Skall byta sladd på en apparat, och har därför använt mångkardelig kabel. Tyvärr var det "öppen" skruvplint, dvs inget hål att sticka kabeln igenom. Tidigare sladd var också mångkardelig, men där hade man klämt en bit mässing runt kabeländan, så att det inte spretar (typ kabelklämma).

Går detta att koppla med tvinna ihop kabeln och vika den runt skruven, och hoppas?

Är det OK att mjuklöda ihop kabeländan för att inte kardelerna skall spreta, eller blir det för instabil koppling och hög resistans?

Eller skall jag fixa kabelklämmor?

Lödning är INTE ok. Det som händer om du använder lödning på en tråd som sedan skall kopplas in i en skruvkoppling är att tennet "flyter" när det utsätts för tryck. Det deformeras alltså med tiden, så att om ett halvår eller år så får du en glappkontakt.

På 60 talet och (tror jag) en bit in på 70- talet var det regel att man skulle förtenna mångkardeliga kablar före montering. Då var alla färdigköpta skarvsladdar etc monterade på det viset. Efter ett antal incidenter ändrades regleverket, så att det som tidigare var obligatoriskt blev förbjudet.

Kan även säga att vissa hus byggda på 50-talet har all fk förtennad i anslutningarna till strömbrytare och vägguttag.
Vilket har orsakat många brända uttag efter dagens effektkrävande apparater och glappkontakt.

Beronde på hur det ser ut, så kan det gå att dela upp kardelarna i två "knippen" och tillverka sig en ögla.
Den flyttar inte på sig när man drar åt skruven, se bara till så att du inte klämmer isoleringen.

Okej, tack, det var vad jag var rädd för! Löste problemet med att snurra kabeln 270 grader runt skruven, så nu ser det fint ut. Det där med ögla var ett bra tips, kanske prövar jag med det på en skruv, för att se hur det går.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.