man väljer en hylsa avsedd för FK eller EK när man vill skarva FK med EK blir det ju inte optimalt.
- Om man väljer en lödskarv fungerar det lika bra oavsett kombination av EK och FK.
Redigerat:
Finns det olika presshylsor för EK och FK?O skrev:
Olika metoder och produkter har alltid (ibland mycket små) skillnader. Ur olika aspekter, tex draghållfasthet, övergångsresistans, storlek osv. Det är klart.
Så om man inte har utrustning och kunskap om presskarvar men är lödkunnig och har de sk lödförnödenheterna🤓 är väl lödskarv lämpligt.
- Det finns olika typer av presshylsor för FK och EK. Dvs oavsett om man väljer en hylsa avsedd för FK eller EK när man vill skarva FK med EK blir det ju inte optimalt.
- Om man väljer en lödskarv fungerar det lika bra oavsett kombination av EK och FK.
Ja har helt missat det. Har du någon länk.
Har endast noterat att det finns olika för koppar och aluminium eller de som klarar båda.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Funkar presshylsor även för EKK som har solid ledare?
Smälter det och blir avbrott ser jag det snarare som en fördel..namnbyte skrev: